11 253 läst · 79 svar
11k läst
79 svar
El-fel, vad hände?
Sida 1 av 6
Hej! Vi har en nybyggd villa, ca 2 år gammal! Idag när jag satte in en datorn laddare i ett av uttagen, använde alltid samma när jag arbetar hemma, gjort det flera gånger så hände något väldigt obehagligt! Alla lampor började lysa starkare, slutade lysa och började igen, tvn stängdes av och på tog flera minuter innan allt blev svart.
Elektrikern kom och felsöker och testade och allt funkade förutom att alla plejd var brända i hela huset, även acn är nu död, även om elen är tillbaka! Jag är helt skakig och känner mig väldigt orolig vad som har hänt!
Elektrikern kom och felsöker och testade och allt funkade förutom att alla plejd var brända i hela huset, även acn är nu död, även om elen är tillbaka! Jag är helt skakig och känner mig väldigt orolig vad som har hänt!
Ett typiskt nollfel, 400V i 230V grejerna, hittade elektrikern inget i huset, kollade hen i mätarskåp och andra ställen om det finns en bränd nollkoppling. Har du haft strömavbrott utifrån p.g.a fel eller arbete på linjen..
Detta hände som sagt när jag kopplade in laddaren, är det laddaren fel eller är det något fel på de som dragit elen i huset, alltså hade detta kunnat undvikas?
Undrar om inte jordfelsbrytarens nollsystem kommit i beröring med en fas, kanske den löst ut, eller att jordfelsbrytaren gått sönder dom billigare versionerna skall man undvika, det kan ju varit en mus i centralen men det har ju elektrikern sett verkar skett när du satte i laddaren, för dom är ju switchade
Elektrikern kopplade in en sådan kontakt och kollade så jordfelsbrytaren slog av vilket den gjorde precis som den skulle, men der var när jag tidigare kopplade in laddaren och direkt drog ut den som detta hände! Vill mesta veta om elektrikerna som dragit min el kan klandras eller om min arbetsplats som försett mig med laddaren då kan klandras, de kunde såklart inte veta detta men ni förstår min frågeställning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Om det inte var en slump med laddaren så finns det ett fel, intermittent glapp i nollan, som behöver hittas.
Hör med grannarna ifall de har haft liknande problem. Om inte nätägaren har grejat med något i nätet så ligger felet närmare, troligen inom din egen anläggning, och då vill man finna det.
Det är svårt att säga då vi inte vet exakt vad elektrikern kollade. Att mäta JFBn hör inte hit. Mätte han kortslutningsströmmen? Belastade ni elanläggningen med t.ex en vattenkokare? Det gäller att framkalla felet. Ringde han nätägaren? Kontrollerade han anslutningarna i mätarskåp och elcentral? Ryckte han på axlarna? Man kan inte lämna en kund utan att en orsak har hittats på ett sådant symptom. Det kan vara ett farligt fel, alltså inte bara för elapparaterna utan risk för elchock.
Hör med grannarna ifall de har haft liknande problem. Om inte nätägaren har grejat med något i nätet så ligger felet närmare, troligen inom din egen anläggning, och då vill man finna det.
Det är svårt att säga då vi inte vet exakt vad elektrikern kollade. Att mäta JFBn hör inte hit. Mätte han kortslutningsströmmen? Belastade ni elanläggningen med t.ex en vattenkokare? Det gäller att framkalla felet. Ringde han nätägaren? Kontrollerade han anslutningarna i mätarskåp och elcentral? Ryckte han på axlarna? Man kan inte lämna en kund utan att en orsak har hittats på ett sådant symptom. Det kan vara ett farligt fel, alltså inte bara för elapparaterna utan risk för elchock.
Utgångspunkten bör vara att du aldrig kan koppla in en pryl i ett vägguttag på en plats i huset och det får till följd att saker går sönder någon annanstans. Detta så länge vi inte pratar om hembyggda idiotkopplingar. Jag kan inte föreställa mig att det är datorladdaren som orsakat problemet. Vad det låter uppstod ett allvarligt fel antingen i husets elsystem eller på matningen till huset.L Lisaochnisse skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Som sagt, det låter som ett tydligt fall av flytande nolla.
Jag saknar ett par led i felbeskrivningen. När allt hade blivit svart. Vad hände sedan?
var allt svart, inget fungerade överhuvudtaget. Och så börjadedet fungera när elektrikern steg in genom dörren?
eller hade jordfelsbrytaren löst ut? Någon säkring som löste ut?
har du mer än en jordfelsbrytare i huset? Mer än en elcentral? Central i något uthus?
Jag saknar ett par led i felbeskrivningen. När allt hade blivit svart. Vad hände sedan?
var allt svart, inget fungerade överhuvudtaget. Och så börjadedet fungera när elektrikern steg in genom dörren?
har du mer än en jordfelsbrytare i huset? Mer än en elcentral? Central i något uthus?
Men om alla dimmer är brända så ligger väl problemet att de inte tål vissa typer av transienter på nätet som kan orsakas av induktiva laster ex. laddare. Ljusvariationen i dimmer beror väl på att under uppbränningsfasen på den inbyggda ac/dc omvandlaren i Plejd gå från fullt ljuspåslag till noll och allt däremellan. Ett kvalitetsproblem som förmodligen förvinner i senare upplagor när tillräckligt många har brunnit. Företaget expander kraftigt och inte alltid kvalitén hänger med.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om man vill försöka hitta ett samband med inkopplingen av laddaren, så skulle jag prova att bryta den säkring som matar det uttaget. Om laddaren lyckats få säkringen att lösa ut (kan hända med lite otur av starkströmmen till en laddare). Så skulle det kunna vara det som triggat igång ett värre fel. Även om jag just nu inte kan komma på ett möjligt orsakssamband.
Men det enda din laddare kan ha påverkat anläggningen är om lyckats lösa ut en säkring.
Men det enda din laddare kan ha påverkat anläggningen är om lyckats lösa ut en säkring.
H hempularen skrev:Som sagt, det låter som ett tydligt fall av flytande nolla.
Han drog ju upp jordfelsbrytare när han kom, drog ner vissa och kollade för att felsöka, strömmen gick inte igen, han kopplade in en lampa i uttaget där jag hade kopplat in laddaren, inget hände, allt fungerade felfritt, förutom plejden som brändes och troligtvis ett kretskort eller liknande i acn och i mannens ena hårddisk. Från luftvärmepumpen har klarat sig, ugn häll och diskmaskin etc med!
Nej så fungerar det inte. Det kan inträffa att dåliga laddare ger ifrån sig störningar. Men aldrig att du får all belysning i huset att blinka med en dålig datorladdare.H håbbe1961 skrev: