Eksjöhus prio 2 vs LB hus Optimal 133

6k läst  17 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hade varit kul om ni som byggt vad ni tycker har funkat och inte har funkat med dessa husleverantörer. Inte så mycket skillnad tycker vi , men Prio 2 verkar mer kvalité o mer för pengarna.
    Ni som byggt prio 2 , spisfläkten så mot vardagsrummet ser så konstigt upp på bild men är det bättre i verkligheten?
    Optimal bra på många sett o viss men är ju oxå 10 kvm mindre...
    Tacksam för feedback

Mvh Johnny

2. E
    Medlem Nivå 1
    Vi byggde ett LB Optimal 133 och flyttade in förra sommaren. För vår del funkade allt klockrent. Allting blev exakt som vi hade beställt förutom att det fattades duschväggar på ena toan, de blev dock monterade efter 10 dagar ca.

De fel vi hittade var små, t.ex. en hängränna som lutade lite dåligt och ett par innerdörrar som nöp lite.
    Allting fixades snabbt. Det byggdes fler hus samtidigt som vårt så där va folk i området som kunde fixa våra fel, därför har jag ingen erfarenhet av hur lång tid det hade tagit annars.

Slutbesiktningen hölls på utlovat datum.

Sen hör det till saken att jag kanske var ovanligt intresserad under byggtiden och ställde frågor om extremt små detajer. Det finns kanske folk som förlitar sig mer på leverantören och inte frågar om kvalitén på nätverkskablarna som jag gjorde :)

På det stora hela är vi hur som helst nöjda.

Mvh Eric

3. L
    Medlem Nivå 1
    Hej johnny.
    Vi har med byggt ett lb optimal 133 och är supernöjda.

Alla datum hölls och vi hade tät kontakt med vår säljare genom hela byggtiden. Var det något vi undrade över så fick vi svar snabbt.

Vi har snart bott här i ett år och än så länge har vi ej märkt något avvikande.

När de gjorde besiktningen var det en så kallad 0 besiktning då allt var som det skulle.

Då vi byggde ett av de första optimal 133 fanns det ej jättestort utbud av tillval, men de tillval som fanns då var fullt tillräckligt kände vi. Återigen så är vi väldigt nöjda med det vi fick för pengarna.

Mvh Linus

4. G
    Medlem · Nivå 4
    Hej Johnny

Som jag skrev i ett annan del i forumet så byggde vi ett nyckelfärdigt LB-Hus Optimal 198 med tillträde för snart ett år sedan. Vi har fortfarande problem som de inte har löst.

Angående vad Linussh skriver ovan så hade vi inte den "turen".

För att använda LB-Hus egna ord:
    "Vi brukar ha 0 anmärkningar i besiktningsprotokollet på våra hus. Tyvärr så var ni ett av de husen som fick det". Vårt slutbesiktningsprotokoll var på fyra sidor med anmärkningar.

Och jag lovar er ni vill INTE vara köpare till ett av husen som har anmärkningar för dessa upplever vi att det inte finns något större intresse från LB-Hus att åtgärda. De vill inte heller på något sätt kompensera för allt det merarbete det har inneburit för oss att ta ledigt från jobbet för att kunna möta upp byggledare eller hantverkare, eller för det faktiska merarbete eller de faktiska kostnader som det har medfört.

Lycka till med val av husleverantör. Se till att dokumentera, fotografera, filma och spela in samtal under hela bygget. För om du är en av de olyckliga som får ett hus med anmärkningar kan du ha behov av dessa saker.

• Laddar…
  5. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har precis byggt ett optimal 117. Vi är nöjda med Lb-hus och rekommenderar dem.
    Leveranstiden var snabb och alla datum som lovats hölls. Visst uppkommer det problem under byggtiden, dock få och små. Lb-hus är då enkla att få tag på och kunniga inom de flesta frågor.

Min närmsta vän bygger med Eksjöhus och utifrån mina erfarenheter med Lb-hus och hennes från Eksjöhus - är jag glad att jag valde lbhus. Orsaken är att deras säljare och byggledare är svåra att få tag på. Det var bla dörrar som blivit restade och andra material som kommit fel. Samt att deras leveransdatum flyttats flera gånger. Positiva med Eksjöhus är att man får tillgång att ex måla eller anlägga tomt innan man får tillgång till huset.

6. D
    Medlem · Nivå 7
    Fantastiskt hur många nyblivna LB-hus-ägare som tyckte idag var precis lämpligt att bli medlemmar på Byggahus och varmt rekommendera LB-hus och till viss del ge negativ referens för annan hustillverkare....

7. K
    Medlem Nivå 1
    Och av vilken anledning ska man lita på en nyregistrerad användare som skriver något negativt? Enligt ditt resonemang så borde man inte tro på något en nykomling skriver. Eller är det en annan sak om man skriver något negativt? Kan ju lika gärna vara en annan husfirma som försöker smutskasta...

Det är väll inte jättekonstigt att folk registrerar sig för att kunna lämna en kommentar om något som dom har erfarenhet av och som intresserar dom?

Vid en snabb sökning så hittade jag en blogg var användare stämmer överens med användarnamnet här, där det skrivs om ett husbygge. Men det är klart, kan jag luska fram det så kan en anställd på lb-hus också göra det antar jag...

8. J
    Medlem Nivå 1
    Har hittat lite nackdelar på optimal 133 vs Prio 2

1 . Inte spåntade bräckor med takpapp på undertaket .
    Prio 2 har detta
    2. Isolerande vägar ingår ej i standard pris
    Ingår i Prio 2
    3. Verkar ha ett dåligt rykte om att inte ta hand om kunder som har problem vid fel på sina hus. Detta har jag hittat här och i min omgivning.
    4. 11 kvm mindre. ( priset blir inte mindre för det)
    Tack alla som skrivit 👍

9. D
    Medlem · Nivå 7
    Att någon registrerar sig samma dag/dagen efter någon efterfrågat referenser/åsikter och i sitt första och kanske enda inlägg väljer att rekommendera/kritisera olika företag får i alla fall mig att dra öronen åt mig.

10. G
    Medlem · Nivå 4
    Johnny Madsen,

Om du är intresserad av mer information om våra upplevelser av LB-Hus är det bara att skicka ett PM.

Har bilder och filmer som visar vad jag menar.

///Nils

11. N
    Medlem Nivå 1
    hej håller själv på att kolla på hus och har sett lb optimal 133 jag undrar vad eran elförbrukning är

mvh/micke

12. K
    Medlem Nivå 5
    Om du ska bygga i Skåne så kan Förstavillan 138 vara ett bra alternativ.

13. K
    Medlem Nivå 1
    Absolut, du har helt rätt i att man ska dra öronen åt sig. Det jag menar är att man borde dra öronen åt sig oavsett om det är positiva eller negativa referenser. Man bör alltid vara källkritisk, och i allra högsta grad om något är skrivet på ett forum på internet.
    Vore ju väldigt bra om man kunde motivera och "bevisa" sina referenser. Skulle framförallt underlätta för den som letar i djungeln av kommentarer.

14. A
    Anonym
    5. OSB-skiva i yttervägg är tillval hos LB Optimal
    6. Ej massiva innerdörrar hos LB Optimal
    7. Underlimmad köksdiskbänk hos Eksjöhus Prio
    8. Ugn och mikro i högskåp hos Eksjöhus Prio. Mikro ingår inte som standard hos LB Optimal.
    9. LED-spotlights i skåpbotten ingår hos Eksjöhus Prio.
    10. Fullutdragslådor på vissa delar i köket hos Eksjöhus Prio
    11. Eksjöhus använder Miele som är dyrare än Siemens. Tex spishällen är ca 9.000 kr dyrare. Man har möjlighet att ta bort alla Miele varor och ersätta med eget inköp om man vill spara pengar.

Fördelar Optimal 133
    a. Multimediacentral samt uttag för TV/data ingår ej hos Eksjöhus (kostar 7000 kr för 6 uttag). Lite konstigt hos Eksjöhus att det ingår tele-uttag i alla rum men inte nätverksuttag.
    b. LB Optimal har fullhöjds kök med takanslutning
    c. Värmepumpstumlare hos LB Optimal, vanlig kondestumlare hos Eksjöhus.

15. W
    Medlem Nivå 1
    Hur gick det? Fick ni lössa problem eller inte ? VRför valde ni Lbhus från börja? Jag tänkte byggs hus med dom men jag vet inte om jag ska göra det nu efter allt jag har läst

QUOTE="Glimmer, post: 2727223, member: 166674"]Hej Johnny

Som jag skrev i ett annan del i forumet så byggde vi ett nyckelfärdigt LB-Hus Optimal 198 med tillträde för snart ett år sedan. Vi har fortfarande problem som de inte har löst.

Angående vad Linussh skriver ovan så hade vi inte den "turen".

För att använda LB-Hus egna ord:
    "Vi brukar ha 0 anmärkningar i besiktningsprotokollet på våra hus. Tyvärr så var ni ett av de husen som fick det". Vårt slutbesiktningsprotokoll var på fyra sidor med anmärkningar.

Och jag lovar er ni vill INTE vara köpare till ett av husen som har anmärkningar för dessa upplever vi att det inte finns något större intresse från LB-Hus att åtgärda. De vill inte heller på något sätt kompensera för allt det merarbete det har inneburit för oss att ta ledigt från jobbet för att kunna möta upp byggledare eller hantverkare, eller för det faktiska merarbete eller de faktiska kostnader som det har medfört.

Lycka till med val av husleverantör. Se till att dokumentera, fotografera, filma och spela in samtal under hela bygget. För om du är en av de olyckliga som får ett hus med anmärkningar kan du ha behov av dessa saker.[/QUOTE]

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: