Rekommendationen är minst 20 cm cellplast. Som för övrigt också skall förläggas på ett kapillärbrytande lager. Vilket man så klart kan ta med en nypa salt om man vill, men själv tycker jag 5 cm är alldeles för snålt.
Sen finns det massa olika varianter hur man kan bygga, och för övrigt också en hel del fallgropar/utmaningar.
Tycker den här sidan har väldigt mycket matnyttig info samlat:
https://www.husgrunder.com/renovera-husgrund/grava-ur-kallaren-och-isolera/
Sen finns det massa olika varianter hur man kan bygga, och för övrigt också en hel del fallgropar/utmaningar.
https://www.husgrunder.com/renovera-husgrund/grava-ur-kallaren-och-isolera/
Så gräva källare är rätta lösningen? Att fukten vandrar löser inte FTX problemet?C cpalm skrev:Rekommendationen är minst 20 cm cellplast. Som för övrigt också skall förläggas på ett kapillärbrytande lager. Vilket man så klart kan ta med en nypa salt om man vill, men själv tycker jag 5 cm är alldeles för snålt.
[länk]
Tekniskt sett är det nog rätt, men det är ju en extrem åtgärd för att få lite varmt om fossingarna så ur ett helhetsperspektiv kan man ju fråga sig om det är en vettig lösning.Hamdan_R skrev:
Är det helt oisolerat (alltså ingen isolering ovanpå plattan) idag? Låter lite snålt för -72.
Tack. Enligt en del snickare så säger att det är oisolerad. Menar du att det kan finnas något isolering under betongen?C cpalm skrev:
Får väl bila upp marken och undersöka helt enkelt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Har du eller kommunen inga dokument från tiden då huset byggdes?
För de flesta hus på 70-talet behövdes det bygglov och då skickade man in tekniska ritningar och beskrivningar till kommunen som de sparar.
Eller står det något i prospektet från mäklaren om grund och liknande?
För de flesta hus på 70-talet behövdes det bygglov och då skickade man in tekniska ritningar och beskrivningar till kommunen som de sparar.
Eller står det något i prospektet från mäklaren om grund och liknande?
Tack för ett bra tips!BirgitS skrev:
Jag har läst på dokumentation och även prospektet det fram kom inget förutom "betongplatta".
Nu väntar jag återkoppling ifrån olika byggrådgivare som kan fatta beslut om bila utan att skada konstruktion av huset eller om jag ska isolera på plattan.
Klicka här för att svara