Byggahus.se
Vi står precis i startgroparna med husbygge och har en massa funderingar. Vi har fått en tomt på landet och väntar på klartecken på förhandsbesked för att förhoppningsvis sedan gå vidare med bygglov etc.

Vi har träffat Eksjöhus och framförallt jag gillar verkligen deras hus vision. Det är nog framförallt planlösningen jag har fastnat för då jag både vill ha mycket förvaring och inte är något fan av super-öppna planlösningar. Dessutom har jag dn grej för 1,5-plans hus som jag tycker är vackrare än 2-plans rent estetiskt. Min man dras dock mer åt tvåplanshus. Jag tycker att det lätt blir lite mycket ”låda” av tvåplanshus.

Vi har dock även kollat på deras balans vinkel (tvåplanshus) som vi isf skulle få tänka om planlösningen ganska mycket på. Ett annat tvåplanshus som jag skulle kunna tänka mig är myresjöhus mästergården, men det känns kanske onödigt stort.

Frågan är egentligen om det är någon som har byggt Vision och som skulle vilja dela med sig av lite tankar, erfarenheter, bilder etc? Det verkar inte vara någon storsäljare och jag har svårt att hitta mer än vad som finns i katalogen.

Stort tack på förhand!

A AnnaCGL skrev:
Vi står precis i startgroparna med husbygge och har en massa funderingar. Vi har fått en tomt på landet och väntar på klartecken på förhandsbesked för att förhoppningsvis sedan gå vidare med bygglov etc.

Vi har träffat Eksjöhus och framförallt jag gillar verkligen deras hus vision. Det är nog framförallt planlösningen jag har fastnat för då jag både vill ha mycket förvaring och inte är något fan av super-öppna planlösningar. Dessutom har jag dn grej för 1,5-plans hus som jag tycker är vackrare än 2-plans rent estetiskt. Min man dras dock mer åt tvåplanshus. Jag tycker att det lätt blir lite mycket ”låda” av tvåplanshus.

Vi har dock även kollat på deras balans vinkel (tvåplanshus) som vi isf skulle få tänka om planlösningen ganska mycket på. Ett annat tvåplanshus som jag skulle kunna tänka mig är myresjöhus mästergården, men det känns kanske onödigt stort.

Frågan är egentligen om det är någon som har byggt Vision och som skulle vilja dela med sig av lite tankar, erfarenheter, bilder etc? Det verkar inte vara någon storsäljare och jag har svårt att hitta mer än vad som finns i katalogen.

Stort tack på förhand!
Hej, vi har kollat i huskataloger sedan hösten 2016 tills vi gav upp i somras och bestämde oss för att rita själva då vi inte hittade något som stämde med våra behov. Vi vill ha en liten övervåning med ett allrum, gästrum och badrum för att slippa så mycket spring i trappor men ändå få tillgång till maximal havsutsikt. Sådana hus finns inte - möjligen som fritidshus.
Lärdomarna är i stora drag att man lätt fastnar i planlösningarna trots att de flesta husleverantörer är väldigt flexibla med lösningarna innanför ytterväggarna. Därför blir den yttre designen också viktig och framför allt valen mellan hustyper.
Vi tycker tvärtom mot dig att 2-planshus oftast är snyggare är 1,5-plans. Framför allt för att det alltid blir så "mycket tak" på utsidan på 1,5-plans. Dessutom är 2-plans mer prisvärda då man får mer boarea i sådana.
Vi hade personlig kontakt både med Eksjöhus och Myresjöhus. De verkar båda bygga fina och stabila hus med hög kvalitet och har bra bemötande. Men vi landade på Fiskarhedenvillan då de kan erbjuda likvärdig standard och service, bygger lösvirkeshus på plats helt enligt våra önskemål och låg för vårt alternativ mer än 500 tkr/20% lägre.
Nu går vi in i bygglovsprocessen så får vi se vart det bär!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.