8 511 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Ejektortank fylls istället för att tömmas, vad är felet?
Köpte denna på bauhaus för att ha i fritidshuset.
https://www.bauhaus.se/ejektortank-till-mulltoa-separera
Jag kopplar in en 1/2" trädgårdsslang för inkommande vatten (med en snabbkoppling, höger sida på fotot) och en 3/4" trädgårdsslang för utgående urin/vatten som man skall vattna rabatter och gräsmatta med (på vänster sida på fotot)
Men tyvärr så fylls tanken upp med vatten och det rinner över efter ett tag, istället för att långsamt tömmas.
Vad gör jag för fel? Har det med slangernas dimensioner att göra? Kan det vara vattentrycket som är för svagt? Eller kanske tankens placering under stugan (locket med inkommande och utgående slangar hamnar i markhöjd).
Tacksam för alla tips!
https://www.bauhaus.se/ejektortank-till-mulltoa-separera
Jag kopplar in en 1/2" trädgårdsslang för inkommande vatten (med en snabbkoppling, höger sida på fotot) och en 3/4" trädgårdsslang för utgående urin/vatten som man skall vattna rabatter och gräsmatta med (på vänster sida på fotot)
Men tyvärr så fylls tanken upp med vatten och det rinner över efter ett tag, istället för att långsamt tömmas.
Vad gör jag för fel? Har det med slangernas dimensioner att göra? Kan det vara vattentrycket som är för svagt? Eller kanske tankens placering under stugan (locket med inkommande och utgående slangar hamnar i markhöjd).
Tacksam för alla tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur kan man mäta vattentrycket? Jag har bara testat med det sjövattnet vi har tillgång till för bevattning. Hela området delar på det och det är bra tryck om man använder det när inte alla i området vattnar. Men kanske ska testa det kommunala dricksvattnet istället...MultiMan skrev:
Det finns absolut ingen fördel med högt tryck. Det snarare ökar sannolikheten för att man får backflöde. Det är flödet som är av intresse. Men första frågan måste vara om flödet är åt rätt håll.