Ekologiskt hus i hampa, kalk och trä

3k läst  12 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. Lime113
    Medlem Nivå 10
    Om jag bygger hus som är gjort för att stå i 1 000 år så känns kretsloppsdelen midre viktig.

3. T
    Medlem Nivå 10
    Vad är det för konstruktion du beräknar ska hålla i 1000 år?

4. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 8
    Nu gick jag igång på alla cylindrar !
    Häftig och intressant byggteknik :wow:

• Laddar…
  5. K
    Medlem Nivå 6
    Jag vill veta mer om lösningen med fuktsäker konstruktion på toaletten!

6. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Vad är det för en arkitekt som talar föraktfullt om kundens val av stil på hus? "Det arkitektoniska uttrycket lämnar dock lite att önska" Om man som arkitekt har ett problem med kundens smak bör man väl inte ta på sig uppdraget! Eller?

Nu ville kunden ha ett hus som anknöt till gotländsk byggnadstradition och jag tycker resultatet har blivit snyggt på det hela taget. Fönstret på övervåningens gavel borde dock ha varit mindre och skorstenen suttit på nocken. (Här ser man vådan av att anlita en arkitekt som hellre vill bygga modernistiskt!)

7. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Ekonomiaspekten är som vanligt extremt intressant. Finns det ngn ekonomisk info om detta bygge, eller denna teknik?

8. K
    Medlem · Nivå 10
    Jag är också intresserad aven kalkyl! Jag tittade mycket på tekniken innan vi började bygga och fick ett materialpris på runt 2500 m3. Då ingick inte hyra av formar och maskinen de blandade i och givetvis inget arbete. Hampan skulle beställas ett år i förväg eftersom bonden jag hittat (inte grästorp) odlade på beställning.

Det kändes som att det skulle bli väldigt mycket klabb i alla instanser så när det dessutom verkade bli dyrt projekterade vi en traditionell vägg istället.

9. N
    Medlem Nivå 11
    Man bygger ett hus på Gotland men måste hämta kalken från England? Grävde de någonsin med spade under byggtiden?

10. Lime113
    Medlem Nivå 10
    Ja vi har kyrkor i sten och trä som har stått i 1000 år. Men inte helt irrelevant ämne, om ett hus byggs med syfte att stå kvar en längre tid - Hur viktig är då kretsloppet....?

(y)

11. T
    Medlem Nivå 10
    Det borde vara en lösbar, om än komplex, ekvation. Antalet boende-enheter som krävs fram tills jorden blir obeboelig, hur mycket jungfrueliga resurser de kräver och så en titt på hur mycket av dessa resurser vi har på planeten.
    Det är naturligtvis alltid bättre att använda material som antingen går att återanvända eller är förnybara till sin karaktär (trä). 1000 år är ett bra mål men dit når man inte med de material som dagens byggindustri levererar. Inte heller utan omfattande underhåll under århundraden. Ens 400 år gamla hus är ovanliga, de brukar ha en egen wikipediaartikel om de finns. Livslängden för ett vanligt hus är nog betydligt kortare än så och därmed borde man tänka mer på att materialen är antingen förnybara eller återanvändningsbara.

12. Lime113
    Medlem Nivå 10
    Instämmer, bra skrivet.

13. G
    Anonym
    W O W i ett sådant hus vill jag bo i I´m Loving it ! / Helén

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: