10 373 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
El och bredband i samma dosa?
Hej forum!
Jag håller på att dra ny el i källaren och kom att tänka på att jag även skall dra bredband samtdigt.
Jag drar dom i olika rör , men vet någon om det är ok att både el och bredband går genom samma kopplingsdosa, eller om man eventuellt får dra dom i samma rör?
Tacksam för svar
/Ronnie
Jag håller på att dra ny el i källaren och kom att tänka på att jag även skall dra bredband samtdigt.
Jag drar dom i olika rör , men vet någon om det är ok att både el och bredband går genom samma kopplingsdosa, eller om man eventuellt får dra dom i samma rör?
Tacksam för svar
/Ronnie
Det är ej OK.
Alla ledare i samma rör måste vara isolerade för den högst förekommande spänningen bland ledarna i röret. Ethernetkabel är ej gjort för 230V, därför är det ej OK. Detsamma torde gälla dosan. Dessutom har jag för mig att det skall vara ett minimiavstånd mellan parallellt förlagda el- och datakablar på 7 cm för att undvika induktionsströmmar.
/C
Alla ledare i samma rör måste vara isolerade för den högst förekommande spänningen bland ledarna i röret. Ethernetkabel är ej gjort för 230V, därför är det ej OK. Detsamma torde gälla dosan. Dessutom har jag för mig att det skall vara ett minimiavstånd mellan parallellt förlagda el- och datakablar på 7 cm för att undvika induktionsströmmar.
/C
Hmm... Rotade runt lite och detta är definierat i SS-EN 50174:
- Förläggning
Vid samförläggning av data- och starkströms kablar måste hänsyn tas till elektromagnetiska störningar.
Tabellen nedan ger en hänvisning om minsta avstånd mellan starkström och datakablar enl. SS-EN 50174.
Hade alltså fel ang. 70mm, det var förmodligen avståndet jag använde efter att ha kommit fram till att det var 50mm som gällde. Var ett par år sen jag drog rören...
/C
- Förläggning
Vid samförläggning av data- och starkströms kablar måste hänsyn tas till elektromagnetiska störningar.
Tabellen nedan ger en hänvisning om minsta avstånd mellan starkström och datakablar enl. SS-EN 50174.
| Typ av installation | Utan mellanvägg | Med aluminium mellanvägg | Med stål mellanvägg |
| Oskärmad ström & oskärmad data | 200 mm | 100 mm | 50 mm |
| Oskärmad ström & skärmad data | 50 mm | 20 mm | 5 mm |
| Skärmad ström & Oskärmad data | 30 mm | 10 mm | 2 mm |
| Skärmad ström & Skärmad data | 0 mm | 0 mm | 0 mm |
Hade alltså fel ang. 70mm, det var förmodligen avståndet jag använde efter att ha kommit fram till att det var 50mm som gällde. Var ett par år sen jag drog rören...
/C
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Vad menar du med tuta och köra?
Det är ju en sak om du inte håller avstånden, det handlar i huvudsak om ev. dålig funktion på nätverket. Men tänkte du samförlägga kablarna?
Då klarar du inte isolationskravet. Och sådana krav skall man inte ignorera.
Det är ju en sak om du inte håller avstånden, det handlar i huvudsak om ev. dålig funktion på nätverket. Men tänkte du samförlägga kablarna?
Då klarar du inte isolationskravet. Och sådana krav skall man inte ignorera.
Jössös amanda! 
Den som skrev den där tabellen hadde inte mycket koll på vad Cat kabel tål när det gäller störningar.
Ur ett rent nätverksperspektiv så kan du dra en korrekt jordad dubellskärmad cat6:a utanpå kraftröret utan minsta problem. Hittills så har jag behövt dubbelskärmad kabel en gång och då gick vi mellan 10KV matningar på en kabelstege i ca 40 meter i en industrimiljö, genom ställverket och över industrimaskinerna.
HIttills har jag aldrig stött på ett hem eller ett kontor som har behövt skärmat över huvudtaget.
Den som skrev den där tabellen hadde inte mycket koll på vad Cat kabel tål när det gäller störningar.
Ur ett rent nätverksperspektiv så kan du dra en korrekt jordad dubellskärmad cat6:a utanpå kraftröret utan minsta problem. Hittills så har jag behövt dubbelskärmad kabel en gång och då gick vi mellan 10KV matningar på en kabelstege i ca 40 meter i en industrimiljö, genom ställverket och över industrimaskinerna.
HIttills har jag aldrig stött på ett hem eller ett kontor som har behövt skärmat över huvudtaget.
Håller med, jag har jobbat i 5 år med svagström och 3 år med starkström, vi kan lägga buntar om 50 nätverkskablar brevid starkströmskablar mååånga meter utan minsta problem.Jimmy_S skrev:[quote author=mats_o link=1130103224/0#9 date=1130958748]Jössös amanda!
De där tabellerna är också kraftigt överdrivna. t.ex får en nätverkskabel enligt tabell inte vara längre än 100 m mellan patchpanel och uttag...150 m är inga problem kan jag säga.
[/quote] Mycket snack ser jag .....sådant som en skock amatörer dragit... 150 meter TP, klart om man trimmar switchen så att signalnivån o spänningsnivån ökar så.. fungerar det, men mig veterligen så har jag inte hittat något hw hack till ciscos burkar till detta.
// Goerana
Håller med, jag har jobbat i 5 år med svagström och 3 år med starkström, vi kan lägga buntar om 50 nätverkskablar brevid starkströmskablar mååånga meter utan minsta problem.goerana skrev:[quote author=Jimmy_S link=1130103224/0#10 date=1131136050][quote author=mats_o link=1130103224/0#9 date=1130958748]Jössös amanda!
De där tabellerna är också kraftigt överdrivna. t.ex får en nätverkskabel enligt tabell inte vara längre än 100 m mellan patchpanel och uttag...150 m är inga problem kan jag säga.
[/quote] Mycket snack ser jag .....sådant som en skock amatörer dragit... 150 meter TP, klart om man trimmar switchen så att signalnivån o spänningsnivån ökar så.. fungerar det, men mig veterligen så har jag inte hittat något hw hack till ciscos burkar till detta.
// Goerana [/quote]
Det blir så efter mer än tio år som nättekniker och projektör. Hittils har inget enda uttag jag har byggt behövt göras om och då är det analysatorn som gäller som betygssättare vid installation och efter. Den tabellen är extremt konservativ och definitivt inte realistisk i hemmamiljöer eller kontor. Möjligen i störd industrimiljö.
Realistiskt eller inte så är det europanorm, och därmed vad som kan anses som "hantverksmässigt" om det skulle bli diskussion om en installation är korrekt utförd eller inte. Dessutom måste man ju förutsätta att Cenelec har betydligt bättre koll på elektromagnetiska störningar och kablar än vad vi någonsin kan drömma om.
Sen kan jag även utifrån egna praktiska erfarenheter hålla med om att tabellen är extremt konservativ.
/C
Sen kan jag även utifrån egna praktiska erfarenheter hålla med om att tabellen är extremt konservativ.
/C
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
En 30 år gammal Dovre 500 eller en ny Kratki K6, samma peng?
Ved, Pellets, Flis -
Hög elförbrukning trots samma förutsättningar...
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Går det att ha elcentral och dusch i samma rum?
El -
Ok att plantera Lavendel i SAMMA kruka som Silverpäronträd?
Häckar, Buskar & Träd -
Golv i samma nivå som dörrtröskel, hur lösa?
Golv