Byggahus.se
Magnus E K Magnus E K skrev:
Offtopic, men har hört att detta är en skröna och att den verkliga orsaken till att gamla fönster är tjockare nedtill är att de helt enkelt monterades med den tjockare sidan nedåt (då de oftast inte kunde tillverkas helt jämntjocka).
Både ja och nej enl vad jag har förstått iaf
Det är sant att riktigt gamla tiders fönster "rann/flöt" nedåt.
(Och om jag förstått det rätt är det de fönsterglas man kan hitta i gamla sommarstugor idag som har kvar luftbubblor i glasen, som är av de som fortfarande rinner)
Men sen ändrades fönsterglas blandningen så att de slutade rinna/flyta nedåt fast tillverkningsprocessen var inte så gämn så ibland blev endel fönster tjockare på ena sidan och dessa fönster monterades med tjocka delen nedåt.
Och det dröjde inte länge innan även tillverkningsprocessen blev så bra att fönsterglasen blev lika tjocka överallt.

PS För skojs skull mätte vi höjden till luftbubblorna i försterglasen i stugan släkten äger.(byggd slutet av 1800 talet, vet inte ålder på fönstren dock, men de fanns där då jag föddes för 45 år sen och är inte bytta under den tiden iaf)
Och ja luftbubblan har på 40år förflyttats 2-3mm nedåt så det går inte fort.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Hej! Felet var en skruv i elcentralen som var alldeles för svagt spänd, det var lät åtgärdat, vi har efter det gjort det som de tyckte krävdes vilket var en isolationamätning och någon annan mätning, efter det gjordes en elbesiktning av tredje part utan anmärkningar! Ha en fin helg

• Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
E eal skrev:
Nej...

[länk]

/Andreas
Nice! Tack för länken då jag jag lärt mig nått nytt idag.(y)

Men det förklarar ju inte varför luftbubblorna rört sig nedåt i försterglaset på vår sommarstuga....
Kan iofs vara "mätfel" etc... men det är konstaterat att luftbubblorna rör på sig.
Tyvärr kan jag inte åka och fota för att visa hur det är mätt, stugan ligger en 100mil från nuvarande bostadsort.
Undrar vad det kan vara som gör att de rör på sig då.:thinking:

M MrDizzy skrev:
Men det förklarar ju inte varför luftbubblorna rört sig nedåt i försterglaset på vår sommarstuga....
Tja, det kan finnas många förklaringar. Direkt mätfel, hela glaset har rört sig, referenspunkten har rört sig osv.

/Mätingenjören

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.