Byggahus.se

El i trädgården

1. K
    Medlem · 262 inlägg

Kalsipper

Medlem
    Jag har för mej att man skall lägga kabeln i en speciell för ändamålet avsedd "gul slang/rör" (som markerar att det är en elkabel)..Sedan kan man nog lägga slangen i serie (från huset till första punkten och därifrån till nästa o.s.v.),det beror lite på hur du har tänkt dej .Man får dessutom ej lägga vilken kabel som hellst i slangen utan det skall vara en typ som är godkännd för ändamålet.

Ursäkta att jag svarar lite svävande men jag är ingen elektriker och vill ej komma med felaktiga uppgifter så vi får hoppas att det "tittar in" någon riktig elkille.

Mvh
    Kalsipper

2. M
    Medlem · 269 inlägg

Mr_T

Medlem

Re: El i trädgården

Ledsen om jag fortsätter på ett stickspår, men det var ju trådstartaren som växlade om ;)

Har också funderingar i samma bana. Hur gör du isåfall på vintern, drar ur slangen ur PVCröret, eller får den ligga kvar?

Hur funkar det med plastslang tex. PEM, håller den för att vara full med is så att man kan använda den på våren igen, eller fryser den sönder? Om så, finns det något fiffigt sätt att tömma slangen på vatten?

Jag vet att det finns värmekablar osv, men detta gäller bara "sommarvatten".

T

3. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Djupet skall vara min 60cm, men lägg inte VP-rör, utan istället 50mm gul korrugerad slang. Är inte mycket dyrare än rör, men klart bättre. Lägger du EKKJ som någon föreslog behövs egentligen ingen slang alls, den är godkänd ändå. (Men det är ju klart att föredra slang eftersom då går det att byta/komplettera)

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 180 inlägg

Immobil

Medlem

:surprised: Du gillar att gräva, va? ???

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 180 inlägg

Immobil

Medlem

:surprised: Grattis! :surprised: Lyckas du få in en vattenslang i ett VP-rör, då blir jag verkligen imponerad. 8) ;D

6. M
    Medlem · Stenungsund · 402 inlägg

markis

Medlem