1 345 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
El-mätare som visar när el förbrukas
Har en stationär dränkbar pump ute i sjö för mitt hushållsvatten (fritidshus) och startar/stoppar när jag öppnar/stänger någon vattenkran i systemet. Eftersom pumpen ligger nere i sjöbotten har jag ingen möjlighet att "höra" eller se, som om/när pumpen arbetar. I värsta fall kan pumpen stå och då slå/på hela tiden, om det finns en liten läcka någonstans, utan att jag vet om det.
Nu min fråga. Finns det någon elmätare som man kan koppla till att vanligt 240v eluttag, som indikerar NÄR ström förbrukas (dvs inte endast mäter total energiförbrukning viss period). Den få MYCKET GÄRNA kommunicera med WiFi också.
Försökte googla fram sådan, men hittade ingen sådan produkt. Någon här som kan hjälpa mig?
Tack på förhand.
Som trådskapare kan du markera bästa svaret.
Nu min fråga. Finns det någon elmätare som man kan koppla till att vanligt 240v eluttag, som indikerar NÄR ström förbrukas (dvs inte endast mäter total energiförbrukning viss period). Den få MYCKET GÄRNA kommunicera med WiFi också.
Försökte googla fram sådan, men hittade ingen sådan produkt. Någon här som kan hjälpa mig?
Tack på förhand.
Som trådskapare kan du markera bästa svaret.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
De flesta enkla elmätare som man kan sätta i ett uttag kan även mäta strömmen och där ser man ju om pumpen arbetar eller inte.
Tack för svar
Hade hoppats att det går att se historik, t.ex hur många tillslag under en viss dag. Har precis också beställt min första riktiga smartphone - det blev en Sony Xperia (Android)
Kanske man kan använda den att koppla upp sig på elmätaren på något sätt - jag får söka vidare.

Hade hoppats att det går att se historik, t.ex hur många tillslag under en viss dag. Har precis också beställt min första riktiga smartphone - det blev en Sony Xperia (Android)

Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Med den här https://www.kjell.com/se/sortiment/...-grenuttag-med-permanenta-uttag-8-vags-p67704 kan du se/höra när pumpen går.
Anslut pumpen i det styrande uttaget och en lampa/sirén i det styrda, men det ger dig inte automatiskt statistik.
Man kan ju alltid ansluta en timräknare i ett av de styrda så får man veta hur många timmar den gått iaf.
Protte
Anslut pumpen i det styrande uttaget och en lampa/sirén i det styrda, men det ger dig inte automatiskt statistik.
Man kan ju alltid ansluta en timräknare i ett av de styrda så får man veta hur många timmar den gått iaf.
Protte
Hehe, ja det var ju en fiffig lösning. Får ingen statistik som du skriver, men, löser mitt problem faktiskt..prototypen skrev:
Liknande trådar
-
Torktumlare stannar efter 15 sek och visar varningssymbol för vattenbehållare
Vitvaror -
Varför är det kallt i rummen när displayen för ftx visar något annat?
Ventilation -
El-mätare visar fel.
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Worx WG790 E stannar och visar utanför arbetsområdet.
Robotgräsklippare -
Granskning visar att de som köper nyproduktion saknar konsumentskydd
Artikelkommentarer