Byggahus.se

El-förkortningar

1. M
    Husägare · Skåne · 263 inlägg

Mikael 81

Husägare
    L = fas
    N = nolla
    PE = jord
    R, S, T = trefas

men sedan då? finns det vedertagna förkortningar för tändtråd och mellantråd?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Svar nej , sen finns inte RST längre det är L 1 L2 L3 alla färger förutom gulgrön kan användas till i princip vad som helst , beror vad som ska kopplas

3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Inte vad jag vet. Faserna i trefas kan för övrigt ha alla möjliga roliga namn. Idag är det vanligare med L1,L2,L3, men på t.ex. motorers lindningar förekommer U,V,W och på kontaktorers utgångar förekommer T1,T2,T3

Varför undrar du?

4. M

Mikael 81

Husägare
    Elen i huset (från 50-talet) är kompletterad i många olika omgångar sedan och när vi flyttade in fanns inte ens en gruppförteckning. Så efterhand som jag mäter och dokumenterar vill jag gärna även så smidigt som möjligt dokumentera vad de enskilda trådarna är för något eftersom jag har de flesta tillgängliga färger till alla möjliga olika användningar. Och då tar bokstäver mindre plats än att skriva ut när jag klottrar skisser. Inget som jag i dagsläget har på gång att göra om, mer än att byta några uttag av estetiska skäl, men jag tänker att dokumentationen kommer att hjälpa den dagen något verkligen ska göras.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då får du ha egen beteckning , tex grå i dosa 5 går till brytaren sedan till lampa i tak rummet
    bara ett exempel , annars har man ritningar som säger hur det är draget , för gammalt hus inga ritningar kvar

6. M

Mikael 81

Husägare
    Nej precis, inga ritningar kvar. Men det skulle behövas... ;)

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Svårt fall doktorn grät , finns inga möjligheter att få hjälp via detta forum , är en platsfråga att undersökta det med , rycka och dra i i trådar , bör vara en med kännedom om el , för att göra det och som vet lite elementärt hur det brukar vara i hus eller lägenheter

8. E
    Medlem · jämtland · 20 835 inlägg

elmont

Medlem
    Och elritningar visar inte exakt vart apparater sitter och vart ledningarna är förlagda utan visar i första hand funktioner och ett ungefärligt läge på apparaterna. Bara dom apparater som är måttsatta (oftast några få) har en bestämd placering. Övriga sätts enligt standard och EL-AMA.

9. M

Mikael 81

Husägare
    Å nog kommer det att gå. Tar lite tid bara, men en bit i taget. Roligt detektivarbete. Och faktiskt inte några dolda dosor än så länge... Men jag måste nog upp på vinden och leta rör snart. :)

10. E

elmont

Medlem
    Det finns sändare som man kan koppla på ledningen/gruppen och sedan följa ledningarna med en sökare.

• Laddar…
  11. M

Mikael 81

Husägare
  12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
  13. E

elmont

Medlem
    Conrad, har i lite olika prisklasser (pris och funktioner följs åt som vanligt).

14. M

Mikael 81

Husägare
    Men en sådan kanske inte funkar så bra för att hitta el i metallrör förresten?

15. E
    Medlem · 4 194 inlägg
    Räcker ju med att uttag/armatur har en känd grupp.
    Varför krångla till det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.