Byggahus.se

El- och teleskåp framför tomten

1. hajof70
    Medlem · Stockholm · 954 inlägg

hajof70

Medlem
    Hej där,
    På trottoaren framför vår tomt står två skåp, ett el- (tror jag) och ett teleskåp.

Nu är det så att vi behöver flytta vår garageinfart som är alldeles för trång och dragen precis intill husen. För att slippa död yta vill vi lägga den så nära grannens tomt som möjligt. Men där står skåpen, precis vid tomtgränsen mot grannen. Denne har dock inte något skåp framför sin tomt (avundsjuka, javisst ;D)

Finns det något juridiskt som säger att grannar ska "dela lika" på sådana här skåp?

Vad jag är ute efter är att få teleskåpet flyttat in framför grannen som bara har buskage på den sidan och som därför inte borde bli störd.

Och orsaken till att jag vill luta mig tillbaka på något juridiskt är ju givetvis att kostnaden för att få Televärket att flytta skåpet torde vara högt...

Sen kan ju nämnas att teleskåpet är tomt men att tomma rör är dragna till vissa fastigheter, bl a vår.

Mvh

Håkan

2. A
    Medlem · 343 inlägg

andersbyggahus

Medlem

Re: El- och teleskåp framför tomten

Jag tror tyvärr inte på några juridiska rättviseprinciper :-/
    Däremot såg jag i vårat område att några nybyggare lyckades få till att de vred skåpet 90 grader, så att det står med kortsidan mot vägen. Det kanske är en lagom kompromiss?

3. hajof70
    Medlem · Stockholm · 954 inlägg

hajof70

Medlem

Vore en tanke, men då blir trottoarnyttjarna ledsna ;), alternativt att den står vinklad in på vår tomt, nästan som grindstolpe, njaaee

4. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Vi har ett vitt skåp som är storleksordningen c:a 30*30*100 cm, som står där vi tänkt dra väg. Är det någon som vet vad det är för skåp och som har en uppskattning vad det skulle kosta att flytta skåpet c:a 10 meter? Är det vi eller kommunen som måste bekosta det?

mvh
    David

5. E
    Medlem · 45 inlägg

esefrsv

Medlem

Teleskåp brukar oftast vara lite mindre än så (c:a 20x20) och i galvad plåt.
    Måhända är det ett kabel-tv-skåp?
    Finns det någon märkning på skåpet, eller andra kännetecken, typ av lås, etc...
    Lite svårt att säga med den beskrivning du har gett. Dessutom kan ju skåpen se olika ut i olika delar av landet - vart finns du?

/Fredrik

6. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Den kanske är 20*20 och har en låskolv på framsidan. Vi finns i södra Stockholm.

mvh
    David

7. E
    Medlem · 45 inlägg

esefrsv

Medlem

Ah, om "låskolven" är ett Abloy-lås så kan jag nästan lova dig att det är teletrådar innanför luckan.

Bor själv i Ösmo och har direkt utanför tomtgränsen, precis brevid uppfarten:
    Teleskåp
    Lyktstolpe
    Elskåp
    Kabeltvskåp

Vill egentligen riva sista halvmetern av muren och vrida soptunnan ett kvarts varv (eller ännu en bit till av muren och få plats med båda tunnorna) så att den pekar ut mot gatan så man slipper komma ihåg att dra fram den varannan vecka.
    Men med den samlingen prylar utanför lär det inte bli av... :(

/Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.