Hej forum!
Jag håller på att dra ny el i källaren och kom att tänka på att jag även skall dra bredband samtdigt.
Jag drar dom i olika rör , men vet någon om det är ok att både el och bredband går genom samma kopplingsdosa, eller om man eventuellt får dra dom i samma rör?
Tacksam för svar
/Ronnie

C
Det är ej OK.
Alla ledare i samma rör måste vara isolerade för den högst förekommande spänningen bland ledarna i röret. Ethernetkabel är ej gjort för 230V, därför är det ej OK. Detsamma torde gälla dosan. Dessutom har jag för mig att det skall vara ett minimiavstånd mellan parallellt förlagda el- och datakablar på 7 cm för att undvika induktionsströmmar.

/C

Bob_the_builder
cpalm skrev:
Dessutom har jag för mig att det skall vara ett minimiavstånd mellan parallellt förlagda el- och datakablar på 7 cm för att undvika induktionsströmmar.
Det där var intressant. Någon annan som kan kommentera detta (bekräfta eller dementera)?

C
Hmm... Rotade runt lite och detta är definierat i SS-EN 50174:

- Förläggning
Vid samförläggning av data- och starkströms kablar måste hänsyn tas till elektromagnetiska störningar.
Tabellen nedan ger en hänvisning om minsta avstånd mellan starkström och datakablar enl. SS-EN 50174.

Typ av installationUtan mellanväggMed aluminium mellanväggMed stål mellanvägg
Oskärmad ström & oskärmad data200 mm100 mm50 mm
Oskärmad ström & skärmad data50 mm20 mm5 mm
Skärmad ström & Oskärmad data30 mm10 mm2 mm
Skärmad ström & Skärmad data0 mm0 mm0 mm

Hade alltså fel ang. 70mm, det var förmodligen avståndet jag använde efter att ha kommit fram till att det var 50mm som gällde. Var ett par år sen jag drog rören...

/C

Pratade med en gammal elektriker här på jobbet då jag har samma ide på ett ställe i huset där jag glömde detta :o

Han tyckte det bara var att tuta och köra, se det kommer jag göra iallafall.

Sen får vi se hur bra det blir...

Vad menar du med tuta och köra?

Det är ju en sak om du inte håller avstånden, det handlar i huvudsak om ev. dålig funktion på nätverket. Men tänkte du samförlägga kablarna?

Då klarar du inte isolationskravet. Och sådana krav skall man inte ignorera.

Antagligen skulle han det :-)

Tänkte köra med dubbelskärmad cat6 kabel den biten det handlar om.

Får tyvärr blir så för jag måste få ett nätverksuttag i detta rum!

Jössös amanda! :D

Den som skrev den där tabellen hadde inte mycket koll på vad Cat kabel tål när det gäller störningar.

Ur ett rent nätverksperspektiv så kan du dra en korrekt jordad dubellskärmad cat6:a utanpå kraftröret utan minsta problem. Hittills så har jag behövt dubbelskärmad kabel en gång och då gick vi mellan 10KV matningar på en kabelstege i ca 40 meter i en industrimiljö, genom ställverket och över industrimaskinerna.

HIttills har jag aldrig stött på ett hem eller ett kontor som har behövt skärmat över huvudtaget.

Jimmy_S skrev:
[quote author=mats_o link=1130103224/0#9 date=1130958748]Jössös amanda!  :D

Den som skrev den där tabellen hadde inte mycket koll på vad Cat kabel tål när det gäller störningar.

Ur ett rent nätverksperspektiv så kan du dra en korrekt jordad dubellskärmad cat6:a utanpå kraftröret utan minsta problem. Hittills så har jag behövt dubbelskärmad kabel en gång och då gick vi mellan 10KV matningar på en kabelstege i ca 40 meter i en industrimiljö, genom ställverket och över industrimaskinerna.

HIttills har jag aldrig stött på ett hem eller ett kontor som har behövt skärmat över huvudtaget.
Håller med, jag har jobbat i 5 år med svagström och 3 år med starkström, vi kan lägga buntar om 50 nätverkskablar brevid starkströmskablar mååånga meter utan minsta problem.
De där tabellerna är också kraftigt överdrivna. t.ex får en nätverkskabel enligt tabell inte vara längre än 100 m mellan patchpanel och uttag...150 m är inga problem kan jag säga.  ;)
[/quote] Mycket snack ser jag .....sådant som en skock amatörer dragit... 150 meter TP, klart om man trimmar switchen så att signalnivån o spänningsnivån ökar så.. fungerar det, men mig veterligen så har jag inte hittat något hw hack till ciscos burkar till detta.

// Goerana

goerana skrev:
[quote author=Jimmy_S link=1130103224/0#10 date=1131136050][quote author=mats_o link=1130103224/0#9 date=1130958748]Jössös amanda!  :D

Håller med, jag har jobbat i 5 år med svagström och 3 år med starkström, vi kan lägga buntar om 50 nätverkskablar brevid starkströmskablar mååånga meter utan minsta problem.
De där tabellerna är också kraftigt överdrivna. t.ex får en nätverkskabel enligt tabell inte vara längre än 100 m mellan patchpanel och uttag...150 m är inga problem kan jag säga.  ;)
[/quote] Mycket snack ser jag .....sådant som en skock amatörer dragit... 150 meter TP, klart om man trimmar switchen så att signalnivån o spänningsnivån ökar så.. fungerar det, men mig veterligen så har jag inte hittat något hw hack till ciscos burkar till detta.

// Goerana  [/quote]

Det blir så efter mer än tio år som nättekniker och projektör. Hittils har inget enda uttag jag har byggt behövt göras om och då är det analysatorn som gäller som betygssättare vid installation och efter. Den tabellen är extremt konservativ och definitivt inte realistisk i hemmamiljöer eller kontor. Möjligen i störd industrimiljö.

C
Realistiskt eller inte så är det europanorm, och därmed vad som kan anses som "hantverksmässigt" om det skulle bli diskussion om en installation är korrekt utförd eller inte. Dessutom måste man ju förutsätta att Cenelec har betydligt bättre koll på elektromagnetiska störningar och kablar än vad vi någonsin kan drömma om.
Sen kan jag även utifrån egna praktiska erfarenheter hålla med om att tabellen är extremt konservativ.

/C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.