Ta kontakt med din elektriker först, inte säkert att han vill koppla in dina grejor överhuvudtaget, för även det du tänker förbereda kräver också auktorisation.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Kontakta elektriker och förklara utförligt om vad som skall göras så har elektrikern med rätt grejjor från start och håller ned kostnaden.
Du ska inte göra någonting alls tycker jag, jobba över några timmar med det du är bra på så gör elektrikern det han är bra på.
Finns någon granne som kan tipsa om elektriker i närheten som är bra?
Se till att elektrikern har acess till de utrymmen han ska jobba i, så det inte står jox i vägen,
Sist men inte minst, parkera Rolls&Roycen hos grannen ;-)
Du ska inte göra någonting alls tycker jag, jobba över några timmar med det du är bra på så gör elektrikern det han är bra på.
Finns någon granne som kan tipsa om elektriker i närheten som är bra?
Se till att elektrikern har acess till de utrymmen han ska jobba i, så det inte står jox i vägen,
Sist men inte minst, parkera Rolls&Roycen hos grannen ;-)
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Inglasade altaner kan ofta betraktas som torra så det skulle kunna räcka med IP21. Men IP44 är ändå ett bra val, plus att det är ett uttag avsett för utomhusbruk för att klara temperaturväxlingar och kondens.
För synliga utanpåliggande kablar rekommenderar jag EXLQ då den är lite styv och lätt att få rak.
I rör (och dolda kablar) rekommenderar jag EXQ som är smidigare.
Arean på dessa kablar kan man behöva räkna på. Det är mest avståndet mellan undercentral och huvudcentral som verkar långt. Du ska också bedöma ditt effektbehov. Det blir säkert infra eller elgrill eller dylikt på altanen.
Men 5G2.5 mm² som huvudledning räcker för ett normalstort hus så det kan du ha som utgångspunkt.
Jag avråder från uttag avsäkrade med 16 A. Om du tänker på infra så bör den vara fast ansluten.
HB+JFB+5 dvärgar blir 11 moduler. Sedan är det alltid bra med lite reserv så en enradig 18 modulers kapsling kanske, eller tvåradig 2 x 13.
Inkopplingen i husets central behöver också ses över. Vill du ha en undercentral, alltså som en grupp i den centralen? Altanen hamnar då under dess huvudbrytare och JFB (du behöver då ingen JFB i undercentralen). Eller vill du ha en parallell huvudcentral som är oberoende av husets central?
Du bör kontakta en elfirma i förväg då de inte får koppla in det du gjort i efterhand. Du kan få väldigt svårt att hitta någon som vill befatta sig med detta i efterhand. Det kan vara nog svårt att hitta någon som vill vara med från början. Det beror nog på vad du betalar... I vilket fall är det du som har ansvaret för den del du gjort själv, så du bör ha bra på fötterna. Elfirman är inte alltid rätt/lämplig att utbilda dig.
För synliga utanpåliggande kablar rekommenderar jag EXLQ då den är lite styv och lätt att få rak.
I rör (och dolda kablar) rekommenderar jag EXQ som är smidigare.
Arean på dessa kablar kan man behöva räkna på. Det är mest avståndet mellan undercentral och huvudcentral som verkar långt. Du ska också bedöma ditt effektbehov. Det blir säkert infra eller elgrill eller dylikt på altanen.
Men 5G2.5 mm² som huvudledning räcker för ett normalstort hus så det kan du ha som utgångspunkt.
Jag avråder från uttag avsäkrade med 16 A. Om du tänker på infra så bör den vara fast ansluten.
HB+JFB+5 dvärgar blir 11 moduler. Sedan är det alltid bra med lite reserv så en enradig 18 modulers kapsling kanske, eller tvåradig 2 x 13.
Inkopplingen i husets central behöver också ses över. Vill du ha en undercentral, alltså som en grupp i den centralen? Altanen hamnar då under dess huvudbrytare och JFB (du behöver då ingen JFB i undercentralen). Eller vill du ha en parallell huvudcentral som är oberoende av husets central?
Du bör kontakta en elfirma i förväg då de inte får koppla in det du gjort i efterhand. Du kan få väldigt svårt att hitta någon som vill befatta sig med detta i efterhand. Det kan vara nog svårt att hitta någon som vill vara med från början. Det beror nog på vad du betalar... I vilket fall är det du som har ansvaret för den del du gjort själv, så du bör ha bra på fötterna. Elfirman är inte alltid rätt/lämplig att utbilda dig.
Nej, jag har haft 2 firmor hit och de skulle ha 10,000kr efter rot. Inte uppspecat vad varje delmoment går på eakt, men kabeldragning skulle bli ca 6500kr. Det gör jag själv, betalar aldrig den summan för att skruva upp en kabel.Workingclasshero skrev:
Kontakta elektriker och förklara utförligt om vad som skall göras så har elektrikern med rätt grejjor från start och håller ned kostnaden.
Du ska inte göra någonting alls tycker jag, jobba över några timmar med det du är bra på så gör elektrikern det han är bra på.
Finns någon granne som kan tipsa om elektriker i närheten som är bra?
Se till att elektrikern har acess till de utrymmen han ska jobba i, så det inte står jox i vägen,
Sist men inte minst, parkera Rolls&Roycen hos grannen ;-)
16A är pga spabad med stickpropp som vill ha 16A uttag.Bo.Siltberg skrev:
Inglasade altaner kan ofta betraktas som torra så det skulle kunna räcka med IP21. Men IP44 är ändå ett bra val, plus att det är ett uttag avsett för utomhusbruk för att klara temperaturväxlingar och kondens.
För synliga utanpåliggande kablar rekommenderar jag EXLQ då den är lite styv och lätt att få rak.
I rör (och dolda kablar) rekommenderar jag EXQ som är smidigare.
Arean på dessa kablar kan man behöva räkna på. Det är mest avståndet mellan undercentral och huvudcentral som verkar långt. Du ska också bedöma ditt effektbehov. Det blir säkert infra eller elgrill eller dylikt på altanen.
Men 5G2.5 mm² som huvudledning räcker för ett normalstort hus så det kan du ha som utgångspunkt.
Jag avråder från uttag avsäkrade med 16 A. Om du tänker på infra så bör den vara fast ansluten.
HB+JFB+5 dvärgar blir 11 moduler. Sedan är det alltid bra med lite reserv så en enradig 18 modulers kapsling kanske, eller tvåradig 2 x 13.
Inkopplingen i husets central behöver också ses över. Vill du ha en undercentral, alltså som en grupp i den centralen? Altanen hamnar då under dess huvudbrytare och JFB (du behöver då ingen JFB i undercentralen). Eller vill du ha en parallell huvudcentral som är oberoende av husets central?
Du bör kontakta en elfirma i förväg då de inte får koppla in det du gjort i efterhand. Du kan få väldigt svårt att hitta någon som vill befatta sig med detta i efterhand. Det kan vara nog svårt att hitta någon som vill vara med från början. Det beror nog på vad du betalar... I vilket fall är det du som har ansvaret för den del du gjort själv, så du bör ha bra på fötterna. Elfirman är inte alltid rätt/lämplig att utbilda dig.
Skulle vilja ha denna elcentral kopplad direkt från inkommande faser efter elmätare , kanske inte räknas som UC då utan blir en egen huvudcentral?Bo.Siltberg skrev:
Inglasade altaner kan ofta betraktas som torra så det skulle kunna räcka med IP21. Men IP44 är ändå ett bra val, plus att det är ett uttag avsett för utomhusbruk för att klara temperaturväxlingar och kondens.
För synliga utanpåliggande kablar rekommenderar jag EXLQ då den är lite styv och lätt att få rak.
I rör (och dolda kablar) rekommenderar jag EXQ som är smidigare.
Arean på dessa kablar kan man behöva räkna på. Det är mest avståndet mellan undercentral och huvudcentral som verkar långt. Du ska också bedöma ditt effektbehov. Det blir säkert infra eller elgrill eller dylikt på altanen.
Men 5G2.5 mm² som huvudledning räcker för ett normalstort hus så det kan du ha som utgångspunkt.
Jag avråder från uttag avsäkrade med 16 A. Om du tänker på infra så bör den vara fast ansluten.
HB+JFB+5 dvärgar blir 11 moduler. Sedan är det alltid bra med lite reserv så en enradig 18 modulers kapsling kanske, eller tvåradig 2 x 13.
Inkopplingen i husets central behöver också ses över. Vill du ha en undercentral, alltså som en grupp i den centralen? Altanen hamnar då under dess huvudbrytare och JFB (du behöver då ingen JFB i undercentralen). Eller vill du ha en parallell huvudcentral som är oberoende av husets central?
Du bör kontakta en elfirma i förväg då de inte får koppla in det du gjort i efterhand. Du kan få väldigt svårt att hitta någon som vill befatta sig med detta i efterhand. Det kan vara nog svårt att hitta någon som vill vara med från början. Det beror nog på vad du betalar... I vilket fall är det du som har ansvaret för den del du gjort själv, så du bör ha bra på fötterna. Elfirman är inte alltid rätt/lämplig att utbilda dig.
Tag en funderare först!
Var skall du sätta framtida anslutning av växelriktaren till solpaneler samt anslutning av 1-2 elbilsladdare.
Jag byggde samma som du för 7 år sedan 5G2,5 men i dag hade jag tagit kostnaden och lagt AceFlex 5G6 mm2 från elmätaren till en kopplingslåda där din nya elcentral, billaddare solcellsanl. Ansluter.
Var skall du sätta framtida anslutning av växelriktaren till solpaneler samt anslutning av 1-2 elbilsladdare.
Jag byggde samma som du för 7 år sedan 5G2,5 men i dag hade jag tagit kostnaden och lagt AceFlex 5G6 mm2 från elmätaren till en kopplingslåda där din nya elcentral, billaddare solcellsanl. Ansluter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag skulle klippa stickproppen och ansluta den fast via en lastfrånskiljare. I framtiden kanske det blir ett riktigt spadbad som kräver trefas?M mattias1343 skrev:
Ja, det kallas där huvudcentraler.M mattias1343 skrev:
Då är det värt att fundera på enskild avsäkring av denna nya huvudledning. Går du upp till 5G6 mm² så behövs vanligen inga extra säkringar. Det beror på hur det ser ut och vad som får plats i matande punkt.
Som skrivits tidigare, kontakta den installationsfirma du tänkt anlita och förklara upplägget först. Elektrikern som ska utföra arbetet kan då tala om för dig vilket material som ska användas och hur kablarna ska dras.
Gör du jobbet själv i förväg så får du räkna med att många firmor tackar nej till jobbet.
Eller så bestämmer du dig för att göra hela jobbet själv, inklusive inkopplingar i elcentralerna. Det är lika olagligt som att göra halva jobbet själv.
Gör du jobbet själv i förväg så får du räkna med att många firmor tackar nej till jobbet.
Eller så bestämmer du dig för att göra hela jobbet själv, inklusive inkopplingar i elcentralerna. Det är lika olagligt som att göra halva jobbet själv.
I dit första inlägg har du en ritning, men var är inkommande till fastigheten där elmätaren sitter?
Det är i detta skåpet du skall ansluta din nya elcentral!
Sitter verkligen elmätaren mitt i huset???
Det är i detta skåpet du skall ansluta din nya elcentral!
Sitter verkligen elmätaren mitt i huset???
Då gör jag enligt den koppling som var innan, det får jag ju iaf enligt lag. En kulon dragen från en skarv från ett utanpåliggande vägguttag i källaren, lagd i mark utan skydd. Att skiten brunnit gör ju inget, det var ju så.....B b8q skrev:
Det räcker ju mina 20 år gamla 30 timmar ellära från skolan till.
Kommer upp ur plattan där och till elmätaren som sitter brevid huvudcentralen. Så ja, elmätaren är där.L Leif i Skåne skrev:
Majen till skrå, kräva komplett utbildning för att spika upp en kabel. Men det reflekteras ju i priserna, jag vägrar iaf betala de summorna för dylikt jobb.E Emil_K skrev:Som skrivits tidigare, kontakta den installationsfirma du tänkt anlita och förklara upplägget först. Elektrikern som ska utföra arbetet kan då tala om för dig vilket material som ska användas och hur kablarna ska dras.
Gör du jobbet själv i förväg så får du räkna med att många firmor tackar nej till jobbet.
Eller så bestämmer du dig för att göra hela jobbet själv, inklusive inkopplingar i elcentralerna. Det är lika olagligt som att göra halva jobbet själv.
Blir aldrig elbil här. Förr går jag.L Leif i Skåne skrev:Tag en funderare först!
Var skall du sätta framtida anslutning av växelriktaren till solpaneler samt anslutning av 1-2 elbilsladdare.
Jag byggde samma som du för 7 år sedan 5G2,5 men i dag hade jag tagit kostnaden och lagt AceFlex 5G6 mm2 från elmätaren till en kopplingslåda där din nya elcentral, billaddare solcellsanl. Ansluter.