Byggahus.se

El, Tele, kulvert och avlopp

1. K
    Medlem · Gotland · 86 inlägg

Kåben

Medlem
    Det där köper jag inte utan en mer ingående förklaring! För att varmvattnet ska frysa måste det ju först kylas till samma temp som kallvattnet... Varför skulle det gå fortare? :confused:

2. P
    Medlem · Södermanland · 243 inlägg

peter.holm

Medlem
    Som gammal ismaskinsförare har man alltid fått höra att varmvatten fryser fortare än kallvatten. Av detta skälet läggs varmvatten på isen för att få den fin. Vet dock inte om detta verkligen stämmer.

3. Hästhagen
    Medlem · Östergötland · 41 inlägg

Hästhagen

Medlem
    OT: Är inte det för att varmvattnet smälter ytan och på så sätt tar bort ojämnheter bättre?

4. Hästhagen

Hästhagen

Medlem
  5. P
    Medlem · Södermanland · 243 inlägg

peter.holm

Medlem
    Ännu mer OT; Jo, JAG kan tänka mig att varmvattnet smälter ytan och får det nya vattnet att "gå ihop" med isen. Ojämnheter tas dock bort av hyvelstålet på ismaskinen. Varmvattnet används för att fylla sprickor och skåror och ge den slutliga finishen, tror jag iaf...
    Nu tror jag kanske att vi är ute på djupt vatten:D

6. Hästhagen

Hästhagen

Medlem
    Det var så jag tänkte också...

7. mr_marbles
    Medlem · Västra Götaland · 54 inlägg

mr_marbles

Medlem
    Nja... För att varmvatten ska frysa måste det först kylas ned till kallvatten innan det kan frysa. Det tar därmed längre tid än för vatten som redan är kallt.

8. Z
    Medlem · Västra Götaland · 139 inlägg

zoom

Medlem
    Om vi skall återgå till ämnet så har Rinkaby Rör färdiga paket för trekammarbrunn med infiltration, jag skulle tro att de även har resten du behöver.

När det gäller vatten så fryser vatten vid 0 grader oavsett hur varmt det var i ursprungsläget, då kan man räkna ut resten själv när det gäller tiden för att frysa. :)

9. J
    Medlem · 78 inlägg

Jilles

Medlem
    Det är en mycket intressant diskussion men alldelles för teoretiskt........
    Låt oss gå ut och med en kop varm och en kop kallt vatten och se vilken som fryser först.

10. J
    Medlem · 78 inlägg

Jilles

Medlem
    Och där kom svaret:

Det kalla vattnet frös till is.
    Det varma vattnet blev bara kalt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.