Byggahus.se

Eksjöhus "Lyckan med vinkel"

1. haddirajan
    Medlem · 715 inlägg

haddirajan

Medlem
    Har fått in en offert på detta hus med ett dubbelgarage som är isolerat. Huset har ryggåstak invändigt och valmat utvändigt. I övrigt är det inga ändringar gjorda ännu.
    Nästan 2,5 milj ! Är det rimligt eller vad tros dessa tillval kosta som vi fått offert på?

Ryggåstak?
    Valmat yttertak?

2. U
    Medlem · 15 inlägg

Utmaningen

Medlem

Re: Eksjöhus "Lyckan med vinkel"

Hej.
    Hur mycket av det utgör tomten?
    Jag bygger ett Lyckan vinkel och det valmade taket sa vår säljare att det är ca 35000:-
    ryggåstaket är 32000:-
    Jag tycker det låter som en bra offert. Kolla så att målning inv. ingår.
    Vart tänker du bygga?

3. H
    Medlem · 46 inlägg

Halmstad_hus

Medlem

Någon av er som har ett uppdaterat pris på Lyckan med vinkel, beräknat NF exkl. tomt och div. tillval ?

Det har ju säkert varit prishöjningar nu under hösten....

4. B
    Medlem · Skåne · 75 inlägg

brma

Medlem

Bara garaget kostar nog 250-300", sedan har jag för mig att lyckan ligger runt 1,6 milj, tycker nog att 2,5 är lite högt. 2 miljoner hade vart mer rimligt.

5. haddirajan
    Medlem · 715 inlägg

haddirajan

Medlem

Platsen för bygget är Motala, och tomten är relativt stor kostnad bara den. Det en massa stora stenar och stubbar som skall bort.
    Tomt, VA, EL, schaktning m.m. kan bli ca 400000:-
    Det gör att huset med garage utgör ca 2 milj vilket kanske är rimligt?

Ingen som har en bild på ett lyckan med valmat?

6. V
    Medlem · 65 inlägg

Vi-i-villa

Medlem
  7. D
    Medlem · Västmanland · 37 inlägg

dyveke

Medlem

Hej,

om offerten är på garage samt hus med de tillval du nämnde för 2,5milj kr så skulle jag nog iaf tycka att det är ett bra pris. Vi har fått offert på Lyckan Funkis (inget garage) på 2,5milj kr. Men då ingår tomten för 500000kr.

Tydligen har Eksjöhus nyligen höjt upp standarden i Lyckanhusen till samma som i sina vanliga katalog hus, dvs parkettgolv i hela huset (istället för laminat), isolerade innerväggar (var tillval tidigare), samma kök samt innerdörrar, samma vitvarupaket etc...

MVH
    /dyveke

8. C
    Medlem · 2 inlägg

Cathrine69

Medlem

Vi har ingen tomt ännu, men har kontaktat en säljare på Eksjöhus... Fick ett pris på 1460000 ovan grund. Jag är lite nyfiken på hur mycket grund och markarbeten "brukar" kosta??? Vi förutsätter att tomten är hyfsat plan... Någon som har en aning sådär mellan tummen och pekfingret?

9. B
    Medlem · Skåne · 75 inlägg

brma

Medlem

Räkna med en bit över 200 000 kr för grunden till huset, säkert bortåt 250 000 kr. Sedan kan du räkna med minst 50 000 kr för garaget. Förutsatt att de inte behöver fylla upp en massa eller påla, spränga el. dylikt, då finns det nog inget övre tak...

10. C
    Medlem · 2 inlägg

Cathrine69

Medlem

Garage får bli ett senare "problem"... Det kommer att landa på minst 3 milj iaf... Tomt kostar minst 1 milj här i Sthlm och då är den antingen trafikstörd eller kraftigt sluttande...

11. A
    Medlem · 1 inlägg

aaron2

Medlem

Hej

Vi har precis skrivit på ett Lyckan funkis med vinkel som uppdaterats till kataloghus. Har upptäckt i forumet att många undrar över priser. Detta tycker jag är bortkastad tid att diskutera då man inte exakt vet vad som ingår eller inte. Prishöjning sker också hela tiden och det är därför omöjligt att veta vad exakt priset skall vara om man inte vet exakt utrustning, tillval och annat. Jag tror nog att de flesta säljare är seriösa och lämnar "rätt pris". Har fått uppfattningen att Eksjöhus är seriösa och inte fintar bort kunden allt för mycket. Misstror man säljaren så kan man ju kolla priset med Eksjöhus direkt, då det är de som sätter priset. Sen kan man försöka förhandla sig till diverse tillval från säljaren, men priset på själva huset sätter Eksjöhus och ingen annan. Vi förhandlade till oss ca 50000 i vår husaffär. Då var ca 8500 rena pengar medan resten var tillval, men det är upp till var och en att sköta förhandlandet. Det man skall vara uppmärksam på ar vilka avdragsprier som olika husföretag har,. Vi jämförde med tex LB hus och deras avdragspriser var rena skämtet jämfört med Eksjöhus. Det skilde också mycket i pris på tillval mellan dessa båda. Sen lämnad LB hus rabatt utan några längre diskussioner, men var enligt min mening hemska i sin prissättning på tillval och avdrag.
    LS

12. haddirajan
    Medlem · 715 inlägg

haddirajan

Medlem

Nu har vi också skrivit!
    En fin klausul är inskriven i avtalet:
    "...under förutsättning av köparna lyckas sälja sitt nuvarande hus..."

13. F
    Medlem · 134 inlägg

funkis4ever

Medlem
    Vi står nu inför valet mellan en LB-Hus uggla 135:a och En funkis lycka. Den öppnare planlösningen talar till lyckans fördel, men prislappen är ca. 150.000:- dyrare. Väljer vi Lyckan trad. med vinkel hoppar den ner till en nivå strax över LB-Huset vilket gör de två mera jämförbara. Dock har då Lyckan en något bättre standard.

Eksjöhus tar 200.000:- för ett enkelgarage med förrådsdel, LB tar 160.000:- för ett integrerat garage med samma platta/isolering som huset. Vilket ger LB ett stort försprång. Men som föregående talare skriver är LB betydligt sämre på att lämna bra rabatter på avdrag.

Vi väntar fortfarande på den slutliga offerten från LB (kommer i morgon) så först då kan vi väl se om alla de noteringar om priser hit och dit även stämmer med offerten. Funkis med vinkel och ryggås NF med garage kostar för övrigt 1.900.000:- + tomt och byggherrekostnader.

Vilket hus skulle ni välja?

14. L
    Medlem · 2 inlägg

lnn100

Medlem
    Har också haft dem båda som alternativ. När jag var inne i Uggla 135:a så blev jag dock besviken. Jag tyckte att det känndes mindre än 135kvm. Köket kändes litet och rummen små. Jag hade nog för höga förväntningar. Har inte varit inne i Lyckan. Skulle vara intressant om någon har varit inne i båda så att man kunde få en jämförelse.

15. haddirajan
    Medlem · 715 inlägg

haddirajan

Medlem
    Vårt val var enkelt. Vi hjälpte några att flytta in i deras Eksjöhus i december och vi gillade kvaliteten på huset, det kändes genuint. Några veckor senare skrev vi på för ett Lyckan med Vinkel.
    Detta efter att först varit inne på en visning för just detta hus, och vi blev helsålda på det direkt. Alltså kikade vi inte på några andra fabrikanter, utan bara bläddrade i några kataloger.
    Men de som vi pratade med som byggt Eksjöhus var alla nöjda med både säljare, leveranstid och kalkylen som stämt. Hantverkarna var det som vanligt med, bra med några undantag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.