Byggahus.se

El-buren golvvärme i badrum funkar ej - konflikt med elektrikern

1. R
    Medlem · Skåne · 4 inlägg

Rymdpudeln

Medlem
    Vi lät bygga nytt badrum i 50-talshus med el-slingor och det blev knappt varmt alls. Elektrikern så då att det berodde på dåligt isolerat tegelhus och stort fönster i badrummet. Vi kontaktade leverantören av elslingorna som kom och mätte. De fungerade men elektrikern hade valt alldeles för låg effekt. Leverantören av slingorna läxade upp elektrikern och bjöd på och installerade en transformator så det blev dubbla effekten i golvet nu är det varmt och gott och har funkat ett antal år.
    Lycka till och stå på dig!

2. S
    Medlem · 8 inlägg

Sebster

Medlem
    Ah, mycket riktigt, jag borde lagt till ", eller?" så är frågeställningsformen löst.
    Han menar med sitt "fel fel fel" att försäkringsbolaget ska in och bråka i en pågående entreprenad, alltså i princip gå in och agera skiljedomare och med sin besiktningsman avgöra vem som gjort fel i en fråga som rör ett eventuellt byggfel som med all rimlighet inte bör innebära någon följdskada som de kan stå skyldiga att ersätta. Där dessutom hantverkaren enligt lag har rätt att åtminstone försöka åtgärda felet, om det ens finns ett fel. Igen, så länge ett eventuellt fel inte bör leda till fortsatt kostnad för försäkringsbolaget håller de nog i pengarna, felaktigt tätskikt, det kollar de säkert men icke fungerande golvvärme där affären iunte ens är avklarad, nja.... eller? (syntax för att frågeställningskompilatorn inte ska kasta fel)

3. N
    Medlem · 9 inlägg

Nlbvmo

Medlem
    Det går att mäta upp om slingan är ok eller inte. Detta ska elektrikern göra före det att han lägger ut slingan efter att slingan är utlagd och till sist innan golvläggaren sätter klinkers. Det följer alltid (vad jag sett) med ett litet protokoll där elkillen ska fylla i värderna efter varje momemt

4. M
    Byggveteran · Filipstad · 42 inlägg

Morgan Jacobsson

Byggveteran

Hej!

Oerhörd trist att ni får uppleva detta. Montören har gjort några misstag här. Han borde ju först o främst överlämna ett certifikat där det framgår att han har kontrollmätt värmekablarna o Meggat (Ohm-mätning) dem för att se om där finns skador på kabeln m.m. Det står alltid på värmekabel-förpackningarna vilka Ohm-värden som man ska mäta emot.
    Detta är rutiner som alla seriösa o riktiga elektriker gör både före och efter ingjutning/flytning av golv. Brister i kommunicerande är väl en vanligt förekommande grej i byggbranschen, Han måste ju inse att han gjort misstag o komma överens med er om eventuell åtgärd. Även om ni får avdrag på hans faktura så har ni ju fortfarande kalla värmegolv.
    Hoppas att han inser sina misstag o ändrar sin attityd. Detta beteende är en skam för oss andra elektriker
    som strävar efter att ge kunder vad de betalar för.
    Lycka till.

Mvh den förstående montören.

5. S
    Medlem · 63 inlägg

Sprängkilen

Medlem
    Eftersom TS verkar vara bekymrad och skriver i detta forum upplever jag att han har ett problem. Det är ren juridik och den enskilde har
    mycket svårt att förhandla sig till en bra lösning. Skickliga hantverkare gör aldrig fel. Många gånger är det rena skurkfirmor som inte kan sin sak. Försäkringsbolaget är ingen skiljedomare utan din ”advokat”. Man sover betydligt bättre än att bråka själv. Varför ringer inte TS och lyssnar med sitt försäkringsbolag?

• Laddar…
  6. P
    Medlem · 112 inlägg

Puhnallen

Medlem
    Fel! Fel! Fel!
    När vi hade vattenskada misslyckades både elektriker och röris som kontrakterades av försäkringsbolaget. Byggfirman som kontrakterades av försäkringsbolaget kastade vi ut efter 7 månader när de varit där och "tittat" 5 gånger. Dvs 3 av 3 gjorde inget bra jobb.
    Nu, ett år senare, när det läcker igen, pga att rörisen dragit åt för hårt och spräckt en koppling, är det en annan byggfirma och en annan röris som är kontrakterade av försäkringsbolaget.

7. S
    Medlem · 63 inlägg

Sprängkilen

Medlem
    Om man nu tror att man är en bättre advokat själv och gillar att bråka med folk. Då ska man naturligtvis följa sin egen intention.
    Men för vanligt folk som inte kan det här med juridik och sitter inne med expertkunskap på renoveringar. Det är för dem jag ger råd i denna tråd.

• Laddar…
  8. C
    Medlem · 3 inlägg

Coffe 1

Medlem
    Hej Jag hade en tidigare bekant som hade exakt samma problem med golvvärmen i källaren dvs han fick ej någon värme på golvet efter en hel del funderingar kom dom fram till att husets dränering var dålig vilket resulterade i att grundvattnet kylde betongplattan dom valde att dränera om grunden efter dräneringen fungerade golvvärmen något att fundera på kanske

9. M
    Medlem · Stockholm · 194 inlägg

mroing

Medlem
    Bygger mer? Mindre skulle jag säga. 24V kablar är ju bara 1 mm tjocka... Känns som att den låga bygghandeln och säkerheten är själva poängen!?

10. H
    Medlem · 62 inlägg

Hassel1949

Medlem
    Vare sig kabeln är trasig eller golvet dåligt isolerat har installatören ansvaret.
    Har hen inte försäkrat sig om att isoleringen är tillräcklig för fullgod funktion (= badrummet blir varmt, åtminstone 20-22 grader tycker jag) skulle hen avrått kunden.
    Om kunden trots detta vill ha jobbet utfört skulle jag som installatör föreslagit kunden att anlita annan installatör.
    Min personliga uppfattning verkar ligga helt i linje med lagstiftningen/konsumenttjänstlagen.

Om kunden påstår att det finns si och så bra isolering, och jag är skeptisk, måste jag som installatör dokumentera kundens uppgift för att kunna fria mig från ansvar vid eventuell framtida tvist.
    - Kundens ord väger normalt alltid tyngre om dokumentation saknas.
    Det hela är inte konstigare än att en bil ska fungera när man kör ut från en bilverkstad.
    Vi yrkesmän har det fulla ansvaret (och förhoppningsvis kundens förtroende) att avråda enskilda konsumenter från åtgärder som inte är prisvärda.

11. T
    Medlem · 70 inlägg

Tareson

Medlem
    Bra sagt ansvar gör om och gör rätt!

12. E
    Medlem · Skåne · 9 222 inlägg

etompau

Medlem
    Över hundra inlägg, men bara två från TS ...

13. D
    Medlem · 28 inlägg

Dinjo

Medlem
    Kontrollera anläggningen med IR-instrument (värmekamera). Där får man svaret direkt om värmen funkar eller ej.

14. B
    Medlem · 110 inlägg
    Jag har lagt tre stycken lågvolts elvärmegolv, ett i vårat eget hus i källaren, huset byggt 1977 och två stycken hos en granne varav det ena i ett källargolv som lades någon gång när huset var nytt på 1930-talet och alla golven fungerar och golven blir varma. Så visst ska golvet bli varmt oavsett isolering under betongplattan, även då i 1930-talshuset. I alla badrummen har jag lagt värmeslingorna enligt leverantörens instruktioner och det är uppe på tätskiktet fastslammat med tunnt kakelfix och sedan fix och klinker direkt på det. Dessa golv får man dessutom lägga utan att vara elektriker, det är bara inkopplingen till 230 volt av den kombinerade transformatorn och termostaten som måste göras av elektriker.

15. B
    Medlem · 110 inlägg
    Nej, men golvet var från när huset byggdes, elvärmegolvet lade jag in för 2 år sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.