Eksjöhus erfarenheter

5k läst  15 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Ett riktigt snyggt och stort kvalitetshus, men sprängningsarbetet spräckte budgeten. Så kan man sammanfatta Johnny och Ingelas erfarenheter av att bygga hus.

Du kan läsa artikeln här: Eksjöhus erfarenheter

2. E
    Anonym
    Skrivet av: b8q

Markarbetet blev 250 000 dyrare, men vad var det mer som gjorde att budgeten överskreds med hela 700 000 kr då?

3. Elina Blom Westergren
    Moderator Nivå 11
    Jag tror det ligger till såhär - Marlén dubbelkollar dock med Johnny så att det stämmer - att de budgeterade för 4,3 miljoner kronor. Sedan slutade själva husbygget på 4,7 miljoner kronor, således 250 000-300 000 mer än väntat för sprängningen. Övrigt upp till 5 miljoner kronor är finputsning av tomten.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Johan

undrar oxå hur det kan komma sig.
    Samt att hyra ut huset är en lösning på det, det får jag riktigt inte ihop?

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Clas

Känns lite som att man valde till lite extra här, och där och helt plötsligt hade man inte råd med huset...

Gäller att ha koll på kostnaderna... och snåla in på sånt man kan ändra i efterhand om man inte har pengar till det

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Hans

21400 per kvadrat inkl tomt mm. Normalpris om man inte gör jobbet själv

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Johnny

Vi fick under tiden vi byggde veta att vårt förstfödda barn skulle få en hjärnskada, så vi kände inte att vi klarade den nya ekonomin (räntor som gick upp väldigt mycket 2009) eller stressen som blev av det. Enklast var att göra det helt färdigt, flytta, men ingen gav bra nog bud. Så vi valde att hyra ut det. Vilket var bra, för nu efter snart 4 år så har vi landat, bundit räntor, kan betala av på lånen och återuppleva det hus vi en gång byggde till oss själva.

Enda dryga i det här är väl såklart att någon annan fått uppleva husets första år, men det står sig starkt och är lika fint som dagen det blev färdigt.

I övrigt kan jag eventuellt ha citerat originalbudgeten fel, då man såklart velade väldigt mycket och vi gjorde vissa ändringar "vartefter", så notan var nog 4.3-4.5 snarare. Men slutnotan blev nästan exakt 5. Hade ett rätt stort excelark med absolut alla utgifter. Även dom små sakerna blir mycket i slutändan...!

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Calle

Vem väljer ut husen/ägare som det ska skrivas om i denna artikel serien? Artiklarna känns mer som reklam än granskande journalistik. Många citat är indirekt svartmålningen av andra tillverkare.

9. E
    Anonym
    Skrivet av: Henke

Tror det är ett generellt problem, nya hus blir alltid dyrare än vad man trodde från början så det här är nog inte helt ovanligt. Att familjen tvingades flytta kan ju itne kännas som en solskenshistoria direkt.

10. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag väljer ut husen som det ska skrivas om och jag väljer alltid en medlem i forumet som känns trovärdig och med säkerhet inte är kopplad till firman på något sätt.

11. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag har lagt till ett stycke i texten ang. budget som klargör vad som kom till efter budget var satt. Det är saker som lite fler kvm, altan, finplanering av tomt och asfalt.

12. E
    Anonym
    Skrivet av: Henke

Med sådana här artiklar så tror ju folk att Eksjöhus alltid går lös på 5 vilda miljoner. När man sen försökte sälja fanns de inga köpare till huset. Jag gillar att artikeln känns tagen ur verkliga livet men skriver man om sådana här historier som "blev mycket dyrare än planerat" hade man velat läsa mer kring vad man kan göra förhindra att budgeten spricker för ett nybygge, denna artikeln avskräcker ju istället folk från nybyggen...

13. E
    Anonym
    Skrivet av: Maria

Hus blir inte alltid dyrare än planerat. Mycket beror på hur noga man genomför arbetet i förhand samt hur man följer upp kostnaderna under byggets tid. Ändringar under arbetets gång skall minimeras till ett absolut minimum. Tycker det var en intressant artikel. Roligt att familjen får flytta in i sitt drömhus tillslut.
    Det vore intressant med en artikel kring hur man skall tänka och praktiskt arbeta under bygget för att hålla budget (eller tillochmed hamna under) när man bygger hus.

14. G
    Anonym
    Ett hus från Eksjöhus som byggs i Värmland, har blivit en mindre katastrof. Skador på vattensystemet, två månaders försenad byggtid, och en säljare som inte vill ta ansvar. Helt otroligt att ett företag me så bra rykte som Eksjöhus vågar ha en regionansvarig som inte kan fullgöra vad man har avtalat om.

15. A
    Anonym
    I början av 90- talet byggde jag och min man ett Eksjöhus. Det förändrade hela vårt liv till att bli ekonomiskt katastrofalt, mycket beroende på slarv med de byggare somEksjöhus rekommenderat oss.
    Ingenting funkade som det skulle och dessutom kursade galventreprenör, byggfirma under byggnationstiden. Som om inte detta räckte fann en katastrofal elentreprenör, samt att byggfirman försökte sko sig genom att ställa en grävskopa på tomten i en massa sjösand son vi absolut inte ville ha på vår vackra naturtomt. Grävskopor är dyra och vi fick en faktura som gjorde att vi ännu i dag dras med skulder på detta hus samt att vi fick lämna det. Vi hade en mycket god ekonomi då vi byggde eftersom vi sålde ett hus med god vinst. Vad gjorde Eksjöhus? Jo ingenting av det som utlovades De lovade ett s.k nyckelfärdigt hus med skriftligt avtal och garanti som inte var värt ett vitten. Eksjöhus förstörde vårt liv ekonomiskt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: