Hej.
Jag behöver el till min 2år gamla LG TM. Har haft en elektriker här som sa att det ska fungera att "seriekoppla" (mitt uttryck) ett uttag som fästs på väggen bredvid badrumskåpet (se bild). Då allt ska kunna återställas tror jag han tänker limma på väggen (hyreslägenhet). Uttaget idag är kopplat till jordfelsbrytare (se bild) och fungerar självständigt.
Verkar denna installation rimlig? ( TM står ca 1.5m till vänster om skåp, se bild).
Vill gärna ha en "second opinion" då det endast varit en elektriker här och jag saknar referenser samt egen kunskap.
Det framgår inte av bilderna hur uttaget hamnar i förhållande till dusch eller badkar. Reglerna är lite förenklat att avståndet till dusch skall vara minst 120cm, och avstånd till badkarskant skall vara minst 60cm. Och så bör man kontrollera att jordfelsbrytaren verkligen bryter det uttaget. Enkelt att kontrollera, tryck på testknappen på jfb, och kontrollera att uttaget verkligen blivit strömlöst, ex. mha en lampa.
Jag har inte sett vägguttag som kan limmas på väggen. Vägguttag skruvas normalt upp på väggen eftersom det skall sitta fast ordentllgt och ingår i en fast installation. Det är en del av fastigheten och materialet är obetydligt värde i sammanhanget.
Antingen får det placeras ett vägguttag på platsen eller måste TM anslutas fast.
Tack för alla svar!
Jag testade, och ja.. jfb stänger ner det uttaget.
Max 2100w står det i manualen.
Avstånd från duschblandaren ca 180cm ( vad åsyftas egentligen? är det duschmunstycket så blir det omöjligt).
Värden har godkänt att el och vatten/avlopp dras. Dock ej hål i kakelvägg då det är nyrenoverat. (Elektrikern kanske menade eluttag på sidan av badrumsskåpet..hmm.)
Typskylt? Var hittar jag det? Baksidan? (Får kolla när jag kommer åt, det är i alla fall stickpropp).
Är värden så orolig för några hål i väggen, då hade det varit bättre att värden hade förberett för TM knstallation i samband med renoveringen. Då hade vägguttag och kran kunnat monterats på ett likartat sätt i alla badrum eftersom tvättmaskin är ganska vanlig idag.
Precis Tobbe. Riktigt klantigt av hyresvärd kan man tycka. De som redan före renovering hade TM fick allt fixat utan kostnad. De som inte hade skulle fått liten hyreshöjning..och, ja...hyresgästföreningen fixade så det slutade med ingen installation alls i dessa lägenheter. Osmart!!
Jag tror att du kan skruva fast ett IP44 uttag högst upp längst bak på sidan av det där badrumsskåpet och ta t.ex. ett ELKO E1841435 har gott om plats för att ta in en ledning bakifrån genom bottenplattan. Men troligen kan du inte använda markerat knockout, utan får borra ett eget hål där det passar.
Sen tar du ett hål i skåpets sida som passar till hålet i uttaget. 10mm hål blir lagom.
Sen drar du en liten bit, typ halvmeter, EKK-kabel och kopplar in uttaget med 3 lämpliga kopplingsklämmor.
Jag tror du har ett metallock på ovansidan av skåpet, skruvat med två skruvar. Under detta sitter nog all el synlig och man ser lite av skåpsidan närmast väggen skåpet är skruvat mot.
Ta en 2 bilder på detta och släng upp.
OBS OBS OBS, allt det som hempularen skrev i inlägg #4 måste vara uppfyllt för att du ska få koppla in ett uttag där.
Ja, det är 120cm rakt åt sidan mot duschhuvud som gäller. Men är det duschkabin eller duschvägg där mellan så blir det andra snällare krav.
Som sagt, avståndet gäller till den plats där duschhuvudet normalt finns. Vanligen har man ju en stång som den sitter på rakt ovanför blandaren, så det blir ungefär samma avstånd till blandare som till duschhuvud.
Personligen tycker jag att det kravet egentligen är lite för "slappt". För det gör det fullt möjligt för ett barn att ex. dra ut duschslangen långt för att ex. försöka skölja bort tuggummit som just fastnat på kontakten till tadbortsladdaren.
Visserligen har man ju då jordfelsbrytaren, som räddar situationen, men den skall man bara se som ett kompletterande skydd, rätt stor risk att den inte fungerar när den behövs.
Personligen tycker jag att det kravet egentligen är lite för "slappt". För det gör det fullt möjligt för ett barn att ex. dra ut duschslangen långt för att ex. försöka skölja bort tuggummit som just fastnat på kontakten till tadbortsladdaren.
Visserligen har man ju då jordfelsbrytaren, som räddar situationen, men den skall man bara se som ett kompletterande skydd, rätt stor risk att den inte fungerar när den behövs.
Å ena sidan. Å andra sidan så måste man ju dra gränsen någonstans. Det är ju inte omöjligt för barn att hämta en kanna vatten från köket att skölja bort tuggummit med heller.
Handlar det om ett duschmunstycke på normalhöjd för dusch så tycker jag höjden ger tillräckligt skydd. Mina barn når det fortfarande inte, även fast de är gamla nog att både använda den själv och veta vad man får och inte får göra med eltandborsten.
Om det rör sig om ett badkar så är iofs slangen på mer tillgänglig höjd, men man måste som sagt dra en gräns någonstans.
Vi får inte glömma att vi har en *stor* nytta av elektriciteten också, så en "nollrisk" är egentligen inte acceptabel heller. Om det var allena saliggörande så vore det ju enkelt att förbjuda all elanvändning rakt av. Ser vi till statistiken så har vi i stort sett inte en enda olycka med barn+el+vatten. De otäcka olyckorna man (internationellt) hittar med barn och el inblandade som är så vanliga att man kan tala om statistik är barn som biter i anslutningssladdar. Det är ett betydligt större problem, och något man som förälder skall göra sitt yttersta för att undvika. Det ger riktigt otäcka skador med livslånga men och JFB hjälper för det mesta inte alls så bra som man skulle kunna önska.