4 063 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
EKK. 1-polig brytare. Vad betyder bokstäverna?
På nedre delen står det L, B, B. sen är det två pilar upptill. Vad står B:na för, någon som vet?
jag hade iaf tänkt gå med brun fas från kopplingsdosa till L på brytaren, sen använda blåa tråden (som vanligtvis används som nolla, ja) från pil på brytaren upp till kopplingsdosa som tändtråd. Korrekt va?
jag hade iaf tänkt gå med brun fas från kopplingsdosa till L på brytaren, sen använda blåa tråden (som vanligtvis används som nolla, ja) från pil på brytaren upp till kopplingsdosa som tändtråd. Korrekt va?
I strömbrytare (och en del andra apparater) B = X = blindplint som kan användas som skarvplint.
Blå tråd i kabel får användas till annat än neutralledare så länge som det inte finns någon förväxlingsrisk.
I kopplingsdosa där blå neutralledare finns så finns det förväxlingsrisk med att det även kommer in en blå tändtråd (om man ska hårdra det hela).
Blå tråd i kabel får användas till annat än neutralledare så länge som det inte finns någon förväxlingsrisk.
I kopplingsdosa där blå neutralledare finns så finns det förväxlingsrisk med att det även kommer in en blå tändtråd (om man ska hårdra det hela).
tack för svaret! Passar på att fråga. I brytaren som satt där innan vad treledarens jord till brytaren klippt innan (och lampan som bryts är dubbelisolerad). Det är väl inte fel, men jag undrar, används ALDRIG jordkabel ner till strömbrytare?Demmpa skrev:
I strömbrytare (och en del andra apparater) B = X = blindplint som kan användas som skarvplint.
Nja, den kan användas i två lägen. Det ena är att själva brytaren är metallkapslad och då behöver skyddsjordas (mycket ovanligt, speciellt i Sverige). Det andra är att man ska vidaremata från brytaren till ett uttag under. Då behöver man minst en fyrledare till brytaren för att kunna få upp en tändtråd också.
Det är dumt att klippa skyddsjordledaren men inte så ovanligt sannolikt.
Det är dumt att klippa skyddsjordledaren men inte så ovanligt sannolikt.
Klicka här för att svara