Byggahus.se

El till köksö

1. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Köksön ska innehålla en Häll och ett några uttag

I betongplattan är två tomrör 20mm flexslang ingjutna från köksön till närmaste yttervägg.

Problemet är att någon dåre (jag) köpte slangen på biltema:surprised: och då gick det som det gick när sulan glättades så gick den ena av jäms med plattan. slangen påminner mig om nån leksak som hette slinky och kunde gå i trappor jag använder bara PM flex slang numera(y)

elektrikern pratade om att stoppa in nån kabel med hölje istället för fk i det trasiga röret.

Vilken kabel är lämplig för detta? edit: (har 50meter EKK 3G1,5 liggandes om den går att använda?)

för uttagen ska det vara 1,5kvmm säkrade med 10A

För hällen 2,5kvmm ska det vara 5 ledare till denna? 3g+N+J säkrad med 16A gul/grön blå brun svart vit färg på ledarna

Hällen är ej vald ännu. räknar med att försöka ha 16A huvudsäkringar för hela huset.

Om jag drar slangarna hela vägen till centralen och drar i ledarna i efterhand så kan det nog gå illa:thumbdown:

Så om jag ska dra hela vägen så måste jag ha i ledarna i slangarna innan jag stänger till väggar och tak.
    eller ha någon kopplingsdosa på vägen lämpligen på ytterväggen där slangen kommer upp

Tänkte ta den hela slangen till Hällen. Ska jag dra 5 ledare eller färre? 2,5kvmm

Till uttagen den kabel jag ska dra i röret, ska jag dra den hela vägen till centralen? om jag gör det antar jag att jag ska dra den i 20 slang hela vägen?

köksön kommer jag att göra i ett senare skede av bygget, nu vill jag göra väggarna färdiga.

Hoppas att detta inte blev för långrandigt eller svårförståeligt:)

Redigerat 17 jan 2015 21:02
  2. N
    Medlem · Nivå 12
    Borde du inte bara kunna bila/borra försiktigt runt det skadade röret så att du kan trä på en muff och skarva vidare med rör/slang? Det är ju enklare med tråd istället för kabel.

Jag skulle vilja påstå att de flesta hällar numera använder nolla, så självklart ska du dra fram 5 ledare. Däremot har jag stött på flera som inte ska kopplas på mer än två faser och det är mycket enklare att dra ur en icke använd ledare, än att försöka få i en 5:e tråd.

Om dragningen är någon större sträcka eller många böjar, är det kanske klokt att sätta en kopplingsdosa/dragdosa någonstans på vägen, så att man kan "mellanlanda" och lyckas med att dra i tråd (eller ännu svårare kabel).

3. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Den kommer tyvärr upp fem mm från det ännu hela röret, så går nog ej, sedan är det biltema slang, det är sådan det är risk dragtrådeng går rätt igenom slangen vid minsta böj.

Så jag törs inte spika för några väggar innan ledningar finns inne i rören, det är nog femton meter till centralen.

Edit jag kan nog sätta en dosa i överkant av ytterväggar, men måste ha i ledningar fram till den innan stänga igen väggen.

Har en liter smörjmedel för elledningar liggandes får nog premiärtesta den.

Redigerat 17 jan 2015 23:14
  4. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Ingen som har något att tillägga?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Njej, jag tror nog också på att du skall bila fram en lagom bit av den skadade slangen och skarva. Om slangen i övrigt är intakt, så kör på. Där den är ingjuten så kommer du inte att lyckas ha sönder den med dragfjädern. Dvs. OM den har överlevt gjutningen, den slangen är inte avsedd för ingjutning.

I övrigt tycker jag att du skall byta ut slangen överallt där du kommer åt. En sträcka på 15m är rätt långt, det kan vara besvärligt att få i trådar överhuvudtaget så långt. Frågan är om det inte vore bra med en "skarvdosa" på lämpligt ställe.

6. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Biltema säljer slang som de skriver är godkänd för ingjutning, det är säkert sådan jag använt. Men den är inte bra för det.

7. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Jo, vi kan tillägga att det går bra att använda din EKK också. Dvs det är enligt reglerna att både dra EKKn i slangen (men den kan bli för varm under drift så det måste beräknas), det är också OK (och bättre) att skala EKKn för den sträckan den går i slangen och ha kabelmanteln kvar den sträckan den inte gör det. Om den sträckan är i en vägg så är det även OK att lägga den i väggen om vissa villkor uppfylls (bla att man måste ha genomspikningsskydd vid reglar, att den måste dras vertikalt/horisontellt, måste dragavlastas i dosor osv).

Nu kom "kabel i vägg" med posten från EU, så det är inte ett populärt sätt att dra kabel i Sverige eftersom den inte går att byta utan att bryta upp väggen (för det mesta), och vissa vill rakt inte befatta sig med det, men det finns alltså regelverk som tillåter det.

Eventuellt så kanske du kan sätta en dosa nära golvet och bara ha kabel en kort bit mellan golv och dosan och gå vidare med rör den biten. MEN det är ju ännu krattigare så även jag röstar på bilning. Tag fram huggmejseln, slägghammaren, skyddsglasögonen (och hörselskydden) och sätt igång så har du bättre kontroll även om den sitter tight till. Du behöver ju inte ha plats på den sidan som sitter nära det andra röret, utan gör hålet större på motsatt sida istället och lev med den lilla knäcken som blir.

MEN kör först gärna en dragfjäder igenom röret så att du ser att det går att använda innan du lägger timmar på att fixa och dona... :)

• Laddar…
  8. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Jaha ska fundera....

Det går att dra kabel genom trasiga röret, rent fysiskt.

Redigerat 19 jan 2015 14:21
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Ser också att de skriver det om slangen de har nu. Tidigare hade flera billigetsbutiker (CO, Jula osv) två kvaliteter av slang. En som var godkänd för ingjutning som höll OK kvalitet, och en annan billigare som inte var för ingjutning. Och den var så sladdrig att den egentligen borde klamras var 5 cm för att överguvudtaget duga. Och den var så skör att den kunde gå rakt av utan större åverkan. På din beskrivning lät det som du hade den sladdriga typen.

10. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Dra i fem 2,5 kvmm trådar i det röret på 15 meter tror jag är dömt att misslyckas... :(
    Får du i fyra (2 faser) kan du klara dig då de flesta moderna hällar klarar sig på 2-fas och många t.o.m. på en fas, dock med begränsad effekt.
    Sen beror det på hur "noga" du vill vara med uttaget... Det går ju att även haka på ett uttag på samma trådar som går till hällen men inget jag skulle rekommendera. Dock rätt vanligt tror jag att folk "snor" en fas till ett uttag för ugnen.

11. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Det är tre meter i betongen, sedan rakt upp i väggen, sätter ett par kopplingsdosor vid taket, kommer dra i ledarna i slangen innan jag stänger väggen, så det blir som en slang med ledare fördragna sedan tänkte jag.

Kommer dra i EKK upp till taket så får elektrikern bestämma senare om skala en del eller annat sätt.

Får dosor 20mm och 2,5kv fk snart.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du har flera möjliga lösningar.

Men först och främst, du kan använda din EKK 3g1,5 till uttag, lyckas du få in två kablar kan du ha uttag på olika gruppsäkringar och belasta med fler effektkrävande apparater samtidigt, t.ex. vattenkokare + våffeljärn samtidigt.

Det finns också en liten möjlighet att göra en fuling och sno den överblivna fasen som inte används av hällen till uttag. Men detta är definitivt ingen snygg lösning, inte ens säkert att alla elektriker ens går med på att göra så.

Till hällen drar du lämpligtvis 5g2,5 kabel (eller motsvarande FK i rör). En fas bli troligen oanvänd, men det gör inget. Bra att den finns där i alla fall.

De avbrutna rören kan du försöka skarva.
    Det går annars att gå med kabel i, och kabeln kan sen gå en sträcka i vägg, antingen klamrad eller löst. Är den löst måste den dragavlastas i dosor.
    Är den klamrad går den inte att byta utan att riva väggen, detta kan även hända om den ligger löst.

Det kan ev gå att skarva med en bit 16mm VPrör inne i 20-röret, som smältlimmas fast.
    Detta är inte så snyggt, men jag tror inte det är förbjudet.
    Men det blir herrejösses trångt för 5 st 2,5 mm FK ... ;)

13. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Det ena röret är helt, det tar jag till hällen. Det finns arbetsbänk med uttag vid väggen också.