4 796 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
EK, FK eller RK i central (för snygg installation)
(Bryter ut en fråga från min tråd gällande en elcentral som vi försöker få riktigt snygg)
Apropå att dra kabel för faser från Plint till dvärg:
Funderar på att byta till solid koppar här (ek? Eq?) för att få det snyggare samt att det blir lättare att trycka i plintar och dvärgar. Synpunkter?
Någon förespråkade RK tidigare, den funkar väl, men tycker EK(?) är lättare att få snygg samt att följer man tillverkarnas anvisningar så slipper man pilla med skruvmejsel när man trycker i de i plintar och dvärgar.
Nu går det ju att trycka ner FK utan problem iof, men känns mindre tryggt!
Apropå att dra kabel för faser från Plint till dvärg:
Funderar på att byta till solid koppar här (ek? Eq?) för att få det snyggare samt att det blir lättare att trycka i plintar och dvärgar. Synpunkter?
Någon förespråkade RK tidigare, den funkar väl, men tycker EK(?) är lättare att få snygg samt att följer man tillverkarnas anvisningar så slipper man pilla med skruvmejsel när man trycker i de i plintar och dvärgar.
Nu går det ju att trycka ner FK utan problem iof, men känns mindre tryggt!
Beror helt på hur du ska göra, men att tråda det snyggt med rk är väl vanligast.
Tja, tycker de flesta verkar tycka det, men insåg när jag pillade att EK faktiskt var snäppet bättre i en central (tyckte jag iaf). Man böjer till den precis som man vill ha kabeln och sedan håller den ju formen. Speciellt smidigt när man ex. vill få kablar att gå ner i dvärgar med exakta avstånd till grannar. RK tenderar att vilja dra iväg lite...I Intresserad22 skrev:
Sedan är det ju väldigt smidigt när man jobbar med skruvlösa plintar och dvärgar....
...och ja, jag inser att detta är både nörderi och överkurs...
S skyisthelimit skrev:Tja, tycker de flesta verkar tycka det, men insåg när jag pillade att EK faktiskt var snäppet bättre i en central (tyckte jag iaf). Man böjer till den precis som man vill ha kabeln och sedan håller den ju formen. Speciellt smidigt när man ex. vill få kablar att gå ner i dvärgar med exakta avstånd till grannar. RK tenderar att vilja dra iväg lite...
Sedan är det ju väldigt smidigt när man jobbar med skruvlösa plintar och dvärgar....
...och ja, jag inser att detta är både nörderi och överkurs...![]()
Tror du är på rätt spår. EK blir snyggast för den som kan och vill.
Kan inte själv men visst är det en fröjd för ögat när någon gjort det perfekt!
Haha, någon som förstår mig iallafall....Ulltand skrev:
Riktigt svårt att hitta EK nuförtiden dock...
Bland de större grossisterna är det bara malmbergs som har det till ett någorlunda vettigt pris och då är det beställningsvara, inget de har i butik...
Men är det inte svårt att böja 6mm2 eller 10mm2 EK snyggt?
Jag är inte riktigt med på vilka trådar du menar. Inkommande i säkringarna brukar vara en grov ledare eller en skena. Utgående brukar vara direkt till utgående grupp. 1,5 mm2 till interna kopplingar i centralen brukar det inte bli många av. Är det gruppledningarna du vill göra med EK? Jag ser inga problem med det i så fall. Alltid när man drar utanpåliggande blir det ju EK i centralen.
TS skriver från plint till säkringar, jag gissar det är utgående ledare som menas. Jag har aldrig sett EK i en sån central men visst, kör på om du vill. Fattar inte hur man kan lägga så mycket energi på något som inte syns när det är klart men vem är jag att dömma som lägger mycket tid på dataspel och annat...A Avemo skrev:Jag är inte riktigt med på vilka trådar du menar. Inkommande i säkringarna brukar vara en grov ledare eller en skena. Utgående brukar vara direkt till utgående grupp. 1,5 mm2 till interna kopplingar i centralen brukar det inte bli många av. Är det gruppledningarna du vill göra med EK? Jag ser inga problem med det i så fall. Alltid när man drar utanpåliggande blir det ju EK i centralen.
Förklarade kanske inte det ordentligt (men kolla i min tråd för centralen om du vill ha detaljer). Jag syftar på gruppledningar "från dvärgar". Men i mitt fall så leder jag in alla dessa till kopplingsplint och det är från denna till dvärg som jag tänkte köra EK. Dra EK i VP rör blir jobbigt....A Avemo skrev:Jag är inte riktigt med på vilka trådar du menar. Inkommande i säkringarna brukar vara en grov ledare eller en skena. Utgående brukar vara direkt till utgående grupp. 1,5 mm2 till interna kopplingar i centralen brukar det inte bli många av. Är det gruppledningarna du vill göra med EK? Jag ser inga problem med det i så fall. Alltid när man drar utanpåliggande blir det ju EK i centralen.
Haha, nä förstår att du inte förstår... har väl något att göra med den tillfredsställelse det ger att se det färdiga resultatet, en del målar tavlor, andra polerar bilen, en del spelar dataspel. Jag dömmer ingen så länge man blir lycklig....Müssli skrev:
TS skriver från plint till säkringar, jag gissar det är utgående ledare som menas. Jag har aldrig sett EK i en sån central men visst, kör på om du vill. Fattar inte hur man kan lägga så mycket energi på något som inte syns när det är klart men vem är jag att dömma som lägger mycket tid på dataspel och annat...![]()
Klicka här för att svara