Byggahus.se

El-fel, vad hände?

1. A
    Medlem · Stockholms län · 9 313 inlägg

Avemo

Medlem
    Om du läser en gång till vad jag skrev så tror jag att du kommer att förstå att jag endast har skrivit att arbetsgivaren inte kan klandras för det allvarliga elfelet i TS hus. Det är fortfarande möjligt att den kan klandras för att ha tillhandahållit en undermålig laddare. Eller för att ha orimligt korta fikaraster eller något annat för tråden helt ovidkommande.

2. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Kanske, möjligt jag missförstår, jag läser inläggen som flera olika frågor där en är ifall arbetsgivare kan klandras för att leverera undermåliga laddare som kan förväntas användas i den anställdes hem i pandemi tider.

Ni kan då radera dessa inlägg så får väl TS återkomma eller starta en ny tråd om detta i rätt forums del. Ursäkta ifall det blev off tioic.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 369 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja
    Inte riktigt. En PEN-ledaren existerar i TN-C-system, så den finns före den punkt TN-C delas upp till TN-S ("fyrledare" till "femledare"). Det brukar vanligen göras i elcentralen, men i nybyggen ofta redan i mätarskåpet. Se denna bild som visar exempel på elcentralen.

Och det är allvarligt. Man får denna situation. JFB gör ingen nytta då den "ser" normal belastningsström genom personen.

Det framgår inte om det handlade om N-släpp eller PEN-släpp i TS fall. För att ett PEN-släpp ska bli farligt för en person ska man alltså samtidigt hålla i en skyddsjordad apparat och jord, alltså något som har direkt kontakt med moder jord, t.ex ett vattenrör. Så vanligen märker man inte detta.

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 369 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Detta är rent nonsens. Du menar väl inte att samma elfirma ska komma åter och fortsätta "felsöka"?
    Om du vill ha bättre svar från forumet så behöver du beskriva händelseförloppet mer i detalj.
    Du säger att elektrikern drog upp JFBn, men vem drog ned den? Gjorde ni det eller föll den av sig själv efter en stund, eller kanske direkt när felet startade?
    Har ni flera JFBer i centralen? Har elfirman i så fall kontrollerat att det är rätt kopplat i elcentralen med dessa JFBer?
    Med "drog ner vissa" antar jag du menar säkringar (dvärgbrytare)?
    "strömmen gick inte igen" - varför skulle strömmen "gå" igen? Bröts strömmen automatiskt i första skedet?
    Lampa säger du, elektrikern hade alltså inget instrument av lite större modell som han pluggade i uttaget och provade strömmen med?

Då ni inte längre har några symptom ligger det nära till hands att det var en JFB som glappade tillfälligt, som redan nämnts. Det har hänt förr. Brukar ni motionera JFBn, helst minst 2 ggr per år? Det är svårt att säga ifall det kommer att hända igen. Det brukar hända i samband med tillslag av JFBn, inte spontant. Det går att mäta övergångsresistansen i JFBns kontakter vilket borde ingå i deras prov.

5. L
    Medlem · 9 inlägg

Lisaochnisse

Medlem
    Lugn nu, samma elfirma och en oberoende elfirma har nu felsöka och åtgärdat felet, tack för alla era åsikter! Och tips.

• Laddar…
  6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
    Vad var felet då?

7. P
    Medlem · Östergötland · 283 inlägg

Pucco

Medlem
    Nu är vi många som som undrar vad som var fel. TS ställer en fråga och får massor med svar och följdfrågor från många som försöker hjälpa till. Då avslutar TS tråden med att berätta att problemet är löst utan att berätta vad som var fel. Meningen med Byggahus är att hjälpa och lära. Utan svar på vad som var fel blir tråden nästan meningslös, ingen annan med samma/liknande problem kan hitta en lösning här.

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
  9. M
    Husägare · Östergötland · 2 223 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Du glömde regel 1A: Läs inlägget en gång och se vad som står, läs en gång till för att klura ut vad som egentligen menas. Kanske redan nämnts i något annat inlägg i mellan, men detta skulle förstås vara starTströmmen.

10. M
    Husägare · Östergötland · 2 223 inlägg

Magnus E K

Husägare
  11. G
    Medlem · Uppsala · 562 inlägg

Guson

Medlem
    Metallen i ledningar som ansluts blir alltså mjukare med tiden och om ingen drar åt skruvarna i anslutningsplinten eller i den delbara neutralplinten så finns risk för glapp eller att de till slut lossnar. Då kan ovälkomna fenomenen med ofrivilliga spänningshöjningar uppstå, och Tomas Åberg har en hypotes till den bakomliggande anledningen.

– Förr i tiden läste elnätbolagen och deras erfarna tekniker själva av elmätarna och då fanns det yrkesfolk ute som sannolikt passade på att dra åt en och annan skruv i samband med avläsningen. Nuförtiden sker all avläsning automatiskt och det betyder att ingen längre är ute och drar åt de där skruvarna ett extra varv, säger han.

• Laddar…
  12. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 088 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Förstår tanken att det va avläsare som gjorde lite extra. Men vad jag såg i verkligheten på ca 30 år eget boende med elmätare inne i lägenhet och hus så va aldrig någon från elbolaget och läste av utan det har jag fått göra själv.

• Laddar…
  13. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 818 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    30 villor i Ånge, Medelpad, drabbades av 400V inutagen. Utredning pågår. Elnätsbolaget säger att det var mänskliga faktorn.

Sen spekuleras det om tappad nolla, flyttande nolla, gamla nollplintar (med glappande nollskruv). Kan det ha betydelse att ingen tittar till mätarskåpen nu när mätarna fjärravläses?
    Problemet har blivit vanligare, men man hoppas problemet ska lösas då 5,5 miljoner mätare skall bytas till modernare (smartare) fram till 2025.

• Laddar…
  14. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 356 inlägg

pacman42

Medlem
    Jag har haft två "elbränder" i mitt hus pga glapp. Dels i FLVP och dels i JFB.

I JFB var det en dåligt åtdragen skruv på en fasledare och i FLVP så var det en flatstiftskontakt som anslöt 400V till elpatronen.

15. M
    Medlem · Stockholm · 610 inlägg

merbanan

Medlem
    Borde man inte kunna kombinera en JFB med ett överspänningsskydd? Blir det för mycket obalans mellan faserna så klipper den? Jag skulle vilja ha en sådan iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.