Köpte denna på bauhaus för att ha i fritidshuset.
https://www.bauhaus.se/ejektortank-till-mulltoa-separera
Jag kopplar in en 1/2" trädgårdsslang för inkommande vatten (med en snabbkoppling, höger sida på fotot) och en 3/4" trädgårdsslang för utgående urin/vatten som man skall vattna rabatter och gräsmatta med (på vänster sida på fotot)
Men tyvärr så fylls tanken upp med vatten och det rinner över efter ett tag, istället för att långsamt tömmas.
Vad gör jag för fel? Har det med slangernas dimensioner att göra? Kan det vara vattentrycket som är för svagt? Eller kanske tankens placering under stugan (locket med inkommande och utgående slangar hamnar i markhöjd).
Tacksam för alla tips!
Ejektortank för mulltoa med mässingskoppling och svart lock, kopplad till slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
MultiMan
Jag tror på för lågt tryck i kombination med placeringen. Ju högre hastighet på det som passerar förbi hålet till dunken, desto större undertryck.

Hur högt tryck har du?

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Hur ser det ut under locket? Är slangen/röret borta? I så fall fyller du tanken.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
Hur ser det ut under locket? Är slangen/röret borta? I så fall fyller du tanken.
Nej det finns en slang under locket som går ner till botten av tanken. Ska kolla i dag att inget skräp eller något har hamnat i den slangen

MultiMan MultiMan skrev:
Jag tror på för lågt tryck i kombination med placeringen. Ju högre hastighet på det som passerar förbi hålet till dunken, desto större undertryck.

Hur högt tryck har du?
Hur kan man mäta vattentrycket? Jag har bara testat med det sjövattnet vi har tillgång till för bevattning. Hela området delar på det och det är bra tryck om man använder det när inte alla i området vattnar. Men kanske ska testa det kommunala dricksvattnet istället...

MultiMan
Enkla svaret är en tryckmätare, borde inte vara jättedyrt.

Annars kan man säkert hissa upp en slang i ett träd och se hur många meter upp innan vattnet slutar komma ur slangen.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Inte läck i tänker någonstans? Typ packningen under korken?

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
Inte läck i tänker någonstans? Typ packningen under korken?
Ska kolla i morgon, tack för tipset!

Det finns absolut ingen fördel med högt tryck. Det snarare ökar sannolikheten för att man får backflöde. Det är flödet som är av intresse. Men första frågan måste vara om flödet är åt rätt håll.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Allt funkar bra, bytte utgåenfe vattenslang till en som inte viker sig så lätt och då går det hur bra som helst.

Y yuphin skrev:
Allt funkar bra, bytte utgåenfe vattenslang till en som inte viker sig så lätt och då går det hur bra som helst.
Skönt att det funkar för dig.för mig åker vattnet in i toan istället. Fyller avfallshinken med urinvatten. Kul... Vad kan det bero på?

K Katarina Å B skrev:
Skönt att det funkar för dig.för mig åker vattnet in i toan istället. Fyller avfallshinken med urinvatten. Kul... Vad kan det bero på?
Du har inte vattenflödet åt fel håll, evt för högt tryck som en annan i tråden såg som en risk?

• Gilla
Katarina Å B
  • Laddar…
Y yuphin skrev:
Du har inte vattenflödet åt fel håll, evt för högt tryck som en annan i tråden såg som en risk?
Nej, det går bara att sätta åt ett håll. Jag ringde Mulltoa, som sa att det kan vara en inställning som är fel, så de skickar en ny. Så det löste sig på bästa sätt! :-)

K Katarina Å B skrev:
Nej, det går bara att sätta åt ett håll. Jag ringde Mulltoa, som sa att det kan vara en inställning som är felinstäööd från fabriken, så de skickar en ny. Så det löste sig på bästa sätt! :)

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Så bra då

• Gilla
Katarina Å B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.