Jag behöver ett utlåtande och kostnadsförslag från en elektriker. Lampknappen och eventuellt ytterligare nåt mer i min spiskåpa är trasigt. Jag skulle behöva ha en elektrikers bedömning på elfelet. Det knastrar, blinkar, tänds o släcks av sig själv mm. Knappen är totalt ur funktion. (Farligt!? Brandrisk?) Jag skulle behöva ha ett utlåtande från en elektriker som jag kan stödja mig på. Kostar det att få ett sådant kostnadsförslag/utlåtande?

J Jo J-son skrev:
Jag behöver ett utlåtande och kostnadsförslag från en elektriker. Lampknappen och eventuellt ytterligare nåt mer i min spiskåpa är trasigt. Jag skulle behöva ha en elektrikers bedömning på elfelet. Det knastrar, blinkar, tänds o släcks av sig själv mm. Knappen är totalt ur funktion. (Farligt!? Brandrisk?) Jag skulle behöva ha ett utlåtande från en elektriker som jag kan stödja mig på. Kostar det att få ett sådant kostnadsförslag/utlåtande?
Mest troligt behövs det ett besök och en felsökning och ja, då kommer det kosta.

Det känns ju inte som att det är ett 5 min telefonsamtal, de kan de nog bjuda på om de kan ana ett kommande jobb.

Du vill bara ha själva kostnadsförslaget, du har inte sedan tänkt anlita elektrikern för att åtgärda felet? Avser du reklamera spiskåpan?

Om det det för att få ett utlåtande i ett garantiärende är det nog bättre att kontakta någon som reparerar vitvaror?

Hej

Du behöver ingen elektriker för att konstatera att spiskåpan är trasig. Det har du ju själv redan gjort.

Är spiskåpan köpt för mindre än 3 år sedan så reklamerar du den hos inköpsstället.
Har tillverkaren en egen garanti som är längre så reklamerar du spiskåpan på det sätt tillverkaren anger.
Är spiskåpan äldre än 3 år och ingen garanti finns monterat du ned den och lämnar på elektronikåtervinning. Jag antar att det är en helt vanlig stickkontakt på den så det kan du göra själv.

Kostnaden för att vitvarutekniker kommer hem och felsöker kommer garanterat att vara högre än vad en använd spiskåpa är värd.

Electrolux har till exempel ett fastpris för reparationer på 2295 kr inklusive Rut.
https://www.electrolux.se/support/repairs/reparation-till-fast-pris/

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.