Byggahus.se

Egna tändkottar till kamin - doppade i vad?

1. K
    Husägare · 17 inlägg

kattlucka

Husägare
    Hej!

Har en torkat en massa tallkottar och har tänkt att göra egna tändkottar av det att använda i kaminerna. Att smälta stearinljus har jag hört inte är så bra för kaminen, men hur är det med bivax eller bara rent paraffin? Är någon av alternativen bättre för kaminen i sig?

Vi kör just nu med träull doppat i paraffin som är köpt på biltema. Funkar jättebra, men vet inte hur det påverkar gjutjärnsplattorna i kaminen. vet jag inte. Vill gärna pyssla o göra tändkottar att kanske även ge i julklapp utöver att använda hemma i kaminerna som braständare. Rent krasst har jag väll svarat på min egna fråga, då de bara verkar vara doppade i paraffin, men vill gärna höra erfarenheter inom användningen av detta.

2. Bästa svaret

B
    Medlem · Västmanland · 905 inlägg

BSOD

Medlem
    Tror bara det mer eller mindre bara är parrafinvax som används i kommersiella braständare. Tror av den anledningen att det inte är så farligt för kaminen.

Köpa paraffinvax verkar ju dyrt, typ 150kr per kg. En 100 pack värmeljus på Ikea kostar 29kr. Smälter man några sådana värmeljus kan man göra ett antal braständare.

3. K
    Husägare · 17 inlägg

kattlucka

Husägare
    Har knappt hittat innehållsförteckning/säkerhetsdatablad för de som finns.
    Jo sant, många kör ju på ljusstumpar osv när de gör egna.. Jag ska testa med paraffin, bara få tag på det först eller hinna förbi panduro. Gissar att det inte går åt mycket per kotte..

4. H
    Medlem · 1 452 inlägg
    Om du kan tolerera att de inte torkar kan väl bara dränka dem i matolja? Ta någon liter år gången och låt dra över natten, låt rinna av på nästa omgång.

Kommer ju inte fastna så mycket på ytan, men lär brinna bra i vilket fall och du har väl många kottar?

5. M
    Verktygstokig · 8 753 inlägg
    diesel går fint.. (y)

• Laddar…
  6. F
    Medlem · Östergötland · 1 869 inlägg

fribygg

Medlem
    Nog torkar/oxiderar väl matolja? Kanske inte över natten men till nästa eldningssäsong.

7. G
    Besserwisser · Växjö · 218 inlägg

GVR4

Besserwisser
    Vill man slå flera flugor i en smäll så sparar man stekflottet från matlagningen i en burk. Bara lägga lite flott på ett papper i kaminen och tända. Bra att det inte hamnar i avloppet, inget arbete, gratis, och brinner bra.

8. H
    Medlem · 1 452 inlägg
    Nja, mycket långsamt går det...

9. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 457 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Fast luktar och inget kul att hålla på med inomhus med "bara händer". Man absolut, fungerar bra!

• Laddar…
  10. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 457 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    • Laddar…
  11. A
    Medlem · dalarna · 2 352 inlägg

ArneTW

Medlem
    Varför skulle stearinrester vara dåligt för kaminen?

/ATW

12. Jiji
    Medlem · 2 359 inlägg
    Stearin är väl bättre än parafin?
    Själv använder jag ljusstumpar (stearin) i köksspisen om den krånglar. Det har jag alltid gjort. Men en modern kamin är kanske känsligare?

13. M
    Verktygstokig · 8 753 inlägg
    tunna och en metall skopa..
    :thinking:

14. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 176 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Har värmt/smält stearin från ljusstumpar i en burk och doppat kottar i detta. Blev hur bra som helst!

15. W
    Medlem · 1 088 inlägg
    Har aldrig ens funderat på kottar, fungerar det bättre?
    Brukar samla ihop tändveden som blir när jag klyver ved eller så tar jag yxan och klyver lite tändved av byggspillet.
    Krånglar det att tända bastun nån gång så är det bara att blåsa på med gasbrännaren.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.