Byggahus.se

Ekluckor eller Vita luckor?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hjälp! Kan inte bestämma mig. Släta Ekluckor eller Vita luckor? Har idag Ek Kvadrat och trivs bra med det, men nu om vi bygger nytt vet jag ej om vi ska ha ek eller vitt. Är det någon som har bilder på vita kök och som vill dela med sig vad ni tycker om detta. Tycker det är jättesnyggt med vita luckor och ek eller valnötsbänkar. det måste vara klassiskt så det inte känns omodernt om några år. Vi ska ha ekgolv, ekdörrar o eklister så det kanske blir för mycket ek med köksluckor också. Som sgt skicka gärna in bilder på vita kök.
    MVH Cina!

2. lbg
    Medlem Nivå 6

Re: Ekluckor eller Vita luckor?

Jag röstar för VITA luckor! Ek känns ju dessutom ganska uttjatat vid det här laget... Har du dessutom så mycket annat i ek så blir det alldeles för mycket, tycker jag.

Generellt tror jag också man tröttnar fortare på olika träslag än enkelt vitt. Jag skulle själv gärna valt ett kök i valnöt vilket jag tycker är mycket snyggt, men då vi planerar att ha detta kök länge så valde vi till sist vita och helt släta luckor. Passar till allt och precis som du säger själv; det är mycket snyggt till ek- eller valnötsbänkar (om man nu föredrar träbänk, själv är jag stenmänniska ;))

Lycka till!
    :)

3. M
    Medlem Nivå 7

Blanda!
    Ek i bänkskåpen och vita överskåp, eller omvänt?
    /U

4. T
    Medlem Nivå 3

Så har vi gjort, fast med björk och vitt. Vitt nere och björk uppe.

5. C
    Medlem Nivå 2

Vi kunde inte heller välja, så vi resonerade oss fram till att ek kan man måla om men vita är svårt att få till ek...
    Vi ska också ha ekgolv och har därför lagt in aluminiumsocklar så jag hoppas att det inte blir för träigt...

Catrin

6. J
    Medlem Nivå 6

Vitt är snyggt mot ek och ska ni redan ha ekgolv, dörrar, lister, så röstar jag helt klart på vita luckor. Vill ni ha trä så passar ask och björk bra ihop med ek.

7. C
    Medlem Nivå 1

Tack för alla svar!
    Det lutar nog mest åt vitt känns det som, man tröttnar nog minst på detta och man kan ju ha allting till, är det ingen som har bilder på vita kök?
    MVH Cina! :)

8. Ella
    Medlem Nivå 6

Vita! Om du frågar mig så kommer ek att vara ute långt innan dagens kök har tjänat ut ;). Vitt är alltid snyggt, kan kombineras med allt och går ju faktiskt att måla i vilken färg man vill om man nu skulle få lust med det någon gång!

9. D
    Medlem Nivå 1
  10. P
    Medlem Nivå 3

Vita, släta och högglans.

11. n0ir
    Medlem Nivå 7

Släta ekluckor, så klart. IMHO så ha 80% av dagens moderna, renoverade kök vita (oftast blanka) luckor. Det är bara att slå upp vilken visningstidning som helst... Inte bara ganska oorginellt, utan släta ekluckor ger samma stylish intryck fast med lite liv och känsla. Dessutom kopplar det bra ihop till vår skandinaviska kultur.

12. F
    Medlem Nivå 4

den snygga, stilrena kompromissen:

vitpigmenterade ekluckor.

(dem kan du lacka helt vita om du tröttnar på eken.)

www.tibrokok.se/Script/ShowPic.asp?FileID=2405

mycket gedigen känsla (2 cm tjock lucka) och härliga kantlister.

13. S
    Medlem Nivå 6
  14. S
    Medlem Nivå 6

Ta vitt, så slipper ni ångra er ;)

Ha sedan en läcker valnötsbänkskiva 60 mm.
    Kosta på ett riktigt fint kakel och köket blir PERFEKT!

Med ek blir man lite mer bunden till golvval, klinkerval och färg på väggarna.

15. V
    Medlem Nivå 1

Jag röstar för stilrena luckor i ek.
    Dels känns trä mer levande och varmt än en vit lucka, den håller sig "instyle" genom trender och du slipper se varenda liten blomfluga som har kraschat mot luckan och vandrat vidare.
    Mindre sjukhuskänsla och mer hemkänsla! :)