Byggahus.se

Ek eller Ask?

1. S
    Medlem · 18 inlägg

siw73

Medlem
    Noen som har forslag? Vi kan velge mellom EK Copenhagen eller ASK Cambridge i vår Smålandsvilla, men jeg synes det er vanskelig å velge. Har EK der vi bor nå og trives godt med det, men føler for å være litt "gale" også...

Noen synsinger?

2. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Re: Ek eller Ask?

Ask och ek passar rätt bra ihop. Ask är ljusare, med viss gråhet. Har ni mycket ekmöbler så kan det vara snyggt med askgolv.

3. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem
    Personligen föredrar jag ask eftersom det är ljusare och något hårdare än ek (har valt ask själv)

4. pappskallen
    Medlem · 2 286 inlägg

pappskallen

Medlem
    ask är inte hårdare än ek utan tvärt om, men det skiljer väldigt lite.

jag la ask i det senaste rummet jag renoverade (tarkett epouqe helplank, mums)

men det hela hänger ju på vad ni har för möbler, stil och så.

Vilket tycker ni själva???

5. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 116 inlägg

AndersS

Medlem
    Marginell skillnad men Ask anges som hårdare:
    Ask 4.0 brinell
    Ek 3.7 brinell
    Källa: Kährs
    Vet ej om det sedan skiljer mellan olika arter inom varje trädslag, det finns ju många eksorter.

6. pappskallen
    Medlem · 2 286 inlägg

pappskallen

Medlem
    Ok, jag kollade på lövträinstitutets hemsida och där anges ask: 3,0-4,1 och ek: 3,4-4,1 (vilket ju ger högre genomsnitt)
    I vilket fall kan man bortse från hårdheten när man väljer mellan dessa två då dom i stort sett är identiska.

7. P
    Medlem · AB · 922 inlägg

Pepparkaka

Medlem
    Lyfter denna tråden då vi själva står inför ungefär samma val och gärna skulle vilja ha fler synpunkter.

Vi har funderat på att ha ekgolv på nedervåningen och askgolv på övervåningen. Så långt är väl att OK, men däremellan kommer en trappa... Den kommer att vara av ek, och tror ni då att övergången mellan ektrappan och askgolvet blir konstig?

8. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem
    Ask och ek funkar bra ihop! Jag tror inte att det kommer att bli några problem.

9. H
    Medlem · 66 inlägg

Hado

Medlem

Golv

Ask e ju så j-la snyggt!

10. K
    Medlem · Östergötland · 80 inlägg

Kika

Medlem
    Åh, vad bra att den här tråden vaknade till liv. Vi velar också lite mellan ek och ask. Mina föräldrar har lagt in ett jättesnyggt lackat (men ser ut som oljat) askgolv från Bauhaus och det är jättesnyggt, väldigt mycket färgskiftningar ger det. Vi som hittils bara har bott i hyresrätter känner att det känns så standard med ekgolv då det alltid är det som läggs i vardagsrummen. Dock blir vi lite veliga då ek alltid fungerar. Vi har också en trapp mellan som ska fixas på något bra sätt så vi vill ju att allt ska harmoniseras.
    Vi har en förkärlek till vita och mörka möbler men åt det moderna hållet, så vad tror ni?

11. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg
    Ask låter som om det skulle passa mycket bra hos er. Dock skall man tänka på att asken har en mera "livlig" mönstring än ek (som är mer neutralt). Därför skall man tänka sig för lite innan man skaffar andra trämöbler, men riktgt mörka träslag ocj vitmålat blir jättesnyggt tillsammans med ask.

12. K
    Medlem · Östergötland · 80 inlägg

Kika

Medlem
    Ja, det är just det "livliga" som jag tycker är snyggt. Dock så vet inte jag hur asken ändrar sig efter ett par år, med ek vet man ju vad man får...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.