Byggahus.se

El-ritning vem gör det? HELP!!

1. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem
    Vi behöver lite hjälp från Er.
    Situationen vi befinner os i är följande:

Konstruktörerna från hustillverkaren gör inte el-ritningar.
    Vi har förståelse för detta. De har ingen aning var vi har valt att ha i huset. Så de hänvisar till elektrikern.

Elektrikern säger:
    Vi gör inga ritningar, det vi gör är kopplingsschema :-/
    Nur råkar jag veta hur professionella kopplinschemor ser ut. Vi har massor av pärmar för tele/data/el här på jobbet och jag måste säga att jag har svårt att tyda dom.
    Så elektrikern (som är från en av dom största företagen i Sverige) säger, vill ni har det ritat på husritningen, kostar det extra.

Hur har ni andra gjort? :-/

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: El-ritning vem gör det? HELP!!

Det finns väl inget krav på att man måste ha en elritning? Det är väl för ditt eget höga nöje i så fall eller för nästkommande ägare.

3. Sweli

Sweli

Medlem

Menar du att du har ingen ?

Hur vet du var alla rör går då ???

4. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Jo, vi har någon form av elritning. På husritningarna är det utritat en form av kopplingsschema (antagligen ett sådant om eran elektriker gör). Ritningarna säger dock inget om var rören går - de visar bara var kontakterna sitter (ungefär) och hur det är kopplat.

5. Sweli

Sweli

Medlem

Tack för svaret! ska prata med elektrikern ;D

6. E
    Medlem · 210 inlägg

Edvin

Medlem

Denna typ av "elritning" är väl standard eller? Vi har inte kommit så långt ännu att vi sett vår elritning, men jag har svårt att tänka mig att den skulle vissa rördragningen ???

Hur ser det ut hos Er andra som byggt?

7. J
    Medlem · 75 inlägg

jlz64

Medlem

Vår hustillverkare anlitade en konsult som gjorde el-, vvs- och ventilationsritningar, det ingick i huspriset.
    Elritningen var ett kopplingsschema som visar var uttagen och annat ska sitta. Hur man drar flexslangen är väl upp till elektrikern.

8. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Det enda kravet som finns (vad jag vet) är att elektrikern ska intyga att eldragningen är korrekt utförd (det är kommunen som vill ha intyget).

Vi har fotat samtliga rördragningar så om vi i framtiden vill veta var rören går så är det bara att ta fram bilderna. Då ser man i och för sig inte på millimetern när var rören går men kanske tillräckligt för att man ska veta var man ska ta det försiktigt med borrmaskinen.

9. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Elritning? Vem är det? 8)

10. C
    Medlem · 114 inlägg

C

Medlem

Vi ritade vår elritning själva. Lätt att följa nu när vi drar el. ;)
    Dessutom är det lätt att ändra när man kommer på nåt i efterhand.
    Var alla rören går är omöjligt att rita. Vi ritade alla uttag, var matningarna går o.s.v.
    Sen drar man elen där det passar bäst. Och tar en massa bilder på väggarna innan gipsen skruvas på!

11. B
    Medlem · 46 inlägg

ByggarBob

Medlem

G.F kolla dina message !!

12. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Det är som GF säger...en digitalkamera är ovärderligt.
    Ta massor med bilder.

13. B
    Medlem · 46 inlägg

ByggarBob

Medlem

Fel !!

Sweli kolla dina message !

14. C
    Medlem · 361 inlägg

Carl

Medlem

Sweli

Om ni inte har något uppritat så undrar jag vad elektrikern har lämnat pris på?

Naturligtvis så skall du skaffa en riktig elritning. Jag har kikat lite på er hemsida nu idag på huset ifråga så nu vet jag vad det skulle kosta att rita upp det.. tihi:)

Har du fått mitt meddelande?

15. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

Så har jag också gjort, men har inte kontaktat elektrikern än, så jag får väl se vad han/hon säger!

Rördragningen bad jag att få i väggarna efter min elritning och de finns där, åtminstone de jag kan se i de ofyllda/oisolerade väggblocken, i de andra kan jag bara se dosorna, men då är nog rören där också.

Måste förstås kolla att allting stämmer, men det blir en lite senare sak. Än så länge skottar jag ju snö inomhus!

Helena med den.....
    Sverige Stugan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.