Genom lite efterforskningar på nätet har jag funnit att det finns hopp även för sådana kunder som har blivit rejält drabbade av problem med sina byggnationer och där entreprenörer och hustillverkare inte har medverkat konstruktivt till att ställa saker och ting tillrätta.

Många kommer säkert ihåg hur familjen Sedin drabbades av mycket stora problem när de byggde ett Eksjöhus för en tid sedan. Genom att följa deras projekt i eget intresse - vi har byggt 2 st hus samtidigt med LB-Hus och har liknande problem - kunde jag till min glädje se att åtminstone Eksjöhus har begripit hur viktigt (för att inte säga helt avgörande) det är med gott marknadsrykte för en småhustillverkare som arbetar på nationell basis.

Läs mer om familjen Sedin på det fina forumet: http://www.husforum.se/eksjohus-fel.htm. Här finns också lite hänvisningar till vad riksmedia har skrivit i deras fall, Aftonbladet, DN m fl. (Husforum är bra men ligger ändå hästlängder från byggahus.se som jag tycker är landets bästa konsumentsajt i det aktuella ämnet.)

Här framgår att parterna lyckades hitta en konstruktiv lösning i september 2005 där Eksjöhus gick med på att avhjälpa felen enligt besiktningsprotokollet (!) och så har tydligen även börjat ske successivt. Som konsument blir jag glad när jag ser att parter kommer överens i konstruktiv anda och skickar en komplimang till Eksjöhus insiktsfulla företagsledning. I mina drömmar önskar jag att denna ledning istället arbetade på LB-Hus. Förhoppningsvis leder det rätta agerandet från Eksjöhus sida nu till att företagets marknadsrykte och goodwill åter igen stärks samt att deras husförsäljning kommer igång igen. (Det var nog inte särskilt bra för försäljningen när bolaget figurerade i TV3 Insider under rubriken "Ruffel och Bygg" i mars 2005.)

Våra egna entreprenader kvarstår som ej färdigställda och ej felavhjälpta sen de felaktigt godkändes i slutbesiktning i maj 2005. LB-Hus har sen dess helt vägrat att ha något med oss att göra och än mindre att rätta sina fel som vid besiktningen uppgick till 348 st s k E-anmärkningar. Våra totalentreprenader har gått snett i nästan alla avseenden, inte bara byggnadstekniskt och kommersiellt. För några veckor sedan förstod vi att vi även saknade bygglov för bägge husen och alltså hade uppfört dem som svartbyggen, något vi självfallet inte varit medvetna om då detta explicit har ingått i LB-Hus åtagande genom totalentreprenad.

Från vår sida har vi flera gånger framfört vår öppenhet att hitta en förhandlingslösning med LB-Hus vid vilken vi tillsammans diskuterar fram en åtgärds- och tidplan baserad på ett objektivt underlag (besiktningsprotokoll) samt sådan kompensation som kan vara motiverad i sammanhanget. Tyvärr har vi inte fått något gehör för detta från LB-Hus ledning som hela tiden hänvisar till sitt juridiska ombud.

Vi får väl se om LB-Hus - mot all förmodan dock - börjar tänka i nya banor och likt Eksjöhus väljer att fullfölja sina entreprenadkontrakt med oss på ett korrekt och professionellt sätt. Annars får nästa hus bli ett Eksjöhus!

Örnen (håller höjden)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.