Byggahus.se

Egenritat lösvirkeshus - Husdrömmar säsong 9 @villafernstrom

1. N
    Medlem · Nivå 12
    Vilken utsikt det kommer bli!

• Laddar…
  2. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Kul tråd, allt som man saknar i programmen kommer ju med här :)

• Laddar…
  3. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Precis. Som en massa bygginfo och inte så mycket relationstjaffs :D

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 1
    Angående nedsänkningen så har jag sett liknade i flera lägenheter och gillar det skarpt. Blir en fin markering att det är ett annat rum och känns lite mer ombonat. Behåll den om ni kan säger jag :).

5. villafernstrom
    Medlem Nivå 7
    En hel drös med bilder! Nu har vi hunnit gjuta övre plattan och betongkransen över de två lecaväggarna i sutterängdelen. Vi har också fått upp ställning och påbörjat stomresningen. Vi valde färdigkapad stomme vilket är guld värt, framförallt med tanke på alla vinklar på vår huskropp. Allt har stämt på millimetern rätt hittils. Ca 70% uppe. Nästa vecka fortsätter stomresningen och en hel del stål ska in i konstruktionen. Bland annat en stålram på 8x3,6 meter som ska ta upp vindlasterna för glasväggen/skjutpartiet mot havet

Och just det, ställningen har halvt blåst ner en gång som synes på en bild :)

Instagram @villafernstrom

Redigerat 9 apr 22:49
  6. B
    Medlem · Nivå 11
    Roligt att ni jobbar framåt ...
    Vindlasterna kommer verkligen pröva ert projekt så kolla nogrant hur ni gör med fönsterlösningarna avseende tätningsfunktioner...
    Inga normala förhållanden precis!
    Ni borde också prata med någon som kan se hur turbulenser påverkar läsidor...och komma med tips hur möbler etc kan användas på schysta sätt ..
    Kul att det färdigkapade fungerade

7. C
    Byggahus Freak! · Nivå 15
    Jag kommer sluta läsa här och nu!! :mad::mad::mad:

Blir bara avundsjuk när jag ser er vackra tomt och utsikt... :cry::crysmile::crysmile::D:D
    Kommer bli grymt! (y)

• Laddar…
  8. villafernstrom
    Medlem Nivå 7
    Ja det är verkligen utsatt. Exempelvis kommer syllen sättas med HILTI HUS 3 med CC 20 istället för ”standard” Expanderspik CC 60. Kul att du gillar det!

9. villafernstrom
    Medlem Nivå 7
    Haha!:crysmile: Tack va kul att höra. Det är nästan overkligt att se det växa fram i verkligheten nu när man spenderat så mycket tid ”i huset” i datorn.

10. A
    Medlem Nivå 1
    Wow! Vilken jävla tomt och vilket bygge! Blir ju superfint detta.

• Laddar…
  11. villafernstrom
    Medlem Nivå 7
    Tack! Ja vi hoppas att vi får till ett bra samspel mellan huset, oss och tomten:D

• Laddar…
  12. B
    Medlem · Nivå 11
    Jag tycker ju att det är dödshäftigt och att ni försöker göra det ni kan för att göra rätt... det som jag ibland ser är det som är i alla husprojekt svårigheten att se var begränsningarna slår till i onödan!
    Svårigheterna är störst i att bygga exakt det utrymme man behöver utan att det blir för trångt!
    Själv så byggde jag för stort så frugan och jag till slut levde på olika våningar och barnen på sin våning!
    Med 5 m i takhöjd i deras sovrum!
    Mitt nästa projekt kommer vara Thoreau inspirerat!

• Laddar…
  13. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Du glömmer påpeka att det här hade inte varit möjligt utan er grymt duktiga kvalitetskontrollant :D

Kommer verkligen bli ett underbart hus.

• Laddar…
  14. villafernstrom
    Medlem Nivå 7
    :crysmile::crysmile:

15. villafernstrom
    Medlem Nivå 7
    Nu har vi fått upp stommen och taket är på. Det har monterats en stålram modell större med hjälp av kranbil modell ännu större. Den ska ta upp vindlasterna för huskroppen ut mot havet som inte har så mycket till väggar. Skärmtaket utanför på 3x9 meter är också något för vinden att ta tag i. Det löses med hjälp av två st HEB240. Allt har rullat på bra hittils, mycket tack vare färdig kapade stommen och bra hantverkare. Fönsterkarmar har monterats och vi väntar nu på glasning