11 141 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Ekonomibyggnad vid ändring från näringsfastighet till privatbostads
Rätta mig om jag har fel men så som jag har förstått det så är ekonomibyggnad endast förenligt med näringsfastighet, en byggnad kan inte definieras så som ekonomibyggnad om den finns på en privatbostadsfastighet.
Då undrar jag över hur det funkar i de fall som en näringsfastighet med en eller flera ekonomibyggnader görs om till en privatbostadsfastighet. Hur hanteras byggnaden/byggnaderna, är det ren formalia så som en enkel ”omklassning i registren” - eller ska det ske någon form av bygglovsprocess…?
(Som skulle kunna sluta med beslut om rivning…?)
Då undrar jag över hur det funkar i de fall som en näringsfastighet med en eller flera ekonomibyggnader görs om till en privatbostadsfastighet. Hur hanteras byggnaden/byggnaderna, är det ren formalia så som en enkel ”omklassning i registren” - eller ska det ske någon form av bygglovsprocess…?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Nej, ingen bygglovsprocess. En ladugård eller maskinhall på en småhustomt, avstyckad från jordbruksfastighet, räknas som vilken privat komplementbyggnad som helst, typ vedbod, trädgårdsskjul eller garage.
OK, förnuftigt/logiskt förfarande!SågspånPappspikEternit skrev:
Det är väl f ö via Skatteverket man gör det (förändring av fastighetstypen), om jag förstått det rätt.
Har du också koll på hur processen ser ut, vart man vänder sig om man sedan (eller samtidigt) vill göra om komplementbyggnad till fritidsboende? Då åker man väl på ett bygglovsförfarande, via den lokala byggnadsnämnden (utifrån annat/ändrat ändamål)?
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Ja, det är Skatteverket som sköter omklassningen från näringsfastighet efter avstyckningen. Skatteverket är välsignat ointresserade av det som ligger utanför deras område, dvs bryr de sig inte om bygglov och sådant alls.S Tommy66 skrev:OK, förnuftigt/logiskt förfarande!Att ekonomibyggnad/er går från att klassas som det till dito komplementbyggnad, per automatik i ett scenario där fastigheten görs om från näringsfastighet till privatbostadsfastighet.
Det är väl f ö via Skatteverket man gör det (förändring av fastighetstypen), om jag förstått det rätt.
Har du också koll på hur processen ser ut, vart man vänder sig om man sedan (eller samtidigt) vill göra om ekonomibyggnad till fritidsboende? Då åker man väl på ett bygglovsförfarande, via den lokala byggnadsnämnden (utifrån annat/ändrat ändamål)?![]()
Vad är ditt syfte med att klassa om ekonomibyggnaden till småhus? I fastighetstaxeringen finns ingen skillnad mellan permanentboende och fritidshus sedan några år tillbaka, allt är småhus.
Ligger fastigheten inom eller utanför detaljplanerat område eller samlad bebyggelse? Kommer du behöva anlägga enskilt avlopp som kräver kommunal uppmärksamhet?
För att "klassa om" en byggnad behövs det i de allra flesta fall bygglov för ändrad användning.
Att "klassa om" en fastighet är inte så enkelt som att bara vända sig till Skatteverket och be dom ändra. Man kan begära en omprövning av typkoden för fastigheten och då tittar Skatteverket på de faktiska omständigheterna. T ex ändringar i byggnadernas användning (som kommit till genom bygglov från kommunen eller ändringar på grund av avsöndring/uppdelning av fastigheten.).
Så även om inte Skatteverket är intresserade av själva bygglovet som sådant så är det oftast en förutsättning för att få göra de förändringar som krävs för att få ny typkod.
Att "klassa om" en fastighet är inte så enkelt som att bara vända sig till Skatteverket och be dom ändra. Man kan begära en omprövning av typkoden för fastigheten och då tittar Skatteverket på de faktiska omständigheterna. T ex ändringar i byggnadernas användning (som kommit till genom bygglov från kommunen eller ändringar på grund av avsöndring/uppdelning av fastigheten.).
Så även om inte Skatteverket är intresserade av själva bygglovet som sådant så är det oftast en förutsättning för att få göra de förändringar som krävs för att få ny typkod.
Syftet är att kunna använda byggnaden så som ett fritidshus. (För egen del och i framtiden kanske också för uthyrning.)SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är ditt syfte med att klassa om ekonomibyggnaden till småhus? I fastighetstaxeringen finns ingen skillnad mellan permanentboende och fritidshus sedan några år tillbaka, allt är småhus.
Ligger fastigheten inom eller utanför detaljplanerat område eller samlad bebyggelse? Kommer du behöva anlägga enskilt avlopp som kräver kommunal uppmärksamhet?
Utanför detaljplanerat område.
Vatten: Sannolikt åtgärd i form av grävd brunn framöver.
Avlopp: Lösning för BDT-vatten behöver komma på plats. (Förbrännings-WC.)
M a o, anmälan/godkännande-process vs kommunen yes.
Redigerat:
I det här fallet blir det två processer då, som jag förstår det.useless skrev:
För att "klassa om" en byggnad behövs det i de allra flesta fall bygglov för ändrad användning.
1. Att ändra från näringsfastighet (samtidigt läggs då bolaget, den enskilda firman, ned) till privatbostadsfastighet. Vilket görs hos Skatteverket.
2. Ändra typkoden för byggnad, från ekonomibyggnad till småhus. Detta görs (2b) också av Skatteverket men kräver först (2a) att kommunen hanterar och godkänner en bygglovsansökan.
Där man gör det i följande ordning:
1 och 2a kan inledas samtidigt, om så önskas (för högsta tempo).
2b görs sedan separat (från 1), när det är hand upp (bygglovet godkänt) i 2a.
Korrekt uppfattat?
Jag tror du behöver göra båda sakerna parallellt. Vi köpte en fastighet med en före detta missionskyrka och ett bostadshus. Skatteverket klassade fastigheten som näringsfastighet och kyrkan som "hyreslokal" och fastställde en potentiell årlig hyresintäkt eftersom det enligt dom var möjligt att hyra ut byggnaden trots att vi direkt påbörjade en ombyggnad av kyrkan till bostad.
Efter att vi tjatat en del, skickat in bygglovshandlingar och foton på byggnaden utan golv t ex så ändrade sig Skatteverket och klassade om det som småhusfastighet. Under tiden var jag tvungen att deklarera näringsverksamheten för min hyreslokal och redovisa 0 kronor i intäkt i ett par år.
Dessutom kunde vi inte utnyttja ROT innan typkoden var ändrad till småhus.
Efter att vi tjatat en del, skickat in bygglovshandlingar och foton på byggnaden utan golv t ex så ändrade sig Skatteverket och klassade om det som småhusfastighet. Under tiden var jag tvungen att deklarera näringsverksamheten för min hyreslokal och redovisa 0 kronor i intäkt i ett par år.
Dessutom kunde vi inte utnyttja ROT innan typkoden var ändrad till småhus.
Man kan (med rätta, i det här fallet, kan tyckas...) också fundera över nedan markerade skrivning.
Övertagandet skedde ganska nyligen.
I nuläget alltså ekonomibyggnad (dagens begrepp, vet inte hur man typkodade det på den tiden), uppförd för typ 70 år sedan.
Någon bygglovshandling har jag inte sett.
Inte heller några ritningar.
Å på tal om det så låter det spontant då också som att en bygglovsprocess ger krav på det, ritningar. På "professionell arkitekt"-nivå, eller...?
Övertagandet skedde ganska nyligen.
I nuläget alltså ekonomibyggnad (dagens begrepp, vet inte hur man typkodade det på den tiden), uppförd för typ 70 år sedan.
Någon bygglovshandling har jag inte sett.
Inte heller några ritningar.
Å på tal om det så låter det spontant då också som att en bygglovsprocess ger krav på det, ritningar. På "professionell arkitekt"-nivå, eller...?
Det tror jag inte. Iallafall inte om du inte ska ändra något väsentligt i byggnaden. Jag lämnade in en enkel planritning över ca en tredjedel av byggnadens bottenplan som innehåller de nödvändiga utrymmena kök, badrum och ett sovrum.S Tommy66 skrev:
Kyrkan byggdes på 1800-talet och inga ritningar finns över huvud taget.
Förutsatt ett landat beslut om att lägga ner näringsverksamheten (fördelar/nackdelar) så kan man omgående sätta fart på punkt #1 ovan. Verkar inte särskilt krångligt.useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen funderar jag på vem som kan vara lämplig att hålla i handen (utöver vänliga själar i forum som detta!), som kan se helheten. Inte så många att välja på, det är väl någon tjänsteman på kommunens Miljö/Byggenhet. Som kan svara och lotsa. T ex på den konkreta frågan om nivån/kraven på ritning.
ROT-avdrag är ju inte oväsentligt. Särskilt inte i ett läge där det är/blir privatbostadsfastighet. Vad jag tror så är det i o f s inte avdragsgillt i en näringsverksamhet som denna att få avdrag för t ex inrättande av BDT-vattenlösning men under privatbostadsflagg så torde det ju däremot bli det. M a o poäng i att avvakta en sådan övning även av det skälet (såväl som av bygglovsdito).
Som sagt var så brydde sig inte skatteverket i mitt fal om huruvida det fanns någon näringsverksamhet eller bolag över huvud taget. Dom tyckte att det var en uthyrningsbar lokal oavsett och fastställde en potentiell hyresintäkt.
Så rent krasst borde det i ditt fall räcka med att du slutar använda lokalen i din näringsverksamhet och söker bygglov för ändrad användning. Sen kontaktar du Skatteverket och ber dom snällt att uppdatera typkoden. Jag vet inte om jag hade tur och till slut hittade en resonlig handläggare, men dom ändrade taxeringen innan den bygglovspliktiga åtgärden var klar så att jag kunde börja göra ROT-avdrag. Det underlättades kanske av att det fanns ett bostadshus på fastigheten och att vi lämnade in 'bevis' på att ombyggnaden var påbörjad.
Så rent krasst borde det i ditt fall räcka med att du slutar använda lokalen i din näringsverksamhet och söker bygglov för ändrad användning. Sen kontaktar du Skatteverket och ber dom snällt att uppdatera typkoden. Jag vet inte om jag hade tur och till slut hittade en resonlig handläggare, men dom ändrade taxeringen innan den bygglovspliktiga åtgärden var klar så att jag kunde börja göra ROT-avdrag. Det underlättades kanske av att det fanns ett bostadshus på fastigheten och att vi lämnade in 'bevis' på att ombyggnaden var påbörjad.
Apropå "be Skatteverket snällt om att uppdatera typkoden". Du tänker då på att inte få onödigt långt stillestånd i sitt arbete på fastigheten?useless skrev:
Som sagt var så brydde sig inte skatteverket i mitt fal om huruvida det fanns någon näringsverksamhet eller bolag över huvud taget. Dom tyckte att det var en uthyrningsbar lokal oavsett och fastställde en potentiell hyresintäkt.
För förutsatt att bygglovet är hanterat (att kommunen beviljat det) så kan väl inte gärna Skatteverket ha några invändningar kring att ändra typkoden?
Vad kallas då det som man gör hos kommunen, måntro...
Så som vi resonerat här tråden så har man i ovan process i o m förändringen från näringsfastighet till privatbostadsfastighet då (per automatik) fått byggnaden "omklassad" från ekonomibyggnad till komplementbyggnad. Vilken (komplementbyggnaden) man då sedan begär bygglov för, utifrån ändrad användning. Är det så det kallas kanske, bygglovsansökan för komplementbyggnad utifrån ändrad användning.
Dom kan säkert tycka att den bygglovspliktiga åtgärden ska vara avslutad och slutbesked utfärdat från kommunen. Men som sagts tidigare så är de kommunala och skattetekniska processerna egentligen skilda från varandra med bara några få eventuella beröringspunkter.S Tommy66 skrev:
Sen ska jag tillägg att jag inte har koll på juridiken och regelverket bakom i någon större utsträckning. Jag talar bara utifrån egna erfarenheter från min egen process för 4-5 år sedan.