Byggahus.se

Ek parkett mattlackad ej bra ihop med golvvärme?

1. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem
    Jaha nu har vi bestämmt oss för mattlackad ekparkett, men så hörde jag... "Ja lackad ekparkett är inte bra ihop med golvvärme du ska välja oljat" . Men så fasligt mycke kan väl inte lacken mota värmen eller ? Ingen av golvtillverkarna har nämnt detta..
    Eller varför skulle inte lackat vara bra ihop med golvvärme ?

2. G
    Medlem · 6 977 inlägg

gaia

Medlem

Re: Ek parkett mattlackad ej bra ihop med golvvärm

bara fötter upplever inte den lackade ytan som lika varm som den oljade trots att båda golv har samma yttemperatur. Var det det säljaren syftade på?
    gaia

3. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Nja vet inte vad han syftade på. Tipset kom från en som hade läst detta och valde sen oljad parkett istället. Jag ska ringa och be om en kommentar hos forbo när jag hinner...

4. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Lägger sidenmatt lackerad ekparkett i hela mitt hus med vattenburen golvvärme. Helt ok enl tillv (Berg&Berg).

5. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Måste mer ha med "känslan" att göra - det är inte skadligt/fel att kombinera golvvärme + lackad parkett!

6. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Ok tackar. Han menade att golvet "andas" bättre med oljat, varav värmekänslan blir bättre. Men frågan är nog om man behöver vara så petig. Vi väljer nog forbo's mattlackade 14mm ekparkett. (Ser ut som ett oljat golv men kräver minder underhåll).

7. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Tittade på Forbo´s golv, men gillade inte att de hade så mycket ytved i den. Fick sedan ett bättre pris på B&B´s parkett. Kallas sidenmatt, kanske en aning blankare än Forbo.

8. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Ytved, jo visst men varför gillade du inte det ?
    Får man fråga vilket pris du fick /kvm inkl moms ?

9. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Enl alla etablerade golvtillverkare finns det INGA restriktioner / skillnader mellan lackad, oljad eller mattlackad avseende golvvärme.

Vad gäller "andning" så är den obefintligt oavsett då det SKALL ligga åldersbeständig byggplast under vid användning av golvvärme

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.