Byggahus.se

El i trädgården

1. K
    Medlem · 262 inlägg

Kalsipper

Medlem
    Jag har för mej att man skall lägga kabeln i en speciell för ändamålet avsedd "gul slang/rör" (som markerar att det är en elkabel)..Sedan kan man nog lägga slangen i serie (från huset till första punkten och därifrån till nästa o.s.v.),det beror lite på hur du har tänkt dej .Man får dessutom ej lägga vilken kabel som hellst i slangen utan det skall vara en typ som är godkännd för ändamålet.

Ursäkta att jag svarar lite svävande men jag är ingen elektriker och vill ej komma med felaktiga uppgifter så vi får hoppas att det "tittar in" någon riktig elkille.

Mvh
    Kalsipper

2. M
    Medlem · 269 inlägg

Mr_T

Medlem

Re: El i trädgården

Ledsen om jag fortsätter på ett stickspår, men det var ju trådstartaren som växlade om ;)

Har också funderingar i samma bana. Hur gör du isåfall på vintern, drar ur slangen ur PVCröret, eller får den ligga kvar?

Hur funkar det med plastslang tex. PEM, håller den för att vara full med is så att man kan använda den på våren igen, eller fryser den sönder? Om så, finns det något fiffigt sätt att tömma slangen på vatten?

Jag vet att det finns värmekablar osv, men detta gäller bara "sommarvatten".

T

3. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Djupet skall vara min 60cm, men lägg inte VP-rör, utan istället 50mm gul korrugerad slang. Är inte mycket dyrare än rör, men klart bättre. Lägger du EKKJ som någon föreslog behövs egentligen ingen slang alls, den är godkänd ändå. (Men det är ju klart att föredra slang eftersom då går det att byta/komplettera)

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 180 inlägg

Immobil

Medlem

:surprised: Du gillar att gräva, va? ???

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 180 inlägg

Immobil

Medlem

:surprised: Grattis! :surprised: Lyckas du få in en vattenslang i ett VP-rör, då blir jag verkligen imponerad. 8) ;D

6. M
    Medlem · Stenungsund · 402 inlägg

markis

Medlem

Är man riktigt ambitiös, lägger man väl en gul/orange plast ett par decimeter ovanför VP-röret också. Har jag hört... ;)

7. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Helt OK. Kostar 5:- + moms hos grossisten, handlarn ska ju oxå leva. Dessutom fick du lite goda råd på köpet !!

8. N
    Medlem · stockholm · 483 inlägg

norrlandshus_sthlm

Medlem

jag har för mig att det finns nåt som heter markkabel oxå.

kabeln är spunnen med koppar och går att peta ner typ 15 cm bara

9. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Det är samma djup som gäller... kabeln du menar är av typen EKKJ eller likn som det skrivits en del om. Den kräver inget extra skydd, utan kan grävas ned som den är.

10. N
    Medlem · stockholm · 483 inlägg

norrlandshus_sthlm

Medlem

;D har lite hum om det mesta ::)

11. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 536 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare

Du lär inte ens få lägga kabelrören om det skall gå "rätt" till. Utan det skall behörig elektriker egentligen gör för att garantera anläggningens säkerhet (rätt djup mm, mm. :-[ :-[ :-[

12. R
    Medlem · 209 inlägg

Roger_B

Medlem

En snabb surfning visar vad man (som konsument) får betala för de två olika varianterna:

EKKJ 4x2.5 + 2.5, 25 meter
    "Classe i sjön": 450,00 kr
    Biltema;: 429.00 kr

www.elbutik.nu: 17kr/m -> 425,00 kr

EKLK, 5G2,5, 25 meter .
    "Classe i sjön": 595,00 kr
    Biltema: 485.00 kr

www.elbutik.nu: 15,90kr/m -> 397,50 kr

Verkar vara hugget som stucket.

Men som tidigare inlägg sade, elektriker har säkert helt andra priser, frågan är vad du som beställare får betala...

13. B
    Medlem · 792 inlägg

brevik

Medlem

Jag har hört någonstans att när man gräver ner rör/slangar som det ska gå vatten i så är rekommenderat djup 140-160cm. Stämmer det? Det ska alltså inte duga med frosfritt djup?

14. B
    Medlem · 792 inlägg

brevik

Medlem

Trodde frostfritt var 60cm?

15. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Du borde ju dessutom klara dig med EKKJ 3G2.5+2.5, om du inte skall ha trefas i ditt hönshus....
    Den borde du kunna hitta för 12-15 kr per meter...

Väljer du EKLK är den ett par kronor billigare per meter. (3G2.5)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.