Byggahus.se

El golvvärme, bästa inställningen?

1. T
    Medlem · Nivå 8
    Hej!

Börjar bli dags att slå på golvvärmen i badrummen. Jag har el samt vattenburen.

Min fråga är som lyder:

Hur bör jag ställa el golvvärmen på bästa sätta för att göra av med så lite el som möjligt?

Ska jag låta den stå på konstant temperatur, tex 23 grader dygnet runt? Är det stor skillnad på tex att köra 22 grader eller 24 grader?

Eller skall jag ställa in den att gå upp i temp vissa vissa tider? Tex mellan 07-10 samt 18-22 så går den på runt 22-23 grader och resten av tiden på 15 grader, eller 0 grader?

Vad kommer ske med förbrukningen på el golvvärmen när även vattenburen golvvärme går?

Hjälp mig effektivisera förbrukningen, för jag vet att det ej är grattis att köra el golvvärme, speciellt inte när man har 2 badrum.

2. B
    Medlem · Nivå 22
    Under uppvärmningssäsongen brukar man väl stänga av elgolvvärmen och bara använda den vattenburna.

Du får tänka på att golvvärme är ett relativt trögt system och det kan ta ett par timmar för golvet att bli varmt efter att det har varit i stort sett avstängt.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 22
    Det kokar väl ner till hur mycket avkall på komforten du är villig att göra. Golvvärme avstängd=maximal besparing.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 8
    Snarare kokar det ner till hur jag optimerar förbrukningen, som jag också efterfrågat i trådstarten!

Utöver det så var ditt svar mycket hjälpsamt!

• Laddar…
  5. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    Det kan tyvärr ingen hjälpa dig med, för endast du vet vad det är som ska jämföras.
    Vad värmer du vattnet med?

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Det är inte svårare än att minimera hur mycket elgolvvärmen jobbar. När den vattenburna värmen är på så stänger du av elvärmen. När du skall använda elvärmen så ställer du den på så låg temperatur som möjligt. Har du en funktion för att sänka på vissa tider så använder du den. Men som @BirgitS skriver är golvvärmen så trögreglerad att besparingen inte lär bli jättestor.

7. T
    Medlem · Nivå 8
    Tack alla svar!

jag slår på den vattenburna golvvärmen, så stöttar jag med elburen när den vattenburna inte räcker.

Men att sänka ner 3-5 grader när man inte är hemma, det är inte lönt alltså?

8. A
    Medlem · Nivå 19
    Varför skulle den vattenburna inte räcka? Det är väl bara på sommaren när du har den vattenburna värmen avstängd som det är aktuellt med el. Jag tror att du skall vara noga med att inte ha cirkulation på vattnet när elgolvet är på. Om det är inställt på ett sådant sätt att elvärmen försöker värma till en högre temperatur än den vattenburna så kommer vattnet att kyla golvet i stället med hög förbrukning som följd.

Det blir alltid någon besparing. Men är du borta över dagen är det inte säkert att temperaturen hinner sjunka så mycket som 3-5º.

9. lilllasrne
    Medlem · Nivå 6
    Jag har bergvärme och stängt av eltillsatsen på den och jag har vatten/el golv i badrummet även där elpatron avstängt .. har 25 ° inställt och nästan alltid super varma golv till priset av ca. Noll och ingenting

10. T
    Medlem · Nivå 8
    Den räcker till att få varmt i badrummet, men du för inte samma känsla som av el på golvet. Det blir aldrig riktigt varmt.

Jag får experimentera mig fram helt enkelt.

11. A
    Medlem · Nivå 19
    Vad ställer du termostaten på då? Har du golvvärme i hela huset? Det finns inge principiella problem med att få golvet så varmt man önskar med bara vattenburen värme. Men det blir varmt i luften när golvet blir varmt. Och då reglerar termostaten ner.