El i marken. Hur sätter ja ner mitt staket?

835 läst  16 svar

1. danne9
    Medlem Nivå 7
    Skrev en tråd för ett par år sen om mitt staket jag då köpt begagnat och skulle demontera ner, måla om och sen montera upp till min tomt .
    Nu har det gått 2 år och all staket är på plats utom på en sträcka där det ska finnas el i marken.
    Elen gjorde att det tog stop och allt blev liggandes.
    (gör en ny tråd nu då det bara gäller elen den här gången)
    Jag känner att jag måste ta tag i detta nu om det någonsin ska bli gjort, men samma problem finns ju nu som då.
    Hade då en gubbe ut som målade var elen ("eventuellt") kunde ligga men var väldigt luddig i alla svar på frågor jag hade. Bla sa han att han inte visste vilket djup ledningen låg på och de kunde diffa 30-40 cm åt varje håll där han målat. Han skrattade mest och sa att ja skulle ringa om grannarna blev utan ström, och att ja kunde välja en vanlig vardag för att slippa betala OB och andra helgtillägg om dom måste komma ut och laga kabeln.
    Ringde även elbolaget idag och frågade liknande frågor men kvinnan i luren verkade mest vilja gå på semester och gav bara svar typ "det skulle eventuellt kanske kunna vara så bla bla" på allt ja frågade och hon var inte heller intresserad att koppla mig vidare. Fick heller inget svar på vad det kostar om jag förstör kabeln, hon kunde inte ens ge svar om de var 1000kr, 10.000kr eller 50.000kr. Hon hade helt enkelt ingen lust att svara på någonting alls...

Så. Hur hade ni gjort för att sätta upp staket på denna plats?
    Till övriga staketet har jag använt spjut (jordankare) för stolparna som jag bara slagit ner men här törs man ju inte slå ner nåt när man inte vet exakt var elen ligger.
    Tanken är att staketet ska gå så nära buskarna som möjligt, och med ett hörn gå runt elstolpen för att sen fästas i grannens staket (som syns på bilden).
    Hörnet vid soptunnan ska också få ett hörn på ca 50cm för att få mer stabilitet.

Hur kommer ja vidare så jag kan få klart detta staket?

2. R
    Medlem · Nivå 8
    På första fotot så syns ett skåp med gul text på . är nog ett markfördelningsskåp och då ligger det troligtvis
    rätt grova ledningar i marken där
    Det går en ledning upp till mätarskåpet och ner från det , den ena kommer från markskåpet och vart den går kan jag inte säga , men går till ett hus , vilket ??
    En kabel går upp i stolpen , den kommer säkert från markskåpet ( kan även komma från annat håll med all ström ) då den går ner i mark och till markskåpet .
    Kan var en luftledning till granne men syns inte på fotona
    Det som du behöver veta är om det fortsätter någon kabel i mark vidare bort till ett lika skåp , samt var din kabel går in i ditt hus , troligtvis ligger alla kablar i samma grav strax utanför tomtgränsen och inte i vägen
    Det finns fri kabelutsättning att få här att beställa,
    /www.ledningskollen.se

3. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 13
    Var går tomtgränsen? Såsom stolpen och skåpet står och grannens staket går skulle man ju kunna tänka sig att redan häcken står på gatumark snarare än er tomt.

Och även om grejerna står på er mark kanske elbolaget förväntar sig bättre tillgång till sina prylar än att de är instängslade av er.

Med andra ord, varför inte sätta staketet i linje med grannens?

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 17
    Det är mer eller mindre alltid handgrävning som gäller vid +-1m av utmärkt ledning.

Så gräv ner plintar.

Gräv alla hålen först därefter i med plintarna.

5. danne9
    Medlem Nivå 7
    Strömmen kommer från grannes tomt på insidan av buskarna under hans saket. Från skåpet går det sen till mitt hus, också inne på tomten under min garageuppfart. Ingen el finns i luften utan bara telekabel. Elen som går upp i stolpen är för gatulampa.
    Elen som går framför buskarna går över gatan till 2 grannhus på andra sidan gatan.

Så här ser det ut på insidan av buskarna (missade att lägga upp den bilden).
    20160811_120925.jpg
    20160811_121001.jpg

Du har rätt. Buskarna går utanför tomtgränsen. Men vi bor på landet och vägföreningen är med på vad vi gör efter som det är tidigare ägare som planterat buskarna.
    Staketet är inte heller något stort plank utan lika som grannens så de kommer inte att vara ivägen för elbolaget eller nåt annat. Staketet går även enkelt att ta bort om man skulle vilja de.
    Hade vi gjort allt (ink buskarna) ifrån början hade vi så klart satt det helt "rakt" med grannens.
    Då det andra staketet vi redan satt (som är runt övriga tomten) sitter utanför buskarna vill vi ha lika även här.

Ja de är väl så man får göra. Ledningarna bör väl ligga minst 60cm ner så någon form av pling bör väl få plats även om man måste ställa den ovanför?
    Hur djupt kan stolpen sitta? För inte kan väl den påverkas om ja gräver en plint i närheten av den?

6. R
    Medlem · Nivå 8
    Vet du hur ledningarna går över och var i gatan till grannarna
    Vid skåpet ca 0,5m ut kan dom ligga lite grunt

7. Demmpa
    Husägare · Nivå 17
    Helst ingen plint över någon kabel, om du kommer på märkbandet så ska/bör du flytta plinten.
    Plinten är minst 500mm djup.

Kör med plint liknande denna,
    https://www.bauhaus.se/plint-500mm-med-2-stolpjarn-2.html

Kör absolut inte med justerbar likt denna,
    https://www.bauhaus.se/justerbar-plint-500mm.html
    https://www.bauhaus.se/stolpsko-2-till-justerbar-plint.html
    Med justerbara plintar/stolpsko så kommer staketet att böja sig en del av vinden, det är själva gängstången som böjer sig.

8. Demmpa
    Husägare · Nivå 17
    El-/telestolpen bör gå ner minst en meter i backen, ju högre stolpe ju djupare står den.

9. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 9
    Ledningen bör ligga med ca 55 cm täckning men den kan lika gärna ligga direkt under gräsmattan så det enda alternativet är att gräva ner plintar. Eller förlägga kabeln hela vägen

10. danne9
    Medlem Nivå 7
    3e bilden i mitt första inlägg visar var ledningarna i gatan går till grannarna.
    1a bilden i andra inlägget visar var strömmen kommer in från annan granne, sträcket vid staketet.
    I luften går dom längs med vägen men är nog bara telefon.
    Grävde för en plint i dag, den i hörnet vid soptunnan och ja kom ner 55-60 utan att hitta något märkband eller kabel. So far so good. Nästa blir i andra ändan nära elskåpet.
    Har redan köpt plintar (50cm) och dom är av de du skrivit att ja ej bör använda, men har använt lika till övriga staketet och de har blivit stabilt. Skruvar ner dom helt så de bör väl fungera?
    Tror du de är någon risk att ja förstör stabiliteten på stolpen om ja gräver ner en plint 30-40cm ifrån? Vore ju trist om den blåser omkull i höst för att ja grävt där.
    Första hålet gick bra att gräva på ca 55cm. Om även nästa hål lyckas bör allt bli bra, om inte vet ja inte hur jag ska göra...
    Så håll tummarna :)

11. R
    Medlem · Nivå 8
    Är nog ingen fara med stolpen , gör hålet , sätt ner fundamentet och knacka ner sten utmed sidorna
    på fundmentet med ett spett , sten sjunker inte så det blir stadigt
    Stolpar brukar det vara sten nedslagna runt för att det inte ska ge sig i gropen

12. R
    Medlem · Nivå 8
    Jag trodde stenpackningen hade dränerande funktion, så det inte ska ligga så mycket fuktig jord direkt mot trästolparna?

13. R
    Medlem · Nivå 8
    Klart sten dränerar , men den stärker upp runt stolpen med , det går inte att packa jorden så hårt utan det finns alltid luft i grävt jord som ger sig lite , och som jag sa förut sten sjunker inte
    Har du rest en majstång ? , då slås sten ner för att det ska bli tajt och den kan stå kvar till nästa år

14. danne9
    Medlem Nivå 7
    Har just grävt andra hålet och stötte på en gul plastbit med texten ...TAKTA NÄRMASTE EL... Första och sista orden är avkapade. De sitter fast i ena kanten av hålet, ca 20 cm ner.
    Är det något dåligt?
    Ser fortfarande ingen kabel och vill inte gräva hålet bredare bara för att se mer av texten...

15. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 13
    ***takta=kontakta?

Att inte gräva vidare där låter klokt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: