Inledningsvis, elektriker samt Eon hittar inte felet så tacksam om ni besparar mig med "fråga en elektriker"
Ibland sticker en av faserna upp till 280 volt. Vi har provat att stänga av fastigheterna (3 st) men felet går ej att lokalisera. Intressant men oförståeligt är när inkommande el endast L1 är inkopplad så finns 280 volt på L3. Eons kabel kollad mot nollfel och meggad. Hur kan detta ens vara möjligt?
Jag kan, och inte elektrikerna heller begripa vad detta är. Sitter det någon klur-pelle på detta forum kanske?
Ibland sticker en av faserna upp till 280 volt. Vi har provat att stänga av fastigheterna (3 st) men felet går ej att lokalisera. Intressant men oförståeligt är när inkommande el endast L1 är inkopplad så finns 280 volt på L3. Eons kabel kollad mot nollfel och meggad. Hur kan detta ens vara möjligt?
Jag kan, och inte elektrikerna heller begripa vad detta är. Sitter det någon klur-pelle på detta forum kanske?
280 V på L3 när endast L1 är inkopplad? Var mäter du 280 V i det läget, i din egen anläggning efter mätarsäkringarna eller på den obelastade L3 i nätägarens servis?
Finns två olika förklaringar:
1: Flytande nolla, men det kräver att det finns ytterligare belastning
2: Fel i nätagarens trafo
Har du felanmält till nätägaren?
1: Flytande nolla, men det kräver att det finns ytterligare belastning
2: Fel i nätagarens trafo
Har du felanmält till nätägaren?
Hej
Nollan är kollad, både mot brott samt om den ligger emot någon fas. Eon har varit ute flera gånger. Trafon misstänker jag men där har Eon inte svarat. Men som jag uppfattar det, om endast L1 är inkopplad, oavsett hur den är belastad så kan väl inte L3 bli påverkad?
Nollan är kollad, både mot brott samt om den ligger emot någon fas. Eon har varit ute flera gånger. Trafon misstänker jag men där har Eon inte svarat. Men som jag uppfattar det, om endast L1 är inkopplad, oavsett hur den är belastad så kan väl inte L3 bli påverkad?
Hmm, eftersom faslindningarna i en ordinär trefastransformator delar järnkärna så påverkas de obelastade faserna om endast en fas belastas, men hoppar spänningen upp från 230 till 280 V är något fel. Jag är inte påläst på detaljerna eller hur man räknar på en snedbelastad trefastrafo men det finns säkert någon elkraftingenjör här.
Anledningen till att Eon inte svarat ang statusen på trafon är troligen att de misstänker den själva, men vill inte säga varesig ja eller nej förrän de vet säkert, kostar ju en slant att byta också.
Skulle möjligen kunna vara något fel på högspänningssidan också?
Anledningen till att Eon inte svarat ang statusen på trafon är troligen att de misstänker den själva, men vill inte säga varesig ja eller nej förrän de vet säkert, kostar ju en slant att byta också.
Skulle möjligen kunna vara något fel på högspänningssidan också?
Är din anlägging bortkopplad kan vi ju utesluta den.
Vad har du för spänningar på en helt obelastad servis?
Vad har du för spänningar på en helt obelastad servis?
Utan att vara elkraftingenjör så kan det vara fel i transformatorn. Vi får avvakta vad våra mer pålästa forumister har att säga.
Kan det vara så att L1 och L3 är ihopkopplade i någon strömförbrukare? Exempelvis spisen! Eller att det finns någon spole eller motor någonstans, som skapar pulser av toppspänningar? Exempelvis köksfläkten! Bara gissar. Prova att dra ur några sladdar och se vad som händer!... Kostar inget. Med vänlig hälsning, PerOF
Om det stämmer som du skriver i #3 och det inte ligger andra kunder bortöver pekar det som Fotografen nämnt på trafofel eller något problem på uppsidan. Om det går att repetera felet bör det inte vara svårt att hitta orsaken.
Tyvärr har det aldrig hänt när elektriker eller eon varit här. Tveklöst dock att späningen stiger, inga övertoner.nisse123 skrev:
Detta är provat, fast det borde inte spela någon roll då bara L1 är inkoppladPerOF skrev:Kan det vara så att L1 och L3 är ihopkopplade i någon strömförbrukare? Exempelvis spisen! Eller att det finns någon spole eller motor någonstans, som skapar pulser av toppspänningar? Exempelvis köksfläkten! Bara gissar. Prova att dra ur några sladdar och se vad som händer!... Kostar inget. Med vänlig hälsning, PerOF
Det är ju det som är så trist! Jag lyckas inte repetera felet. Jag har verkligen provat precis allt jag kommit på!GK100 skrev: