Byggahus.se

eklk eller ekk???

1. I
    Medlem Nivå 7
    Jag skall dra fram matning till två fläktkonvektorer som sitter i min källare. jag hgar för mig att elektrikern sa att jag skulle lägga eklk men när jag stod i affären i går kväll blev jag lite osäker, vad är det för skillnad på eklk och ekk? skulle ekk fungera? den var ju billigare...

tack så länge...

2. pefo
    Medlem Nivå 10
    EKLK har en tunn metallskärm inanför yttermanteln som jordas med den sk biledare som den ligger tillsammans med. Tanken är att kabeln skall vara något mer skyddad vid mekanisk påverkan, exvis slag eller hugg, då metallskärmen teoretisk kortsluter och bränner säkringen om kabeln skadas ordentligt. Dessutom är de flesta av den åsikten att det är lättare att förlägga EKLK snyggt då det går enklare att få den rak och fin. ;)

Personligen skulle jag använda EKLK i en källare då man ofta flyttar runt stor prylar med vassa kanter där.

3. I
    Medlem Nivå 7
    okey... men vad menar du med jorda manteln tillsammans med biledaren? menar du att man i tex väggutaget sätter nollan på sitt ställe, fasen på sitt och jorden + att man tvinnar ihop manteln och sätter dem ihop på jordens ställe??

tack så länge..

4. pefo
    Medlem Nivå 10
    De sk biledaren, en oisolerad ledare, som ligger tillsammans med metallmanteln kopplas alltid ihop med skyddsjorden i den matande änden och i kopplingsdosor. Man kan göra det vid uttaget också men inte lika viktigt eftersom där är skyddsjorden den viktiga. Man brukar tvinna ihop skyddsjorden med biledaren.

5. I
    Medlem Nivå 7
    Det låter bra. då gör jag så... tack för hjälpen.

6. S
    Medlem Nivå 6
    Köp en gul/grön PV-slang att trä över biledaren. Tejpa sedan fast slangen vid roten (där du skalat). Jag tror inte att det är OK med oskyddad biledare. Under alla förhållanden ser det enligt min uppfattning oproffsigt ut.

7. I
    Medlem Nivå 7
    Detta verkar krångligt... fungerar inte ekk??

8. T
    Medlem Nivå 1

Ekk

Jo EKK fungerar men menade han inte EKRK?
    EKRK är en inomhuskabel för torra utrymmen nästan som EKLK som mest används utomhus eller vid fukriga eller krävande miljöer typ industri.
    EKRK finns också med biledare.

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Källare... Då är nog EKK/EKLK vettigare.

i_peter Hur kommer du dra kablarna då? Uppe längs taket och högre upp på väggarna? I så fall är ju aspekten med att råka skada ledningarna ingen större issue. Den andra nackdelen med att ha EKK är att den ofta hänger lite i vågor, då den gärna böjer ner sig mellan varje klammer. Men står du ut med det, alt klamrar tätare så.

Men till syvende och sist bestämmer trots allt din elektriker. HAr han bedömt lokalen, ledningsdragningen och användningsområde till att det behövs EKLK, så vill han säkert att du köper det och inget annat.
    Jag skulle aldrig göra ett jobb någonstans om jag inte fick använda det material som jag bedömer behövs. (alltså nu är jag inte hantverkare, men så skulle jag resonera om jag var det).

10. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Man ska inte reta upp sig men jag gör det iaf båda dessa kablar beteknas med stora bokstäver. EKK uppför sig som en sladd och är väldigt svår att få snygg.

Protte

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Har julrushen gått hårt åt ditt humör ? ;) ;)

(Där jag var idag, sprang P-vakterna omkring och hade lilla julafton, redan nu. Fullsmock på hela parkeringen så givetvis stod det bilar överallt. Jäkla kul start på Julfirandet... :mad:)

12. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Nädå, jag fick parkera närmast dörren och det är fri parkering. Byggkassan på COOP var nästan helt tom.

Protte

13. E
    Medlem Nivå 8
    vill du ha en smidig kabel som är bra att lägga utan att va som en lampsladd kör med exk