Och för de som undrar över OSB-skivan som syns på vissa bilder så är det ett temporärt skydd för vår sovrumsdörr från våra två kattungar som försöker klösa sig in när vi ligger och sover. 😆

• Haha
  • Gilla
göte11 och 3 till
  • Laddar…
Snyggt! Bra jobbat! :)
Sitter själv och klurar på ett enplanshus med ett ev. loft. Hur brett är huset samt vilken takvinkel? Vad är takhöjd där det är öppet till nock samt på loftet? Tack för svar.

• Gilla
skydiver
  • Laddar…
Nu när vi bott i huset i snart ett år och hunnit känna efter ordentligt tänkte jag uppdatera med en lista över de saker vi är mest nöjda med, och de saker vi hade gjort annorlunda om vi byggt nytt från början:

Så vi varvar plus med minus här:

+ Tystnaden. Då jag har en nervskada på ena örat och hörapparat är jag känslig för ljud, så vi lade lite extra krut på att få bra akustik. Ventilationen är knäpptyst, rejäla innerdörrar med pluskarmar gör sitt, men framförallt: träullittaket! Det gör så otroligt mycket, och även när vi har fest med femton personer så upplever jag ljudet som väldigt behagligt. Också en fördel med att ha huset i ett plan är att om det är fest i vardagsrummet så märker man det knappt i sovrummen. Spisfläkten faller också in i denna kategori, både det faktum att fläkten är så tyst men också att jag satte motoriserat spjäll som gör att man aldrig någonsin hör något utifrån även om det blåser storm.

- Avsaknad av golvbrunn vid dörren från omklädningsrummet till altanen. Här gås det fram och tillbaka när vi badar bastu och ska ut för att rulla oss i snön, bada i kallbadet, eller bara svalka oss i luften, och det har en tendens att bli en del vatten precis innanför dörren. Här får det bli en golvbrunn till nästa bygge!

+ Köket. Här är vi så nöjda med allt. Den breda hällen som ger gott om plats, den underbara bänken (kompositsten) som knappt syns att den är smutsig och är lätt att städa, utrymmet mellan kylen och frysen är både praktiskt och snyggt, och halvön som är suverän att servera mat från.

- Radiatorer i lägenheten. Det här är nog den grej som grämer mig allra mest. Det är fult, de är i vägen, och golven blir att kännas kalla trots att det är drygt 17 grader i garaget under och bjälklaget är isolerat. Visst, det blev lite billigare och gick snabbare att bygga, men i efterhand känner jag att jag borde ha prioriterat det högre.

+ Belysning i fönstersmygarna. Det var mycket pill med det, men ack så värt det! Det är snyggt, ger ett helt annat djup till huset, och gör i många fall att någon annan belysning inte behövs!

- Altandörrarna. Jag är väldigt nöjd med våra PVC-fönster, både de fasta och de öppningsbara, men altandörrarna av samma fabrikat är jag inte riktigt lika nöjd över. Tycker inte att känslan i dörren är på topp, formstabiliteten känns sisådär, och låsningen hade kunnat vara bättre. Hade vi skaffat dörrar från en annan tillverkare tror jag dock att det hade blivit kulörskillnader, så det är svårt att säga hur jag hellre hade gjort.

+ KNX. Jag är sjukt nöjd över elinstallationen och KNX faktiskt. Ett otroligt robust system som alltid funkar, som spelar fint ihop med Home Assistant, och som kan göra mer än jag någonsin kommer att behöva ha det att göra. Att till exempel bara ha en enda knappsats i sovrummet som kan styra belysning, värme, kyla, gardiner och precis vad som helst annat, samtidigt som den rapporterar temperatur och luftfuktighet, är väldigt tilltalande. Rörelsesensorer i alla biutrymmen är så jäkla bekvämt och något jag inte skulle kunna tänka mig att vara utan igen.

- Borde vi ha byggt lite större? Ibland funderar jag om vi skulle ha lagt på några kvadratmeter på vissa ställen. Det är egentligen bara vid matplatsen och vardagsrummet jag tycker det hade kunnat vara trevligt med lite mera plats, och det är främst när vi har större bjudningar. Några extra kvadrat hade inte kostat så mycket i det stora hela men samtidigt måste man dra en gräns någonstans...

+ Frikyla! Det känns väldigt lyxigt att kunna kyla bäst vi vill sommartid utan att vare sig ha en brummande utedel eller att behöva ha en tanke på vad kylan kostar. Full effekt på kylan kostar mindre än normalbelysningen, och att ha i princip ljudlös kyla i sovrummet är också väldigt lyxigt.

- Jag hade velat ha högre fönster. Nu har vi redan våra fönster betydligt högre till överkant än normalt, med överkant på 230 cm, men de hade gärna fått vara 240 eller 250 cm! Med min längd är det väldigt skönt att få se himmel och inte bara skog även när jag står upp, och det hade blivit ÄNNU bättre med högre fönster. Det som styrde höjden i vårt fall var kertobalken över fönstret i vardagsrummet, men där hade det kanske gått att vinna 10 cm på att ha en stålbalk.

+ Nyckel- och laddskåpet som är infällt i väggen. Varje gång jag öppnar spegeln och ska stoppa in eller ta ut något från skåpet så njuter jag. Det är så skönt att ha allt samlat på ett ställe, att slippa ha det synligt, och att dessutom ha det dolt i väggen bakom spegeln. En höjdpunkt!

- Hade gärna haft större takfot. Nu byggde vi med standard 50 cm, men då vi har 270 i takhöjd OCH förhöjt väggliv känns takfoten lite pluttig. En meter hade både sett snyggare ut och gett bättre skydd.

+ Bastun. Husets andra hjärta efter köket. Det rum som krävde flest timmar per kvadratmeter på hela bygget, men sen blev den helt suverän. Den mörka panelen i kombination med den diskreta belysningen ger en väldigt mysig stämning. Storleken gör den exceptionellt bekväm när vi normalt badar två, samtidigt som det går bra att basta 10 personer på en gång. Att ha både varmt och kallt vatten direkt i bastun för att fylla hinken och vattenglas är suveränt. Att hela lav-konstruktionen är fäst i väggarna så att golvet är fritt och roboten kan städa under gör den lätt att hålla rent. Och ventilationen gör temperaturen blir väldigt jämn och behaglig.

+- Mineralfärgen på väggarna. Den ger ett fantastiskt liv till alla väggar den pryder (de flesta), och jag är oerhört glad att vi använde den. Samtidigt är den helt hopplös att hålla ren då den inte går att torka av, så den börjar redan få lite patina från katter som gnider sig, öl som har skvättat, och allt annat mellan himmel och jord.

Jag hoppas att dessa plus och minus kan ge någon annan bra idéer, om ni har funderingar kring något så är det bara att fråga!

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 26 till
  • Laddar…
A Adamrenoverar skrev:
Snyggt! Bra jobbat! :)
Sitter själv och klurar på ett enplanshus med ett ev. loft. Hur brett är huset samt vilken takvinkel? Vad är takhöjd där det är öppet till nock samt på loftet? Tack för svar.
Jag ska ta fram lite info och skicka på PM till dig.

S skydiver skrev:
Matplats och köket:
[bild]

Matplats och vardagsrummet:
[bild]

Vardagsrummet:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ser ugnen men undrar var du har mikron?

V vanpire skrev:
Ser ugnen men undrar var du har mikron?
Är inte så förtjust i inbyggnadsmicros, så det blev en sån här variant. Så slipper man dessutom få i nerverna när klockorna oundvikligen börjar gå olika. 😆

Fristående mikrovågsugn placerad i ett köksskåp ovanför en ugn, dörren är öppen och visar mikron och ugnsstället ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Askebro och 11 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Är inte så förtjust i inbyggnadsmicros, så det blev en sån här variant. Så slipper man dessutom få i nerverna när klockorna oundvikligen börjar gå olika. 😆

[bild]
Haha
Ännu värre är att de kan har olika kulörer på siffrorna!

• Haha
Nisge och 1 till
  • Laddar…
Nyckel/laddskåp kommer jag stjäla rätt av till lägenheten jag håller på att bygga 🙂

Mycket fint hus, har tyvärr missat tråden helt tror jag men då har jag ju nåt att göra en regnig dag

• Älska
  • Gilla
gs242 och 3 till
  • Laddar…
Efter 5 år och nästan 6000h byggande var vår byggork helt slut, så sen vi flyttade in i huset förra våren har vi knappt byggt något alls under ett års tid. Men nu under senvintern kom lusten sakta krypande igen, och jag bestämde mig för att bygga klart garaget som hade lämnats halvfärdigt när vi började med huset för 5 år sedan. Ytterväggarna i halva garaget var bara plastade och skulle förses med installationsskikt, skivas och gipsas.

Här hade jag hållit på några dagar och kommit en bit på vägen:

Vägg i garage under konstruktion med plast och träpanel, isolering bakom plast. Byggmaterial och palettvagn syns i bakgrunden.
Skapa konto

Lite senare var allt färdigt gipsat, och av någon anledning låg det nu reglar på golvet?

Garaget under byggnation med verktyg och material, inklusive en kap- och gersåg, reglar och en röd dörrkarm. Byggställning och sladdar syns också.
Skapa konto

Ända sen vi började bygget har vi haft en tanke om att ha lite gymutrustning stående längst in i den långa delen av garaget, men jag har insett att det inte skulle gå att ha det öppet till resten av garaget då all utrustning skulle bli skitig direkt. Så till sambons stora glädje (mest hon som drömt om att få ha ett riktigt gym) höll jag med om att det vore vettigt att bygga ett riktigt gym.

Ofärdig garagevägg med träreglar, verktyg och byggmaterial runtom, däribland stege och såg, mitt i byggprocessen av ett garagegym.
Skapa konto

Så det reglades upp en vägg som också skivades och gipsades, och sen spacklades allt:

Oinrett rum med nyligen gipsade och spacklade väggar, två stegar och en kartongbit på golvet, förbereder sig för omvandling till garagegym.
Skapa konto

Sambon blandade därefter ihop 9 slattar av färg, som blivit över från husbygget, till en riktig specialkulör som troligen aldrig kommer att existera någon annanstans. Då slapp vi köpa färg, och så fick gymmet också en kulör som går i ton med resten av huset:

Nytt garagegym med gråmålade väggar, en stege och belysning i taket, samt en öppning mot ett annat rum.
Skapa konto

För att ge lite bättre akustik satte jag upp den träullit vi hade kvar från huset, och även lite Ecophon-absorbenter jag haft liggande i flera år:

Nymålat garagegym med mörka väggar och akustikplattor i taket. Stege står i hörnet, sedd genom en öppen dörrkarm.
Skapa konto

Och sen sade det poff, och så var gymmet klart!

Hemmagym med träningsutrustning, inklusive skivstång, kettlebells, hantlar och en roddmaskin, i ett nyrenoverat garage.
Skapa konto
Hemmagym i garage med skivstångsställning, vikter, träningsbänk, kettlebells och träningsmattor på hyllor samt specialfärgade väggar och ljudabsorbenter i taket.
Skapa konto
Hemma-gym med hantlar, kettlebells, en roddmaskin och en squat-rack på en svagt belyst yta. Gråa väggar, svart golv och träningsutrustning syns.
Skapa konto
Ett hemmagym med vikter, kettlebells, en vit tavla och en plyolåda. Gymutrustningen är prydligt organiserad på hyllor och väggar.
Skapa konto
Hemmabyggt gym i ett garage med väggbeklädnad av OSB-skivor, träningsutrustning på väggar och golv, och en märkt dörr i mitten av rummet.
Skapa konto
Hörnet av ett hemmagym med viktskivor, stångställ, ringar och träningsband monterade på väggen.
Skapa konto

Dörrkarmen och dörrbladet var båda egentligen till huset men hade blivit fraktskadade och ersatta från bygghandeln, så dessa var gratis. Lite onödigt fina kanske då det är pluskarm och advanced line massiv innerdörr, men man tager vad man haver! Skadorna gick att dölja väldigt bra med spackel och lite målfärg, och duger helt klart till ett garagegym. 😆

• Gilla
  • Älska
fribygg och 28 till
  • Laddar…
Blir det lika prydligt i garaget, med alla verktyg och maskiner?

Eller lämnar nu bort bilarna till verkstäder i stället för att fixa själv?
I så fall kanske det räcker med en carport på utsidan.

• Gilla
Husköpare2024
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Blir det lika prydligt i garaget, med alla verktyg och maskiner?

Eller lämnar nu bort bilarna till verkstäder i stället för att fixa själv?
I så fall kanske det räcker med en carport på utsidan.
Jo garaget ska också hålla samma standard är målet. Vi tycker båda om att ha ordning och reda, och ett redigt garage har varit min dröm i säkert tjugo år!

Nu måste vi få carporten byggd i sommar så att vi blir av med takstolarna som legat i garaget i fyra år, först då kan vi börja färdigställa garaget ordentligt.

• Gilla
Maden och 4 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Efter 5 år och nästan 6000h byggande var vår byggork helt slut, så sen vi flyttade in i huset förra våren har vi knappt byggt något alls under ett års tid. Men nu under senvintern kom lusten sakta krypande igen, och jag bestämde mig för att bygga klart garaget som hade lämnats halvfärdigt när vi började med huset för 5 år sedan. Ytterväggarna i halva garaget var bara plastade och skulle förses med installationsskikt, skivas och gipsas.

Här hade jag hållit på några dagar och kommit en bit på vägen:

[bild]

Lite senare var allt färdigt gipsat, och av någon anledning låg det nu reglar på golvet?

[bild]

Ända sen vi började bygget har vi haft en tanke om att ha lite gymutrustning stående längst in i den långa delen av garaget, men jag har insett att det inte skulle gå att ha det öppet till resten av garaget då all utrustning skulle bli skitig direkt. Så till sambons stora glädje (mest hon som drömt om att få ha ett riktigt gym) höll jag med om att det vore vettigt att bygga ett riktigt gym.

[bild]

Så det reglades upp en vägg som också skivades och gipsades, och sen spacklades allt:

[bild]

Sambon blandade därefter ihop 9 slattar av färg, som blivit över från husbygget, till en riktig specialkulör som troligen aldrig kommer att existera någon annanstans. Då slapp vi köpa färg, och så fick gymmet också en kulör som går i ton med resten av huset:

[bild]

För att ge lite bättre akustik satte jag upp den träullit vi hade kvar från huset, och även lite Ecophon-absorbenter jag haft liggande i flera år:

[bild]

Och sen sade det poff, och så var gymmet klart!

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]

Dörrkarmen och dörrbladet var båda egentligen till huset men hade blivit fraktskadade och ersatta från bygghandeln, så dessa var gratis. Lite onödigt fina kanske då det är pluskarm och advanced line massiv innerdörr, men man tager vad man haver! Skadorna gick att dölja väldigt bra med spackel och lite målfärg, och duger helt klart till ett garagegym. 😆
Imponerande att ha en Concept 2 hemma 😎🤓

• Gilla
skydiver
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Imponerande att ha en Concept 2 hemma 😎🤓
Köp dyrt, gråt en gång... 😆

• Älska
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi har även, lite parallellt med gymbygget, äntligen byggt om trappan upp till lägenheten. Den var ju bara "temporär" under byggtiden, men sen flyttade vi in och då var det svårt att bygga en ny samtidigt...

Funderade lite på hur vi enklast skulle bygga den och när jag tog kontakt med den lokala sågen så hade de plankor i lagom längd och dimension:

Tre plankor i ljust trä ligger staplade på ett betonggolv i en verkstad, redo för användning i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Dessa kapades till plansteg och vitbetsades samt hårdvaxoljades, sen tog jag MDF och kapade till sättsteg. Och vips så var den klar, och gav ett rejält lyft!

Vitbetsad trappa med planksteg och MDF-sättsteg, ledstång längs höger sida, tavlor hänger på väggarna.
Skapa konto

Igår inledde vi också altan- och entréprojektet.
Vi har tänkt gjuta altan och entréer och det är något vi längtat länge efter att få gjort men inte haft motivation att ta tag i. 😆

Igår kände vi dock att det var dags, och jag började med att skrapa bort det översta lagret grus (och ogräs...) där altanen ska vara:

En grävmaskin vid sidan av ett trähus, omgiven av grus och gräs. Plankor och verktyg finns intill huset under en klarblå himmel.
Skapa konto

Tur man har en sån liten och nätt gårdsmaskin som Eivor, det känns inte alls klaustrofobiskt att jobba nära huset...

Förarens perspektiv inifrån en grävmaskin vid ett hus med röda fönster, förbereder marken för altanbygge.
Skapa konto

Grusade färdigt i morse och ska nu lägga 100mm isolering och 6150-armering på det. Plattan ska bli cirka 10 cm tjock, men lämnar en 15-20 cm vot utan isolering längst ut som blir 20 tjock.
Isoleringen sätter vi delvis för att vi har över från huset/garaget, delvis för att jag tänker att plattan sommartid kommer att magasinera värme och hålla kvar den längre på kvällen, och delvis ifall det någon gång skulle bli ett uterum eller något.

Grusad yta utanför ett trähus med röda fönster, förberedd för gjutning av altan. Gräsmatta intill och en byggarbetsplats i bakgrunden.
Skapa konto

Därefter gjorde vi samma procedur vid groventrén. Ont om svängrum för Eivor som vanligt:

Grävmaskin vid hus på grusplan, omgiven av utrustning och pallar. Soligt väder, träden i bakgrunden. Rent och förberett för byggprojekt.
Skapa konto

Och färdigt grusat och paddat:

Entré med röd dörr, omgiven av grus. Verktyg och utrustning ligger på gräsmattan intill ett träskjul; skogsscen i bakgrunden.
Skapa konto

Här blir det ingen isolering då det känns onödigt.

• Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 23 till
  • Laddar…
Blir väldigt bra allt du gör 👍🏻
Gjorde likadant med uteplatsen, isolering, 10cm tjock platta och 20cm ut i kanten. Har inget oisolerat att jämföra med men plattan upplevs varm bra stund efter solen gått ned om sommarkvällarna, läs längre än man orkar hålla sig vaken 😊
Har inte behandlat ännu men tänkte tvätta ordentligt nu och dra på Betsil. Planerar du någon behandling?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.