Hej. Jag har en ejektorpump som har funkat fint sedan lite slangbyten i april i år men nu är det problem igen. Jag har motorskydd/strömbrytare samt tryckströmbrytare till pump och en hydropress och efter det slang med tappventil (sommarstugan). När jag idag slår på pumpen så hörs det ett surrande/hummande från pump och efter några sekunder så slår motor-skyddet av pumpen, provar jag igen några minuter senare - samma sak. Tryckmätare mellan tryckströmbrytare står på siffran 1 och det finns luft i hydropressen men pumpen går ej igång. Är det pump eller tryckström-brytaren som behöver ses över, är tacksam för tips för att lösa detta.//Jocke
Det vanligaste felet är att tryckbrytaren inte fungerar bra, den kanske bara släpper igenom två faser. Man brukar därför sätta en kontaktor som i sin tur styrs av tryckströmbrytaren och får då en myyyycket driftsäkrare anläggning.
Det är i alla fall en rätt lätt felsökning man mäter bara om alla faserna är ned fram till pumpen, tryckbrytaren, motorskyddet.
Det är i alla fall en rätt lätt felsökning man mäter bara om alla faserna är ned fram till pumpen, tryckbrytaren, motorskyddet.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej. Tack för svar, har nu kollat att dra runt fläkten samt kört lite 5-56 och fläkten går nu runt men är ganska trög om man provar att dra runt den manuellt. Har även kollat säkringar för alla faser och även med nya så kvarstår problem.
Elmont, hur mäter jag att alla faserna är med till pumpen enligt ditt förslag? Är inte bra på el men ska få hjälp att kolla det imorgon så förslag på hur man gör detta uppskattas. Konstaterar även att tryckströmbrytaren inte är snygg om man lyfter på locket, se bifogade bilder. Bild 1 = pumputrymmet, bild 2 = pumpmodell, bild 3 = tryckbrytare om man lyfter på locket, bild 4 = tryckbrytaren/trycknivå, bild 5 = tryckbrytarens kopplingsplint för 3-fas. Kabel från på/av kommer in på plint R + S + T + jord, kabel till pump går till plint U + V + W.//Joakim
Elmont, hur mäter jag att alla faserna är med till pumpen enligt ditt förslag? Är inte bra på el men ska få hjälp att kolla det imorgon så förslag på hur man gör detta uppskattas. Konstaterar även att tryckströmbrytaren inte är snygg om man lyfter på locket, se bifogade bilder. Bild 1 = pumputrymmet, bild 2 = pumpmodell, bild 3 = tryckbrytare om man lyfter på locket, bild 4 = tryckbrytaren/trycknivå, bild 5 = tryckbrytarens kopplingsplint för 3-fas. Kabel från på/av kommer in på plint R + S + T + jord, kabel till pump går till plint U + V + W.//Joakim
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tryckströmbrytaren ser verkligen ut att vara förstahandsvalet till trolig orsak. Hoppas du har ett fungerande motorskydd så inte motorn skadats. Kan vara intressant att kolla motoranslutningen också med tanke på hur det ser ut här.
Först skulle jag kolla om jag har alla faser in i brytaren, sedan skulle jag lossa på anslutningarna i motorplinten för då kan jag mäta utan att strömmen bryts och jag kan se vart i kretsen spänningen försvinner. Alternativt (sedan jag kollat att alla faserna finns med in i brytaren) så skulle jag ohmmäta kretsen med strömmen bruten.
Motorn ska inte gå trögt att dra runt... då låter det som den kärvat ihop och då kommer den ju inte orka starta... En sak man kan kontrollera är om kopplingen mellan motorn och pumpen löper fritt och inte tar i någonting...
Jag har nu kommit vidare genom att testa motorn separat ansluten till 3-fas el = funkar fint, har också bytt till en ny tryckströmbrytare av samma modell som tidigare. Vid uppstart så går nu pumpen igång - men - nu forsar det vatten mellan motor och pump (vid axeln, se bild), verkar helt klart som om någon packning etc. har gått sönder, någon som har förslag på hur man löser detta? Pumpen är en Grundfos CPES 3-60. Tack för fortsatt hjälp.//Jocke
Logga in
Skapa konto
Låter som lagret/tätningen överst på pumpen har skurit då....finns säkert som reservdel...men skulle tro att du enklast byter ut hela pumpen...ett tips är att vissa rörfirmor säljer begagnade pumpar lika din där tex den delen är utbytt...
Har nu påbörjat byte av axeltätning + lite övriga
packningar men behöver lite tips om hur man
får loss den befintliga axeltätningen. Den har
överst en hylsa med 3 hål i som jag ej vet hur
man får loss, någon som vet hur man gör?
Se bild, där har jag tryckt ner fjädern för att
komma åt de 3 hålen i hylsan.
packningar men behöver lite tips om hur man
får loss den befintliga axeltätningen. Den har
överst en hylsa med 3 hål i som jag ej vet hur
man får loss, någon som vet hur man gör?
Se bild, där har jag tryckt ner fjädern för att
komma åt de 3 hålen i hylsan.
Logga in
Skapa konto
Hej. Tänkte bara uppdatera med lite info sedan mitt senaste inlägg.
Jag löste problemet med att få bort befintlig axeltätning, torkade sedan rent och försökte sedan montera ny axeltätning som ingick i det "kit" jag köpte för ca 2200 kr. Det var riktigt bökigt att få den på plats och jag lyckades nog inte till 100% samt att jag missade att byta ytterligare en packning, summan av det hela - jag löste inte felet och fick lämna in pumpen till Pumphuset för att få hjälp med byte av ny axeltätning + övriga packningar till en kostnad av ca 4300 kr. Mitt tips är att inte ge sig på byte av axeltätning själv - det blir bättre att lämna in den på service direkt. Man lär sig - ännu en gång....
Jag löste problemet med att få bort befintlig axeltätning, torkade sedan rent och försökte sedan montera ny axeltätning som ingick i det "kit" jag köpte för ca 2200 kr. Det var riktigt bökigt att få den på plats och jag lyckades nog inte till 100% samt att jag missade att byta ytterligare en packning, summan av det hela - jag löste inte felet och fick lämna in pumpen till Pumphuset för att få hjälp med byte av ny axeltätning + övriga packningar till en kostnad av ca 4300 kr. Mitt tips är att inte ge sig på byte av axeltätning själv - det blir bättre att lämna in den på service direkt. Man lär sig - ännu en gång....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ejektorpump löser säkringar
El -
Ejektorpump går inte igång – surrar
Vatten & Avlopp -
Är det nån som vet varför det är två anslutningar mellan hydrofor och ejektorpump
Vatten & Avlopp -
Trädgårdspump till brunn där gammal ejektorpump suttit?
Vatten & Avlopp -
Ejektorpump går inte upp i tryck.
Vatten & Avlopp