Hej,
Tänkte kolla om någon ville lägga några synpunkter på det jag ritat innan jag tar det vidare till ett företag som lägger tid och pengar på ritningen.
Har inte utgått ifrån något utan kört helt på egen hand så jag antar/utgår ifrån att det finns en del jag inte tänkt på (möbler osv står kanske lite konstigt). Tomten är fyrkanten (30x30m) och huset är placerat som jag tänkt blir bäst och enligt de regler som finns.
/ E
Tänkte kolla om någon ville lägga några synpunkter på det jag ritat innan jag tar det vidare till ett företag som lägger tid och pengar på ritningen.
Har inte utgått ifrån något utan kört helt på egen hand så jag antar/utgår ifrån att det finns en del jag inte tänkt på (möbler osv står kanske lite konstigt). Tomten är fyrkanten (30x30m) och huset är placerat som jag tänkt blir bäst och enligt de regler som finns.
/ E

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Badrumsdörrar måste vara utåtgående av säkerhetsskäl, det ska kunna gå att öppna dörren när någon har halkat just innanför dörren.
Det måste vara 120 cm mellan kylskåpet och köksön, tillgänglighetskrav så vitt jag har förstått.
Om man ska kunna sitta vid en köksö måste det vara minst 30 cm överhäng så man får plats med benen någorlunda under skivan.
Jag skulle vilja ha minst 100 cm mellan diskhon och hällen.
Entrén är tråkig när man måste gå genom en lång korridor innan man kommer bort till ett rum, grottkänsla.
Stora sovrummet verkar sakna fönster, vilket måste finnas som nödutgång och de har därför även en minimistorlek.
Det måste vara 120 cm mellan kylskåpet och köksön, tillgänglighetskrav så vitt jag har förstått.
Om man ska kunna sitta vid en köksö måste det vara minst 30 cm överhäng så man får plats med benen någorlunda under skivan.
Entrén är tråkig när man måste gå genom en lång korridor innan man kommer bort till ett rum, grottkänsla.
Stora sovrummet verkar sakna fönster, vilket måste finnas som nödutgång och de har därför även en minimistorlek.
Tack för bra input, ska göra några justeringar på en gång.BirgitS skrev:
Badrumsdörrar måste vara utåtgående av säkerhetsskäl, det ska kunna gå att öppna dörren när någon har halkat just innanför dörren.
Fönster och dörrar utåt har vi inte tänkt på utan tänkte låta företaget föreslå något så det som sitter där har bara råkat hamna där.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Eftersom dörrar och fönster påverkar möblerbarheten så är det viktigt att tänka igenom det.
Dörren/öppningen till allrummet bör t.ex. vara mitt för badrumsdörren så en stol/fåtölj som används som komplettering till soffan inte hamnar mitt i öppningen.
Om det ska vara en TV i vardagsrummet så ser möbleringen ut att bli lite konstig och hoptryckt i ett hörn.
Dörren/öppningen till allrummet bör t.ex. vara mitt för badrumsdörren så en stol/fåtölj som används som komplettering till soffan inte hamnar mitt i öppningen.
Om det ska vara en TV i vardagsrummet så ser möbleringen ut att bli lite konstig och hoptryckt i ett hörn.
Jag hade valt att ha förrådet i garaget, men det är bara min personliga åsikt.
Noterat.BirgitS skrev:
Eftersom dörrar och fönster påverkar möblerbarheten så är det viktigt att tänka igenom det.
Som sagt det är min personliga åsikt, ska man ha saker som används mycket och ofta där är det skönt att slippa gå ut i garaget varje gång. Så allt beror på vad som ska förvaras där.E ek87 skrev:
BirgitS skrev:
Aldrig hört att det är ett krav på att dörren till ett badrum öppnas utåt.BirgitS skrev:
Mitt hus blev klart för 6 månader sedan med inåtgående dörr utan anmärkning varken från byggnadsnämnden eller besiktngsmannen.
Garaget känns trångt om du ska parkera två bilar bredvid varandra och kunna öppna dörrarna.
Hade själv också gjort ett större vardagsrum rum då iallafall vi tillbringar mycket tid där.
Hade själv också gjort ett större vardagsrum rum då iallafall vi tillbringar mycket tid där.
Problemet är att jag har 30% av 900kvm att bygga på så jag kan inte bygga hur stort jag vill.A Argastesnickaren skrev:
Garaget har samma mått som det jag har i huset jag bor i idag, det är tajt men det går.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Ok, jag har läst det någonstans på ett ställe som jag uppfattade som trovärdigt. Oavsett kan man läsa lite för- och nackdelar med det i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/oeppna-badrumsdoerren.2419/A Argastesnickaren skrev:
Redigerat: