Byggahus.se

Ej godkänd slutbesiktning

1. U
    Nybyggare · 5 inlägg

Umesik

Nybyggare
    Behöver hjälp!

Slutbesiktning av vårt nya hus blev underkänd på grund av lutande ytter- och innerväggar, i och med de så blev vi nekad inflyttning.
    Nu påstår entreprenaden att bara de kan redovisa hur de har åtgärdat problemen, så behövs ingen ytterligare besiktning.
    För mig låter de helt vansinnigt att utföraren även kan godkänna sitt egna jobb och vi får flytta in. Jag anser att ytterligare en besiktning bör utföras för att granska deras lösningar.

Någon kunnig inom området som kan verifiera att de är så eller inte?

2. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Är besiktningen ej godkänd. Skall en besiktning till ske när felen är åtgärdade. Skillnad på om besiktningen är godkänd med anmärkningar, då är det som entreprenören säger.

3. J
    Medlem · 6 749 inlägg
    Dom har inte hållit koll på lod och vågrätt vid resningen av väggblocken, dessa har gett sig lite åt ena eller andra hållet. Det gäller att sträva upp så det så still. Detta är ett komplex problem att åtgärda och det är entreprenören som ska ordna det. Men kommer att få lite huvudbry hur det ska göras. Att det inte är godkänt gör att det ska vara en efterbesiktning efter åtgärd och då ska ni vara med på den. Har dom s.a.s. stramat upp huset så är det i princip omöjligt att rikta det. Stå på er att det ska vara riktigt, hur mycket diffar det på lod och våg.

4. U
    Nybyggare · 5 inlägg

Umesik

Nybyggare
    Här är en av ytterväggarna, kollad med en rätskiva på 3 meter.

Logga in för att se filmer.
  5. U
    Nybyggare · 5 inlägg

Umesik

Nybyggare
    Då säger du precis som jag tror att det är. Tack!

6. U
    Nybyggare · 5 inlägg

Umesik

Nybyggare
    Precis! De blåste rejält då de monterade huset, vilket säkert försvårade montering och slarvade de med strävningen så blir resultatet de som vi har fått.

Du kan se filmen som jag har laddat upp här i tråden, rätt mycket lutar de.

7. J
    Medlem · 6 749 inlägg
    Nu är det väl så att med rätskiva så är det planheten på något som ses, har rätskivan lagts mot väggen och diffar, så det väggen som är krokig och krum . då kan det vara rätt i loden uppifrån och ner, men svårt at avgöra så här på video.
    Det bästa är nog att loda från en kant uppe som referenspunkt mot en gemensam nere för att se om saker är i lod.

• Laddar…
  8. U
    Nybyggare · 5 inlägg

Umesik

Nybyggare
    Håller med då det är vid mellanbjälklaget som de bryter. Men buktning regleras ju också i AMA och här känns de rätt rejält då man ser de med blotta ögat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.