Byggahus.se

Ek-parkett i kök, lacka efter läggning?

1. fresve
    Medlem · Jönköping · 1 529 inlägg

fresve

Medlem
    Hej!
    Jag är inne på att lägga ett parkett-golv i köket, men åsikterna går ju isär hur bra det är med tanke på slitage och missfärgning i skarvar mm.

Kan man lacka på ett helt nylagt golv på en gång? Tanken är ju att ett lager lack förseglar alla skarvar ordentligt, så att det håller sig ett bra tag längre.

Hur skall man bete sig? Slipa lite först, eller går det lacka rätt på? Jag vill ju inte hyra en golvslip till ett nytt golv, möjligvis bara putsa lite på utan med ett sandpapper.

Här är förövrigt min kökstråd:
    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8482
    / Fredrik

2. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Re: Ek-parkett i kök, lacka efter läggning?

Är golvet obehandlat? Då är det bara att lacka på (efter att ha sett till att dammtorka golvet ordentligt). Instruktioner för ytterligare lager lack mm bör finnas på lackdunken.

3. fresve
    Medlem · Jönköping · 1 529 inlägg

fresve

Medlem

Hej!
    Nej, jag var nog lite otydlig, golvet kommer vara lackat från början.
    De tips jag har fått hittills är:
    Silikonsträng i skarvarna, eller limma golvet vid köksutan så att fukt får det svårt att tränga in.

4. W
    Medlem · 943 inlägg

Wester

Medlem

Vi hade ekparkett i köket på vår lägenhet där vi bodde förut och där tvingade vi byggarna att gå över golvet med en golvslip med ett slags nät på istället för slippapper, detta gjorde den lackade ytan lite mattare så att ny lack fäster bättre. Sedan lackades det 2 ggr. Blev kanon bra och tätt. Men det smällde till som bara den ibland när man gick på vissa ställen längs kanterna när lacken sprack pga av att golvet svajade. Detta var dock ett nybygge och de använder oftast för klena konstruktioner så hela skiten svajjar.

Nu har vi dock massivt furugolv i köket med ca 3-6 mm springor mellan varje bräda och ser det inte som något problem alls med skit etc i springorna.

5. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Vill du lacka ytterligare ett lager direkt så räcker det att handslipa eller slipa lätt med en excenterslip eller liknande. Du behöver alltså bara matta ytan lite lätt för att lacken ska fästa, inte slipa golvet trärent. Så gjorde jag när jag flyttade nyligen och ville ha matt lack på ekparketten istället för den befintliga halvblanka. Det är lätt gjort och bara ett lager lack behövs på ett tidigare lackat golv.

Jag tror iofs inte att springorna behöver förseglas som du säger, även om det är ett kök. Så mycket brukar man ändå inte spilla. Köp en snygg trasmatta eller en Pappelina-matta i plast att ha på golvet vid arbetsytan så skyddar du det från slitage.

6. M
    Medlem · 185 inlägg

mikkat

Medlem

Vi la in parkett i köket, jag hand slipade med ett fint sandpapper och sedan lackade ett lager. Funkar fortfarande 3.5 år.

/M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.