Nån som vet hur det fungerar om man köper en fastighet och ej söker lagfarten på det?
Har nystat i en tomt jag varit nyfiken på och där det även funnits en sanerad bilskrot i några omgångar. Det visar sig när jag tittar på ärendet att fastigheten såldes på auktion 1974 för att dåvarande ägaren dog utan arvingar. (antar jag)
Köparen har sen aldrig sökt lagfart på det men jag tror att det är samma snubbe som nu taxerar för det som haft det hela tiden. Har troligen bytt förnamn men inte efternamn. Samma person som hade skroten alltså.
Kan man göra såhär utan att det har nån betydelse egentligen? Vet att kommunen fick stå för saneringen första gången och kanske har det med detta att göra då det kanske inte finns nån "formell" ägare.
Känns bara lite lustigt att det kan vara så här..

• Gilla
Hjogvik
  • Laddar…
Ja statusen är känd...........personen som taxerar för det idag har inte sökt lagfart sen fastigheten förvärvades 1975.

Hur menar du taxerar?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur menar du taxerar?
Lantmäteriet har ju även taxeringsuppgifterna och personen ifråga har den med i sin deklaration antar jag ?

Är personen delägare i dödsboet? Har dödsboet kvar lagfarten? Utveckla tack!

nä fastigheten såldes på auktion som jag skrev så ingen koppling dem emellan och ja det är den avlidne som fortfarande står som lagfaren ägare.

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Aha, läste lite fel. Då är det dödsboet som äger den och personen som bor där kan ju inte taxera för något han inte är registrerad ägare av, eller hur? Köpet kan vara ogiltigt, kolla med Lantmäteriet vad som gäller.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aha, läste lite fel. Då är det dödsboet som äger den och personen som bor där kan ju inte taxera för något han inte är registrerad ägare av, eller hur? Köpet kan vara ogiltigt, kolla med Lantmäteriet vad som gäller.
visst är det så. Var mest nyfiken vad som händer om det blir så här för detta är ju fakta. Det är ju sällan nån letar reda på fastigheter som folk ej sökt lagfart på och förfalskar nå köpebrev och tillskansar nig nån fastighet så det har väl antagligen bara rullat på........Köparen har ju säkert köpehandlingar och kan få lagfart utan problem men det här handlar om ljusskygga individer som antagligen mer än gärna håller sig undan myndigheter och då kanske det fungerar bra att aldrig söka lagfart om det ändå aldrig händer nåt.
Att personen ifråga taxerar för den på nåt vis står ju i klartext i handlingarna så omöjligt kan det ju inte vara.

Redigerat:
Jag förstår , men juridiskt sett äger inte denna person fastigheten då den inte har lagfart. Köpebrev behöver inte vara giltigt längre.

absolut, det är inte det juridiska jag är ute efter. Frågan är bara vad konsekvenserna blir för den som inte söker lagfart? Det kan ju uppenbarligen rulla på länge utan nå speciella åtgärder? Och lagfartsfiskande människor är också ganska sällsynta så man behöver ju egentligen inte oroa sig över att nån annan söker lagfart heller.
Men samtidigt så kan man ju flyga under samhällets radar länge utan åtgärd från just samhället som det ser ut........
Det hade ju känts bättre om staten kunde sätta fastigheter i karantän och kanske tvångssälja om man inte sköter saken med lagfarten.

Precis, jag håller med. Det är ett litet kryphål som Lantmäteriet inte verkar bry sig om/känna till eller följa upp. Ett dödsbo kan ju leva kvar rätt många år samtidigt så det blir en gråzon om ingen har koll.

• Wow
Destrier
  • Laddar…
Fast i det här fallet är nog dödsboet avslutat som sådant. tror jag. Eller ja, avslutat helt kan det ju inte bli om lagfarten ligger kvar men väl arkiverat utan vidare åtgärder. Antar att de inte lägger ner nån speciell tid på nåt om personen ifråga dör och arvingar saknas och allt bara säljs på auktion. Resten blir ju köparens ansvar då och sen är det ju ingen som gräver i det antar jag...

Att man inte har lagfart, betyder inte att man inte äger fastigeten.

Lagfart är endast en central registrering av ägarskap. Allt blir mycket krångligare om ägaren inte har lagfart, men man behöver inte ha det för att äga en fastigfhet,

• Gilla
SarB och 6 till
  • Laddar…
Faaast är det inte så att OM du inte söker lagfart, och säljaren säljer den en gång till, den nya köparen söker lagfart. Då kommer fastigheten att tillfalla den nya köparen. Du som missade att söka lagfart kan iofs kräva köpeskillingen tillbaka, och ev. ett skadestånd från säljaren, men du får inte fastigheten.

Detta skall då inte förväxlas med fall där någon skaffat sig lagfart på förfalskade underlag (lagfartskapning). Bedragaren säljer då vidare till någon som i god tro köper fastigheten. I det fallet får den ursprunglige ägaren tillbaka sin fastighet, lagfartskapningen gjorde visserligen bedragaren till lagfaren ägare, men på ogiltiga underlag.

I det fallet blir till slut staten ersättningsskyldig till den som köpte i god tro (eftersom kaparen troligen trollat bort sin vinst).

• Gilla
Pärka82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.