Byggahus.se

El i sommarstuga kök

1. A
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Vi har en nyinförskaffad sommarstuga som vi håller på att fixa iordning köket på.
    Enligt säkringschemat på väggen så har vi till spisen 3x10A trefas.
    Moderna spisar och hällar verkar ju vilja ha lite mera kräm..
    Tidigare ägare har haft en vanlig spis som dom har kört på en fas endast, och då
    har dom satt i en 16A säkring på den fasen (dom har väl bytt säkringshållaren då antar jag, eftersom inte 16A passar i 10A hål).

Min fråga är då således, kan jag fortsätta att använda den 16A säkringen, och sätta i två st 10A på dom andra faserna, och sen köra på med spis och häll till detta?

Koppla denna till 16A fasen:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50237137/

och denna till 10A:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20152196/

2. jonmo
    Verktygstokig Nivå 16
    Till 16A behöver man ha större kabelarea (2,5mm2) än vid 10A (normalt 1,5mm2) på ledarna i väggen. Kontrollera att det är rätt, eller byt tillbaka till 10A om du känner dig osäker. Detta är ett vanligt hemmapul som är väldigt fel. I värsta fall börjar det brinna.

Ang spis och häll låter jag någon annan svara. Kolla även spisbibeln.

3. A
    Medlem Nivå 5
    Jo precis, får kolla arean. Utvändiga måttet på den 3 fas ledningen till kontakten till spisen är ju mycket grövre i alla fall, men ska mäta arean invändigt då. Men, om arean skulle räcka, så skulle det funka att göra så som jag tänkt?
    Spisbibeln, vad är det?

*hittade spisbibeln, o läser* :)

Redigerat 6 jan 2015 23:44
  4. T
    Medlem · Nivå 10
    Den lösningen som finns i sommarstugan är ett hempul som bör kollas upp ordentligt. Man bör först kolla att gruppleningen är utförd med 2,5 mm2 ledning och innehåller minst 4 st ledare, skyddsjord , nolla och 2 st faser. Är den utförd med 1,5 mm2 då bör man säkra ner till 10 a.

I ditt fall ugnen och hällen dela på skyddsjord och nolla och använda varsin fas. Det blir en fas över som inte behövs med den lilla hällen. Väljer man däremot en 4 zonshäll då bör man använda två faser till hällen.

Redigerat 7 jan 2015 00:36
  5. A
    Medlem Nivå 5
    Ja, måste kolla upp det hela ordentligt. En annan fråga då, det är inget i övrigt som hindrar att man säkrar upp spisens tre faser till 16A? Om det finns 2.5mm2? har bara 3x16A huvudsäkringar ute i elskåpet på gården..

Redigerat 7 jan 2015 00:46
  6. T
    Medlem · Nivå 10
    Normalt går det bra, men allting bör kontrolleras så att utlösningsvillkor är uppfyllda med 16 a.
    Skall även tillägga att uppsäkring är ett behörighetskrävande jobb.

7. A
    Medlem Nivå 5
    Ok, fint, tack för svar! Jo, självklart ska jag ta dit en behörig elektriker.
    Det enklaste vore ju om man kunde hitta en häll och spis som skulle ha 10A, men verkar svårt o hitta..

8. T
    Medlem · Nivå 10
    Du kan säkert köra på 10 a säkringar eftersom du inte använder full effekt samtidigt på alla plattor eller element samtidigt och säkringen klarar viss överbelastning kortare perioder.. Det funkar minst lika bra med en 4 plattors spishäll eftersom lasten sprids mellan rvå säkringar där.

9. A
    Medlem Nivå 5
    Liten uppdatering här..

Var o tittade på perilexkontakten idag i stugan, och det såg ju bra ut.
    5 ledare, nolla, tre faser, skyddsjord. 2.5mm2 kabel.
    Mätte mellan nollan och var och en av dom tre faserna, och där fanns det 237V på samtliga.
    Så, då kan jag väl ta dit en elektriker som endast byter säkringshållaren i botten på proppskåpet,
    för att få 16A på faserna till spisen?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild-15.JPG

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur har du avgjort att det är 2,5 kvmm trådar?

11. A
    Medlem Nivå 5
    Jag mätte med skjutmått. Iofs så mätte jag ju ytterhöljet.. skulle jag mätt själva koppartråden?

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja det är koppartråden du skall mäta. Vad fick du fram för diameter när du mätte utanpå isoleringen?

13. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Det är ju rätt svårt att avgöra utifrån att titta på en bild men jag är inte alls övertygade om att det där är 2,5 kvmm. Skulle jag tvingas gissa skulle jag nog gissa på 1,5 kvmm. Mät diametern på själva koppartråden så vet vi säkert.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja, jag tycker också att det ser lite klent ut på bilden, därav min fråga. Men det är egentligen omöjligt att avgöra från en bild såhär.

15. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Är nog ingen tvekan om att det är 1.5 mm2.

Men det bör vara fullt tillräckligt med 3x10 A.