Ska byta ledningar i gammalt hus med järnrör i väggarna.
- Första dosan har två förgreningar; 1 går till strömställare och en till lampdosa.
Första frågan. Antar att jord, fas och nolla går till lampdosa för vidare koppling men vilka trådar ska gå till strömställaren (vit tändtråd och brun fas??)

- I lampdosan går rör till vägguttag - vilka trådar används?
Tacksam för svar.

Jag vet inte om jag förstår din fråga, vad är det egentligen du undrar över? Om du har en befintlig installation som fungerar så har du ju en god utgångspunkt at kopiera.

En enkel strömbrytare behöver fasledare och tändtråd. När du ändå håller på, fundera även på att dra med en neutralledare och en skyddsledare för framtida ändringar, t.ex närvarosensor istället för strömbrytaren.

Ett lamputtag behöver tändtråd, neutralledare och skyddsledare.
Ett uttag behöver fasledare, neutralledare och skyddsledare.

FK i gamla järnrör kräver ovillkorligen dels en isolationsmätning, inte bara mellan ledarna utan även mot metallrören där de är åtkomliga. Och dels krävs en JFB. Skarvar på metallrören kanske inte har så god kontakt att de förmår att bära en kortslutningsström.

Jag antar att alla uttag kommer att skyddsjordas i samband med denna renovering.

Allt detta arbete är behörighetskrävande.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte om jag förstår din fråga, vad är det egentligen du undrar över? Om du har en befintlig installation som fungerar så har du ju en god utgångspunkt at kopiera.

En enkel strömbrytare behöver fasledare och tändtråd. När du ändå håller på, fundera även på att dra med en neutralledare och en skyddsledare för framtida ändringar, t.ex närvarosensor istället för strömbrytaren.

Ett lamputtag behöver tändtråd, neutralledare och skyddsledare.
Ett uttag behöver fasledare, neutralledare och skyddsledare.

FK i gamla järnrör kräver ovillkorligen dels en isolationsmätning, inte bara mellan ledarna utan även mot metallrören där de är åtkomliga. Och dels krävs en JFB. Skarvar på metallrören kanske inte har så god kontakt att de förmår att bära en kortslutningsström.

Jag antar att alla uttag kommer att skyddsjordas i samband med denna renovering.

Allt detta arbete är behörighetskrävande.
Tack för mycket bra information!
De gamla svarta ledningarna är redan urtagna så det finns inget att "kopiera".
En tilläggsfråga ; Om jag till ovan lampa vill ha två strömbrytare dras det då (från lampdosan) fasledare och tändtråd till vardera strömbrytare. Plus då eventuell neutral- och skyddsledare?

Om du med två strömbrytare menar en trappkoppling så ska ena brytaren matas med fas och två mellantrådar, och den andra med två mellantrådar och en tändtråd.

Schematisk illustration av en trappkoppling med två strömbrytare och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G GeorgGeorg skrev:
Tack för mycket bra information!
De gamla svarta ledningarna är redan urtagna så det finns inget att "kopiera".
En tilläggsfråga ; Om jag till ovan lampa vill ha två strömbrytare dras det då (från lampdosan) fasledare och tändtråd till vardera strömbrytare. Plus då eventuell neutral- och skyddsledare?
Och i framtiden vid ev trådbyte, så knyter man i dom nya trådarna i dom g:a så drar du ur och i nya på samma gång. Dessutom eliminerar man nästan helt risken med stopp i rören och allt går mycket snabbare och lättare.
Jag vill även "trycka" lite på det Bo skriver, inte minst angående isolationsmätning, den är av yttersta vikt efter trådbyte i plåtrören, det är lätt att skada trådarnas isolering då det ofta finns vassa kanter i rörskavarna och därmed göra hela anläggningen livsfarlig.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.