Hehe nej det är ju sant. Tack och lov fick jag prata med en ny kille på kommunen som hade haft detta avlopp som sitt första ärende. Jag inväntar att få dokument skickade som han har i sitt e-arkiv men detta vet jag hittills:

Det gjordes en ny infiltrering 2013 tillsammans med grannen efter att markbädden blivit mättad. Man valde att använda samma brunnar vilket inte var konstigt då dessa fungerade/fungerar som de skall. En markbädd brukar vanligtvis hålla ca 20 år beroende på användandet vilket känns betryggande.

Jag ser fortfarande inte utloppet av vatten från toaletten så jag bokade en tömning för att vara säker. Ändrar dessutom till hämtning 2ggr per år som det var när jag flyttade hit. Känns som det är dumsnålt att låta bli.

Fortsättning följer...

Det går naturligtvis att spola själv med högtryck men det är ju dumt att inte låta dom som tömmer spola när dom är på plats. Dels har dom bättre utrustning än en hemma högtryckstvätt och lång slang som når in i huset om stoppet skulle vara längre in.
Om det har varit fyllt i första kammaren länge kan det mycket väl stå fasta delar långt in i stammen och att först tömma för att själv klydda med en liten högtryckstvätt med några meter slang är bara att förlora tid.
Se till att dom inte återför vattnet efter tömning vilket har börjat bli "modernt" att göra. Begär totaltömning så att du sen kan se de olika ut och inlopp utan en massa vatten i brunnen.
När du är säker på att det är respolat utan större stopp kan du ria dig med din egen högtryckstvätt lite då och då för att undvika framtida stopp.

Vad innebär totaltömning och varför får jag inte det varje gång? Är det att de tar med även grundvattnet? Är det vansinnig skillnad i pris? Jag ska grubbla lite på det där med spolning som du nämnde. Att spola avloppet med avloppsslang hade jag väl inte tänkt göra utan hade väl trott att lösningen hade varit att bara tömma avloppet. Har förgäves ringt kommunen för att få tömning men tyvärr var det inte samma hjälpsamma kille som hjälpte mig med framtagning av ritning (har ännu inte fått denna) som administrerar tömning av brunn. Telefontid i 2-3 timmar? Om de inte vill prata med mig kan de ju bara säga det.

Om du vet vilken entreprenör som tömmer brunnarna så är det bara att ringa direkt till deras kundservice. Behöver du inte blanda in kommunen för.

Vissa kommuner har infört att bilarna bara hämtar slammet och återför vattnet till brunnen av någon miljöorsak. Vill också minnas att det gav en del andra problem i anläggningarna men minns inte exakt vad.

Det är kanske ett felaktigt uttryck med totaltömning men vissa kommuner återfyller första kammaren med vatten när man tömt den på slam för att förhindra att slammet som kommer vid återfyllnad från huset skall komma in i de andra kammarna efter första kammaren. Det gjorde man inte förut men det är något man börjat på senare tid, men be om att inte få fyllt upp med så mycket vatten för att du ska kunna se att allt verkligen fungerar när du spolar inne i huset.

Det som händer med återfyllnad av vatten är ibland att det bildas en kaka av hårt slam uppe på vattenytan som kan stoppa i rören.

Tömning brukar ligga på någon entreprenör som kommunen har avtal med och en extra tömning och spolning brukar man kunna beställa direkt hos den entreprenören. Kanske det står på din senaste faktura vem som tömmer åt kommunen.

Hej igen,

Provade ringa till Cleanpipe som har upphandlat avtal med kommunen men de säger att jag endast kan boka slamtömning via kommunen. Dock skall spolning etc. bokas via Cleanpipe. Eftersom slamtömning och spolning sker vid två olika tillfällen och två olika bilar börjar jag med en tömning. De skall ha 1200-1300:- /timmen med två timmar minimumdebitering för spolning så tänkte att man kan hoppas en tömning räcker. Jag frågade vilka sorters tömning som fanns och då var det vanlig tömning/slamsugning som gällde eller sluttömning. En sluttömning gjordes generellt bara när en brunn skulle tas bort/göras om. Vatten verkar de alltid lämna vid vanlig tömning. Sen om de fyller brunnen med vatten eller ifall slamtömningen enbart tar fastare avfall kan jag inte svara på.

Vi får väl se om jag behöver fundera över spolning och rensning alls när allt är över.

Får dessutom passa på att säga att jag tycker det kan vara lite krångligt att få vettig information om enskilt avlopp. Visst det finns massor av hemsidor som har gjort allt de kan för att förklara generellt vad som gäller kring avlopp men själv tycker jag det kan vara svårt att sätta sig in i det med hur ens eget avlopp är konstruerat.

Kommunen har ingen vidare koll utan har också bara generella råd att ge. Cleanpipe var väldigt hjälpsamma men hade inte mycket mer än kommunen att säga när jag förklara symptomen. Dokumenten som mäklaren och säljaren lämnat efter sig sa ju inte mer än att det var en trekammarbrunn med gemensam infiltrering. Inget om när den var grävd, hur stor den är eller annat intressant.

Tur man har hjälpsamma individer på detta forumet istället!

harry73
Se till att vara hemma när slambilen kommer och va med och fråga chauffören hur allt funkar.
Har brunnen varit fullt kan slammet även ha kommit i filterbädden, fråga honom om det, för filterröret brukar komma upp efter filterbädden och det går att spola den.

Jag har försökt vara hemma tidigare för att prata med slamsugaren men har varit svårt när man inte fått ett exakt datum av kommunen för tömning.

Fick i alla fall dokumenten av kommunen nu. Någon skiss på systemet fanns inte. Det jag nu vet är vem som utfört arbetet och att det är en gemensam förstärkt infiltration med grannen. 18st biomoduler (???).

Aja ska väl inte gräva mycket mer i detta men måste ju erkänna att man blir ju intresserad av hur allt fungerar, det är ju ändå lite kul att få veta.

Claes Sörmland
TonyM skrev:
Fick i alla fall dokumenten av kommunen nu. Någon skiss på systemet fanns inte. Det jag nu vet är vem som utfört arbetet och att det är en gemensam förstärkt infiltration med grannen. 18st biomoduler (???).
Biomoduler är plastprodukter som ligger ovanpå infiltrationen för att sprida och syresätta vattnet som ska infiltrera bättre. I handlingarna så kan du se vilket fabrikat du har. I handlingarna så ska det också stå vilket fabrikat av slamavskiljare du har. Vanligen så finns det en karta över hur anläggningen är placerad på fastigheten.

Jag tycker det ser bra ut i slamavskiljarens sista kammare - det ser inte ut som att slam har tagit sig igenom systemet och äventyrar infiltrationen.

Claes Sörmland skrev:
Biomoduler är plastprodukter som ligger ovanpå infiltrationen för att sprida och syresätta vattnet som ska infiltrera bättre. I handlingarna så kan du se vilket fabrikat du har. I handlingarna så ska det också stå vilket fabrikat av slamavskiljare du har. Vanligen så finns det en karta över hur anläggningen är placerad på fastigheten.

Jag tycker det ser bra ut i slamavskiljarens sista kammare - det ser inte ut som att slam har tagit sig igenom systemet och äventyrar infiltrationen.
Okej ska kika på detta sen.

Nej men det känns ju bra då. Dock skall väl slammet helst hålla sig till första kammaren, annars är väl det ett tecken på att det börjar bli fullt? Säger detta eftersom jag mer börjar tro på att avloppet är fullt mer än att det är stopp.

Claes Sörmland
Första kammaren är främst för den rejäla flytslamkakan och sen blir det mindre och mindre flytslam i andra och tredje kammaren. Tredje kammaren har ett T-rör för att inte det lilla flytslam som bildas där ska ta sig vidare till infiltrationen.

När du säger att det låter mycket och att vattnet inte alltid rinner undan ordentligt så tänker jag på om avloppsluftningen fungerar som den ska. Längst "upp" i avloppet, d.v.s. längst bort från brunnen så måste det kunna komma in luft så att vattnet kan rinna undan. Oftast löser man det antingen genom att avloppet går upp till en ventil i taket. Här hittade jag några bilder som illustrerar detta:
https://www.byggahus.se/forum/venti...badrumsventilation.html?perpage=15#post586380
https://www.byggahus.se/forum/vatte...savluftning-hjalp.html?perpage=15#post1129235

Ibland så sätter man istället för att dra upp röret ovan tak en vacuumventil på vinden eller annan lämplig plats. Om du har en sådan vacuumventil så kan det vara så att den har låst sig så den inte öppnar när den ska. Om det händer så rinner inte vattnet undan och när det sugs in luft via någon toalett eller golvbrunn så gurglar det ordentligt. Vacuumventilen brukar se ut som något i denna stilen:
https://www.byggahus.se/forum/vatte...sproblem-pa-vinden.html?perpage=15#post725884

En trekammarbrunn blir aldrig full. Men däremot så kan "kakan" i första kammaren bli så hård att den hindrar avloppsvattnet. Händer gärna när man varit borta lite längre eller att man endast använder snålspolning så det tillförs för lite vatten. Har du testat att knacka sönder "kakan" ?

Jag tittade en gång till på bilden av första brunnen och nog ser det ut som om "kakan" täpper till inloppet. Te en kratta eller något och rensa undan vid inloppet så märker du lätt om det var det som var problemet. Dock så tycker jag att du även ska kolla luftningen eftersom jag tycker ljudet du beskriver tyder på problem där. Det kan ju också vara en kombination, om luftningen inte fungerar så får vattnet inte tillräkcligt med fart in i brunnen och kakan spolas inte undan just vid inloppet utan börjar byggas upp även inne i röret.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
harry73
RoBo skrev:
En trekammarbrunn blir aldrig full.
stämmer inte. När infiltrering inte fungerar stiger vattennivån i brunnen. Hamnar nivån över avlopsröret som kommer från huset är brunnen ful och får man stopp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.