Byggahus.se
God morgon,

Har beställt en laddhybrid och behöver ordna med elförsörjning till parkeringen.
I framtidsplanerna finns garage men i väntan på lottovinsten så vill jag göra en vettig installation för laddning och kupévärmare.

Bilen har möjlighet till snabbladdning (trefas) men går även att köra enfas. Har dessutom beställt kupefläkt med appstyrning eftersom saknaden av min dieselvärmare annars blir för stor.

Har grävt ner markrör från husets central till parkeringen (ca 30meter) i tidigare projekt så elektrikern har inga problem att dra fram den matning som behövs för varesig själva bilen eller framtida garage.
Behöver jag bygga ett litet skåp för undercentral som matar uttagen till värmare respektive bil eller går det att koppla på enklare sätt?
Vill vara så påläst som möjligt när jag ringer elektrikern och frågar om pris.
Någon som har löst samma problem och har bilder?

Ett kombinerat 3-fas-/1-fasuttag borde väl räcka så länge det bara är bilen som ska matas. När det är dags för garage behövs väl rimligen en undercentral, men det låter ju som om det är ett tag bort.

• 4BA12265-908C-4611-8BF5-670D59ECE80A.jpeg
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Smart. Mycket enklare än jag tänkte mig.
Borde inte vara svårt att dosa av eller gå vidare till ett enfasuttag till om jag kör elbilen på enfas i början (trefaskabeln kostar flera tusen)

Jag är inne på min andra laddhybrid. Den första kom med trefashandske, den nuvarande bara med schucko till laddaren. Båda har dock bara haft enfasladdning, så är du säker på att bilen verkligen tar trefasladdning?

Skulle jag göra en nyinstallation skulle jag antingen sätta upp en fast laddare (hej specialbidrag!) eller bara sätta upp dubbla schuckouttag (men dra fram alla faserna). En fast laddare tror jag egentligen inte man har nytta av förrän det är dags för en riktig elbil, men överväger du ändå en extra laddare skulle jag hellre välja en fast installation.

Och sen finns ju alltid diverse tillfälliga fullösningar, som en grenkontakt eller en kabelstump med schuckohona och trefashane.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.