Hej!

Som nybliven medlem tänkte jag premiärköra en fråga som jag hoppas ni kan svara på. Har sökt på forumet och på Google och har hittat snarlika trådar men inget som ser ut som mitt avlopp tyckte jag.

Sedan några dagar har jag haft ett konstigt ljud från avloppet när jag spolar toan, dock verkar det just nu endast höras när man spolar toan, kanske p.g.a. vattenmängden. Man riktigt hör vattnet rinna ner i avloppet vilket man inte gjort tidigare och i vissa fall kan även vattnet ta längre tid än vanligt att rinna undan. Åter igen drabbar bara detta toan. Handfat på toan, i köket, tvättstugan e.t.c. fungerar fortfarande som det skall.

Min åtgärd hittills: Antog att det var stopp i avloppet någonstans i närheten av toan. Började med vaskrensare. Försökte bra och längre, såg lite papper lossna, men väldigt små mängder, inte nog för ett stopp. Jag provade tre kastruller kokande vatten men Yes diskmedel och en maskindisktablett men det gav inget. Efter det tog jag en vattenslang och kopplade på vatten, höll på ett tag både på toans avlopp men även de två golvbrunnarna i badrummet, inget resultat. Till slut tänkte jag att nej nu j*vlar så jag tog loss toalettstolen och tog en helrekond på den. Inga stopp kvar i toan, vilket antagligen aldrig fanns heller. Passade dessutom på att ösa ner två hinkar vatten från hög höjd ner direkt i avloppet där toan satt för att få tryck nog att lösa proppen, inget hände.

Så efter att gjort detta skitjobb tänkte jag nu istället ge mig av och kolla det enskild avloppet vilket jag kanske skulle egentligen börjat med. Jag kan tyvärr inte så mycket om detta förutom grunderna för hur den är uppbyggd, men vet inte hur det egentligen ska se ut. Enskilda avloppet är endast några år gammalt.

Bilderna är markerade enligt nummer. Passar på att utfärda en liten varning om man äter frukost just nu. Ingen vacker syn.

Hade uppskattat hemskt mycket om någon kunde hjälpa mig felsöka detta!

Trädgård med fyra markerade avloppsbrunnar i gräset framför ett staket och en stor sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet avlopp med synligt avfall och slam inuti, omgivet av gräs, som en del av en felsökning för ett toalettproblem.
Skapa konto

Enskilt avlopp med innehåll och rötter som syns på kanten.
Skapa konto

Vy av öppet avlopp brunnslock med synlig vattennivå och avloppsrör.
Skapa konto

Öppet enskilt avlopp med vatten, sedd uppifrån, omgiven av gräs och jord.
Skapa konto

Tack på förhand!

När senast blev det slamsuget? Är det samma avlopp till toalett och BDT? Där jag bor är det vanliga att WC-avloppet går till en sluten tank som måste tömmas minst en gång per år. BDT-vattnet går däremot till infiltration och trekammarbrunnen behöver bara slamsugas vartannat år.

Om det är så att du har en sluten tank till WC-avloppet och ett rör över till det vanliga avloppet för att undvika översvämning när tanken är full så kan det vara så enkelt som att tanken är full. Hur länge har du bott i huset? Mitt förslag förutsätter nästan att du är ganska nyinflyttad.

Jag tror ändå att du har stopp i rören någonstans. Det hjälper inte hur mycket vatten man häller, det brukar ändå inte släppa. Du måste ner med vattenslangen till själva stoppet, därefter spola väldigt länge. Uppemot en halvtimme i värsta fall.

Hej igen och tack för svaren.

Det värsta är att jag inte riktigt vet hur utförandet på avloppet är. Det finns inte med i köpehandlingarna. Jag har bott i huset i två år och det har slamsugits 2-3 gånger per automatik. Innan tömdes det 2 ggr per år automatiskt men eftersom jag bodde där själv ändrade jag till 1 gång per år, nu är vi dock två.

Finns det något sätt man kan se vilket avloppssystem man har?

Det som fortfarande förvånar mig dock är att vattnet från allt utom toaletten rinner av som det skall utan missljud.

Är renässans en vettig idé? Har ingen lust att lossa toaletten igen?

TonyM skrev:
...
Är renässans en vettig idé?...
Renässans?
Vad menar du med det, har det något med Voltaire eller Da Vinci att göra?

Ett vanligt enkelt enskilt avlopp består "normalt" av
Rör från bostadens toalett-, bad-, dusch-, och köksavlopp.
Detta rör går till en s.k. trekammarbrunn, där fasta partiklar, dvs skit och toapapper, skiljs av från det flytande avfallet.
Sedan leds den återstående vätskan vidare till en fördelningsbrunn, och därifrån vanligen till tre fördelningsrör, som släpper ut vätskan över en infiltrationsbädd, där bakterier och andra mikroorganismer förväntas ta hand om näringsämnena i vätskan.
Det renade vattnet får sedan rinna ner i marken.
http://husagare.avloppsguiden.se/infiltration.html

Trekammarbrunnen/slamavskiljaren töms vanligen en gång per år.
Om det blir stopp i avloppet är det troligen papper och annat fast material som fastnat vid någon skarv i rörsystemet fram till trekammarbrunnen.

Ta dit en spolbil som rensar rören.
Och sluta sedan att "snålspola" i miljöns namn!

PS
Så jag undrar varför du har fyra brunnslock.
Hos mig, och alla andra i trakten, är det bara två, ett till trekammarbrunnen och ett till fördelningsbrunnen.

Dessutom saknas det ju ett tilluft-rör.
De små bakterierna måste ju få syre för att må bra och göra sitt jobb :)

Redigerat:
Beställ en tömning och se till att dom skickar en bil som kan spola ditt avlopp samtidigt. Då spolar man utifrån och inåt i huset och rensar stammen.

Att det beter sig som du beskriver har jag varit med om många gånger när vi hade eget avlopp i ett hus med trekammarbrunn. Man märkte att det var något på gång när det steg i toaletten och sedan sjönk sakta. Då var det antingen hög grundvattennivå som spökade eller stopp i ledningen ut. Att klydda med rensband etc är helt värdelöst för du blir bara nerskitad med lort men lyckas inte lösa stoppet.

Tack för alla svar. Blir nog att ta dit en spolbil och samtidigt tömma anläggningen. Var dock inte mer än ett halvår sedan den tömdes.

Renässans skulle egentligen vara rensband men det ville inte IPhone.

Om du tittar på fakturan för en slamtömning kan du antagligen se om det är bara en trekammarbrunn eller även en sluten tank som slamsugits. Du kan även öppna en kran och se i vilken brunn det rinner. Sedan tar du hjälp av någon som spolar toaletten när du tittar i samma brunn. Rinner det in i samma brunn så går allt avlopp samma väg. Rinner det från WC till en annan brunn än från ett handfat så är det olika system.

Om det är så att du har sluten tank till WC och infiltration till BDT är det helt logiskt att det bara kluckar i en av dem, för det är helt olika system som inte är ihopkopplade. Och en sak till. Om det är sluten tank så fortsätt med snålspolande toalett. Det är bara att kasta bort pengar att inte ha det eftersom du betalar en slambil för att frakta bort allt spolvatten.

Claes Sörmland
På bilderna så ser det ut som en vanlig slamavskiljare med tre kamrar. Mycket flytslam i den första kammaren (1), lite mindre i den andra (2) och nästan slamavskiljt vatten i den tredje (3). I den tredje kammaren så syns ockå T-röret som leder ut vattnet och detta rimligen till kammaren med klart vatten (4) som ser ut som en fördelningsbrunn till spridarledningar för infiltration eller markbädd.

Det är alltid svårt att se om vattnet står för högt i slamavskiljaren eller fördelningsbrunnen på bilder men jag tycker inte det ser ut så. Du kan själv kolla genom att spola vatten i huset och se från vilket rör det kommer till första kammaren i slamavskiljaren. Det röret ska ligga helt ovanför vattenytan i den kammaren. Om det gör det så verkar det vara ett stopp i rören snarare än i något nedströms.

Din kommun ska ha utfärdat ett avloppstillstånd för anläggningen så om du ringer dem så kan du få del av alla handlingar med konstruktionsritningar och liknande.

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
M
Har du en högtryckstvätt kan det vara värt att köpa en rörrens och prova med först. Det är slang med en kula i änden, kulan har ett hål framåt för att skjuta sönder proppen och 3 som spolar bakåt så att den kan äta sig fram av egen maskin. Kostar oftast bara bråkdelen av vad spolning med spolbilen kostar, men brukar klara hushållsavlopp utan problem.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hej igen,

Talade med svärfar som tidigare haft eget avlopp. Vi kom fram till att en tömning vore enklaste vägen att gå och den troliga anledningen till mina problem. Tipset med att be om konstruktionsritningarna tänker jag nyttja och får tacka så hemskt mycket för tipset. Jag har provat att spola både toaletten och kranarna. Problemet är att jag inte kan se någon vatten rinna ut. Detta tycker jag tyder på att rören måste ligga täckta. Har provat att "röra runt" i första och andra kammaren för att försöka hitta rören men "kakan" är så pass rejäl så vet inte om jag inte hittar röret eller om det är för svårt med allt slam.

Det återstår många frågetecken kring hur anläggningen är konstruerad. Jag tänkte att efter jag fått svar ska jag posta här hur anläggningen är konstruerad så kan vi stilla både min och er nyfikenhet!

Åter igen så är jag hemskt tacksam för er hjälpsamhet.

Det enda man kan utläsa från tömningskvittot samt fakturan från slamtömningen är att det är en trekammarbrunn på 2,5 kubik. Sedan kan jag även tillägga att kommunen inte hade någon vidare kunskap kring avloppssystem när jag rådfrågade dem precis när jag köpt huset. Den informationen de hade var ungefär samma luddiga information jag hade. Hade hoppats på lite bättre support men får nog lösa den biten själv.

M
Det är väl inte fel att börja med en tömning heller - ser ju uppenbarligen ut att vara en del gött i tunnan så att säga :)

M
Och då menar jag att det är en bra början utifrån det perspektivet att du får chansen att kolla upp systemet, hur det ser ut osv i ett tomt läge.

Som du säger så kan inte jag heller se utloppet i första kammaren, vilket tyder på att det ändå är dags att tömma. Och gör du en tömning så får du chansen at lokalisera vart det sitter höjdledes. Det brukar ju normalt sett sitta på frostfritt djup som minst, men det är svårt att uppskatta på en sådan bild rakt uppifrån.

Men spola tycker jag gott du kan ge dig på att testa att göra själv sen - tänk bara på att rensslangen skjuter strålar bakåt, så se till att du kommer in en bit innan du startar den och håll näven över röret så slipper du få en suprise i nyllet :)

Fråga inte kommunen för mycket bara. De kanske får för sig att du måste byta till ett nytt godkänt avloppssystem om du nu inte vet vad du har eller börjar yra om att det inte fungerar........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.