Hej
Jag har en sommarstuga där inkommande el är kopplad till en elcentral i huvudhuset med jordfelsbrytare.
Från huvudcentralen går sedan en fempolig kabel till en kabeldosa där den skarvats till en annan fempolig kabel. De tre faserna är skarvade, liksom nollan, men jordkabeln är inte skarvad.
Denna kabel går till en separat elcentral i gästhuset, som har egen jordfelsbrytare.
Är detta korrekt kopplat? Ska jorden inte vara kopplad på grund av att gästhuset har en separat jordfelsbrytare?
Jag har en sommarstuga där inkommande el är kopplad till en elcentral i huvudhuset med jordfelsbrytare.
Från huvudcentralen går sedan en fempolig kabel till en kabeldosa där den skarvats till en annan fempolig kabel. De tre faserna är skarvade, liksom nollan, men jordkabeln är inte skarvad.
Denna kabel går till en separat elcentral i gästhuset, som har egen jordfelsbrytare.
Är detta korrekt kopplat? Ska jorden inte vara kopplad på grund av att gästhuset har en separat jordfelsbrytare?
Troligtvis någon som inte borde ha gjort det. Huvudbyggnaden ska rivas så all el kommer bli fixad men problemet jag måste lösa är att få ner el till gästhuset under byggtiden.Farstatjej90 skrev:
Planen var att ta kabeln som går ner till huset idag och koppla på en CEE-handske och kör el från tillfällig byggcentral men om jorden inte är ordentligt kopplad får vi kanske tänka om.
För att förtydliga - all koppling, inklusive den tillfälliga, ska göras av elektriker. Försöker bara förstå om det blir problem att använda nuvarande kabel eller inte.
skaffa en byggcentral iställetE EnskedeT skrev:Troligtvis någon som inte borde ha gjort det. Huvudbyggnaden ska rivas så all el kommer bli fixad men problemet jag måste lösa är att få ner el till gästhuset under byggtiden.
Planen var att ta kabeln som går ner till huset idag och koppla på en CEE-handske och kör el från tillfällig byggcentral men om jorden inte är ordentligt kopplad får vi kanske tänka om.
För att förtydliga - all koppling, inklusive den tillfälliga, ska göras av elektriker. Försöker bara förstå om det blir problem att använda nuvarande kabel eller inte.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Vad menar du? Jag kommer att ha en trefaskabel från nytt markmätarskåp till en byggcentral, och sen trefaskablar från byggcentralen till (1) gästhuset, (2) förrådet, och (3) bygget.returen skrev: