På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Begreppet el till inköpspris är missvisande enligt en ny undersökning.
Du kan läsa artikeln här: EI: "El till inköpspris är en dålig affär"
Du kan läsa artikeln här: EI: "El till inköpspris är en dålig affär"
Det är ju rätt många som säljer el till inköpspris eller till och med med ett negativt prispåslag och det utan fasta avgifter, åtminstone under det första året... Missar man att byta leverantör när erbjudande gått ut så blir det genast dyrare.
Jag har el till inköpspris utan några ytterligare avgifter. Har haft detta i flera år (ringer dock in och förnyar en gång om året) och vid jämförelse med elbörsen betalar jag aldrig mer. Vet inte vad haken är men är nöjd ändå.
Medlem
· Stockholms län
· 158 inlägg
El till inköpspris är förstås detsamma som en fri lunch och sådana finns som bekant inte. Det säger sig självt att det är något skumt med det. Någonstans och på något sätt tar elhandlarna in och täcker sina kostnader och sin avkastning på investerat kapital. Naturligtvis är det konsumenterna som betalar, vem annars?. Tänk om Elgiganten skulle sälja allt till inköpspris? Vem ska då betala löner, lokalhyror och marknadsföringskostnader? Rekommenderas att en gång per år göra en ny upphandling av el efter koll på Elpriskollen. Konsumentverket borde också, 20 år efter elmarknadens avreglering, närmare granska elhandlarnas marknadsföring. Den är i många fall aggressiv och ännu oftare vilseledande. Det gäller även på etablerade webbplattformar som t.ex. Elskling.se.
magnetens skrev:
Jag kanske är dum men jag hittar inte haken. Tittar jag på elskling och jämför ligger jag lägst. Inga avgifter bara per kWh och utan pålägg. Så här var fakturan August.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har Sala heby de redovisar klart och tydligt sitt påslag 4,5 öre på spotpris. Inga fasta kostnader.
Sen vet jag inte varför jag fick ett riktat erbjudande om 2,5öre i postlådan från dem. Men det är kanske förhandlingsbart
http://www.sheab.se/avtal.aspx
Sen vet jag inte varför jag fick ett riktat erbjudande om 2,5öre i postlådan från dem. Men det är kanske förhandlingsbart
http://www.sheab.se/avtal.aspx
Medlem
· Stockholms län
· 158 inlägg
Du är säkert inte dum, men marknadsföringen är lurig. I augusti var det genomsnittliga spottpriset 28,9 öre på månadsbas i alla elområden. Till detta ska läggas elcertifkatavgift om några ören. Denna ska konsumenten betala. Många leverantörer paketerar denna avgift i olika andra poster, eller bakar in andra poster under rubriken elcertifikatavgift. Det är det som gör det så svårt att jämföra. Och det är därför din faktura ser för bra ut för att vara sann. Vilken leverantör är det?Lewdis skrev:
Jag har Mälarenergi idag. Blir glad om någon hittar haken för jag tycker det ser bra ut. Ringer bara en gång om året och fortsätter utan avgifter eller pålägg.Olle i Stureby skrev:Du är säkert inte dum, men marknadsföringen är lurig. I augusti var det genomsnittliga spottpriset 28,9 öre på månadsbas i alla elområden. Till detta ska läggas elcertifkatavgift om några ören. Denna ska konsumenten betala. Många leverantörer paketerar denna avgift i olika andra poster, eller bakar in andra poster under rubriken elcertifikatavgift. Det är det som gör det så svårt att jämföra. Och det är därför din faktura ser för bra ut för att vara sann. Vilken leverantör är det?
Medlem
· Stockholms län
· 158 inlägg
Ja något är det som inte stämmer. I spottpriset på 29.8 öre är avgift för elcert inte inkluderad.Däremot är den det i Mälarenergis erbjudande på nätet. Där framgår ganska föredömligt hur de tar betalt tycker jag. Det rörliga elpriset inkluderar spot och elcert. Antagligen är dock mellanskillnaden mellan spot (28,9 öre f.n.) och det rörliga pris som inkluderar elcert (33,18 öre) något större än kostnaden för elcert. Det innebär att Mälarenergi, som många andra, skär emellan lite där utan att redovisa det.Lewdis skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: