Vi planerar att bygga in vår entre och ca 1,5 m framför den går en sk egenskapsgräns. Nu undrar jag om man får bygga fram till den eller om det finns några speciella regler kring detta?

Vad är det för mark på andra sidan egenskapsgränsen då?
Du får bygga fram till den, är det prickmark på andra sidan kan det tas som en mindre avvikelse om du vill bygga även där.

Hej och tack för svar!
Det är på kartan/detaljplanen mark med små kryss där det i förklaringen står att den "endast får bebyggas med uthus".

Då får du nog bara bygga fram till gräns, ring din byggnadsnämnd och ställ frågan så får du reda exakt.
Det beror ju ltie på hur stort ditt hus är idag och om det finns någon största byggnadsyta i detaljplanen. Eller högsta exploateringsgrad.

Du får bygga fram till den, och med tanke på skrivelsen i detaljplanen så kan du säkert bygga ute på den kryssmarkerade marken. Det bör tas med ett beslut om en mindre avvikelse. Bara släng in ett bygglov.

Klart du kan söka om att få bygga över gränsen, men det är inte alls säkert det accepteras. Är detaljplanen gammal har du större chans än om den är ny.

Jag är glad om jag får bygga ända fram till den kryssmarkerade gränsen, det innebär nämligen 2 m (enl detaljplanen) djupare utbyggnad för vår del vilket är ganska mkt i detta sammanhang.

Tack alla som svarat. Nu ska jag bara invänta vår bygglovshandläggare. Som har semester....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.