Hej!

Jag tänkte lägga en relativt tunn ekskiva ovanpå en två andra möbler, måtten är 4080 x 325 och 3620 x 420. Jag skulle vilja att skivan är max 20mm hög, och jag har haft riktigt svårt att hitta en sådan skiva.

Vad letar man efter? Bänkskivor är mycket tjockare, är det planhyvlat, stavlimmat? Det går att beställa hos en köks-bänkskive-tillverkare för ca 12000 stycket, men det borde gå att hitta för 1/5 del tycker jag. Har ni några tips om var jag ska kolla?

L
Limfog Ek tex,
Det beror lite på vad för finish du vill ha också, tex skivor med hela stavar blir ju snyggare (tycker jag) eller många små stavar som det brukar vara på enklare bänkskivor. Ska du behandla skivan med något lite täckande pigment framträder stavarna inte lika mycket och det kan vara ok.
Sannolikt behöver du skarva ihop två skivor också för att få ihop dimensionerna på längden

Finns här så ser du ett hum om priser, finns säkert billigare om man letar runt. Finns även enklare kvaliteter på byggvaruhusen om det inte måste vara helstav
https://www.calexicowood.se/limfog-ek
Ganska dyrt men man kommer ju ganska långt under 24000 iaf, kanske 8-9000 för helstav 2 skivor om man pusslar ihop dina dimensioner

Kanske kan det fungera med en fanerad skiva också, tex en fanerad lamellskiva, men den blir ju lite känsligare och går inte att fräsa en snygg kant på tex som en skiva med ek rakt igenom Behövs också skarvas ihop vilket förmodligen syns mer än på en massiv skiva

Redigerat:
Fredricsons har stavlimmad fingerskarvad ekskiva 15*4500*440. Vet inte hur det är med om de säljer skrivmaterial till privatpersoner, annars kan man beställa via nåt snickeri.

Helstav i den längden blir dyrt då måste utgå från väldigt tjocka ämnen, minsta krokighet så försvinner ju plankan när man hyvlar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.